Motorblok

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Krukas
Versnelling
Koppeling
Assemblage
Ontsteking
Cylinder
Proefdraaien
17 Juli 2007
Vandaag heb ik een aanvang gemaakt met de opbouw van het motorblok (heerlijk ouderwets nadenken en putten uit kennis van 30 jaar geleden). In December 2006 kocht ik al een revisie carter (het type zonder de extra holle ruimte in het carter, dus standaard snel) op de Vehicel beurs in Utrecht. Het is mijn bedoeling om in dit carter alles nieuw op te bouwen maar wel gebruikmakend van de tandwielen en assen uit de diverse andere blokken die ik heb. Uiteraard worden er 5 versnellingen ingebouwd...

De volgende onderdelen zijn al eerder nieuw aangeschaft bij Rinky Toys: Ritro Kruk-as (type snel), originele cylinder, bijbehorende zuiger (12 mm pistonpen), 'n set 5e versnelling tandwielen, alle lagers, alle shims, alle keerringen, alle pakkingen (met meerdere middenpakkingen voor het geval dat) en uiteraard originele Bosch contactpuntjes.

Ik heb eerst de carterdelen gereinigd met (jaja) een dubro sopje, met heet water nagespoeld en daarna gedroogd met de föhn. Misschien niet een professionele methode maar het werkt prima! De eeste stap werd het uitbalanceren van de kruk-as, dat karwei koste me precies 4 uur. Een verslag vindt je op de krukas pagina En als toetje voor de dag heb ik alle lagers in het linker en rechter carter geplaatst. Het carterdeksel komt later wanneer ik besloten heb welk exemplaar ik ga gebruiken.

Update 18 Juli 2007
Vandaag stappen gemaakt met de versnellingen waarbij ook het probleem met de opvulring voor de 5e versnelling is opgelost. Opgebouwd zijn de hoofd-as en de tussen-as en ik heb een begin gemaakt met de koppeling hoewel daar nog een ei over moet worden gelegd vanwege de slechte toestand waarin sommige koppelingen verkeren, denk dat ik van twee koppelingen één exemplaar ga samenstellen. Verslag vindt je op de versnelling pagina.

Update 19 Juli 2007
Gaat lekker deze week. Vandaag is de koppeling opgebouwd. Bovendien is het carterdeksel voorbereid en voorzien van nieuwe lagers alsmede zijn alle simmeringen geplaatst. Zie het verslag op de koppeling pagina.

Update 22 Juli 2007
Vandaag begonnen met de assemblage van het blok. Daarbij heb ik de issue rondom de ring achter het koppelingshuis weer opgepakt en uiteindelijk gekozen voor de 1 mm opvulring. Verder zijn alle overige assen nu samengesteld en uit-ge-shimd. Beide carterhelften zijn nu samengevoegd en zowel de tussen-as als koppeling zijn gepast.

23 Juli 2007
Vandaag zijn alle bouten op spanning gebracht inclusief de linksdraaiende krukasmoer (borgring niet vergeten, en dito niet vergeten om te zetten zodat de moer is geborgd!) in het koppelingshuis. Tevens de 2 bouten aan de onderzijde (met losse moeren) nabij de olie aftapplug (die ook is vastgezet, met oliering ertussen) vastgedraaid. Als laatste de spelling gemeten van de tussen-as (foto verslag komt morgen) die op 1,4mm uitkomt. Ook redelijk veel dus, net als alle andere assen met uitzondering van de kruk-as. Verder moet ik op zoek naar nieuwe bouten voor in het koppelingsdeksel want die zijn praktisch allen over de kop gedraaid (om dat te voorkomen heb ik destijds een slag-schroevendraaier aangeschaft).

29 April 2008
Hoewel het blok sinds kort in gebruik is genomen op Tomos-1 ben ik er niet tevreden over. Het loopt echt als een speer maar door een te strakke krukas montage (door meetfouten tijdens de assemblage van de krukas) maken de L17 lagers op de krukas nu een gierend bijgeluid dat gwoon niet thuis hoort in een blok. Hieronder een video impressie van zowel het bijgeluid als het toerental dat in in het blok zit ondanks de genoemde problemen...

 

4 Mei 2008
Vandaag de krukas opnieuw voorzien van nieuwe L17 lagers. Zoals eerder gemeld zat de krukas toch veel te strak in het blok. Daarnaast had ik waterlekkage in de ontstekingsruimte via een lekke tule (advies dus nu altijd nieuwe gebruiken) waardoor er roestvorming is ontstaan in zowel lager als op de krukas tap. Waarschijnlijk is de combinatie water met druk op het lager te veel geworden voor de lagerkogels want een aantal daarvan hadden platte kantjes...

Plan is om deze week het blok te voorzien van nieuwe verf waarna het blok weer in elkaar kan. Bovendien moet het carterdeksel nog worden gepolijst. Als alles gaat zoals ik wil dan kan het blok zaterdag met de gewijzigde cilinder weer in bedrijf worden genomen omder Tomos-1

12 Mei 2008
Het blok hangt inmiddels weer onder Tomos-1, voorzien van nieuwe lagers, een nieuw laagje zilververf en een fraai gepolijste carterdeksel. Bovendien loopt het blok weer als een speer met de verbrede inlaatpoort en gepolijste uitlaatpoort. Het enige dat nog wat tegenvalt is de terugval bij wind tegen in zijn 5. Denk dat alleen een grotere cylinder dat effect tegen kan werken, de boring is nu nog origineel (38mm) en die zou naar 42mm kunnen (bijna 60cc). Zal daar eens over nadenken. Maar voorlopig gaan we eerst maar eens wat toeren met Tomos-1.