Ontsteking

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Krukas
Versnelling
Koppeling
Assemblage
Ontsteking
Cylinder
Proefdraaien

25 Juli 2007
Nu de assemblage van het blok is afgerond wordt het tijd de uitwendige delen te monteren. Als eerste is de ontsteking aan de beurt waarbij ik van zowel nieuwe als oude delen gebruik ga maken. Om in elk geval een werkende situatie te krijgen heb ik gebruik gemaakt van de werkende ontsteking uit Tomos-3. Niet alleen omdat ik weet dat de betreffende bobine tenminste een vonk geeft maar ook omdat de vliegwielen (poelies) die ik los heb liggen allen beschadigd bleken terwijl die van Tomos-3 er het meest redelijk uit zag.

Nog even een noot over het juiste onstekingstijdstip. Bij de montage van de grondplaat zet ik deze altijd eerst halverwege de sleufgaten vast. Meestal (zeker bij een niet opgevoerde motor) staat de boel dan redelijk op tijd ingesteld. Nastelling doe ik later aan de hand van de resultaten van de motor. Te vroeg geeft een te hete motor (pingelt dan veelal, erg schadelijk trouwens) en te laat geeft te weinig vermogen. Kwestie van een testrit dus...

Zoals gebruikelijk volgt hieronder een fotoverslag

.

Foto van de binnenzijde van de poelie van het originele blok van Tomos-1. Duidelijk zichtbaar dat de spiebaan aan de binnenzijde is beschadigd door het inslaan van de spie (in de kruk-as). Deze schade ontstaat maar door ייn oorzaak, namelijk het niet goed vastzitten van de poelie-moer. Zodra deze los komt zal de poelie zich loswerken (speling tussen poelie en kruk-as) en zal de poelie door zijn massatraagheid stil blijven staan wanneer er gas wordt gegeven...