Voordat de bussen worden geplaatst is het zaak om de binnenzijde van de buis waar de bussen in komen even schoon te schuren, de passing is namelijk redelijk strak en bij een teveel aan verf wordt het een lastig karwei
Duidelijk zichbaar wat de bedoeling is, de nylon bus moet in de buis worden geperst. Ik maak zelf altijd gebruik van een beetje afwasmiddel zodat een en ander soepel gaat
Met behulp van een hardhouten plank en een rubber hamer worden de bussen in de framebuis getikt, dit kan best wat kracht vergen overigens, dat hoort dus zo...
En zo moet die uiteindelijk komen, let er vooral op dat de rand van de bus volledig de rand van de buis raakt.
Idem aan de andere zijde van het frame
De nylon bussen zijn per definitie te klein. Er schijnt een soort ruimer te bestaan waarmee ze de bussen op maat kunt uitruimen, echter gebruik ik de praktijk methode. De brug-as is aan een zijde voorzien van een vertanding waarop straks het rechter brugdeel dient te worden geschoven. Diezelfde vertanding kan uitstekend dienst doen als "ruimer"...
Plaats dus het linker brugdeel in het linker nylon lager en beweeg de brug op een neer terwijl je een kracht uitoefenend naar het frame toe. De brug-as zelf is voorzien van een laagje zuurvrije vasseline. Later dient de brug-as volgepompt te worden met molycote pasta via de smeernippel op het linker brugdeel.
Op en neer, ga zo een aantal minuten door, de 2 bussen worden op deze wijze op de juiste maat uitgeslepen.
En hier zit het linker brugdeel op zijn plaats. Goed zichtbaar is de extra nylon tussenring op de brug-as. Er zit ook nog een opvulring tussen waarmee de afstand tussen de brugdelen kan worden geregeld (zoals we later zullen zien...)
Hier is het rechter brugdeel op de vertande brug-as geschoven (tuurlijk wel opletten dat de beide brugdelen evenwijdig staan...). Uiteindelijk dient dit brugdeel vlak te liggen met de vertande brug-as (hierkomt later een sluitring overheen te liggen). Echter bleek dat het deel niet vergenoeg kwam door verf in de vertanding van het rechter brug-deel
Duidelijk zichtbaar dat we nog een stukje moeten...
Dus aan de slag met een klein driehoekvijltje en elke groef ontdaan van verf en andere resten...
En in mijn geval blijkt dus dat er meer ge-shimt moet worden. Normaal is EEN ring voldoende (die als eerste over de brug-as wordt geschoven voordat de nylon aftandsbus erop gaat). Op de foto is echter goed zichtbaar dat er meer ringen bij moeten die dan worden verdeeld over beide zijden van de brug-as.
Bij het uitkammen van de schuur kwam ik voldoende opvulringen tegen die gebruikt kunnen worden, hier zijn ze allen inmiddels ontdaan van vet en roest. Uiteraard worden de ringen lekker in de vaseline gezet (geen vet op oliebasis! dit tast nylon aan...)
En hier het eindresultaat waarbij afdekring en moer zijn geplaatst. Alle speling op de brug is nu verholpen en deze kan nu weer een paar jaar mee...