17 Juli 2007
Vandaag heb ik een aanvang gemaakt met de opbouw van
het motorblok (heerlijk ouderwets nadenken en putten uit kennis van 30
jaar geleden). In December 2006 kocht ik al een revisie carter (het type
zonder de extra holle ruimte in het carter, dus standaard snel) op de
Vehicel beurs in Utrecht. Het is mijn bedoeling om in dit carter alles
nieuw op te bouwen maar wel gebruikmakend van de tandwielen en assen uit
de diverse andere blokken die ik heb. Uiteraard worden er 5
versnellingen ingebouwd...
De volgende
onderdelen zijn al eerder nieuw aangeschaft bij Rinky Toys: Ritro
Kruk-as (type snel), originele cylinder, bijbehorende zuiger (12 mm
pistonpen), 'n set 5e versnelling tandwielen, alle lagers, alle shims,
alle keerringen, alle pakkingen (met meerdere middenpakkingen voor het
geval dat) en uiteraard originele Bosch contactpuntjes.
Ik heb eerst de carterdelen gereinigd met (jaja)
een dubro sopje, met heet water nagespoeld en daarna gedroogd met de
föhn. Misschien niet een professionele methode maar het werkt prima! De
eeste stap werd het uitbalanceren van de kruk-as, dat karwei koste me
precies 4 uur. Een verslag vindt je op
de krukas pagina En als
toetje voor de dag heb ik alle lagers in het
linker en rechter carter geplaatst. Het carterdeksel komt later wanneer
ik besloten heb welk exemplaar ik ga gebruiken.
Update 18 Juli 2007
Vandaag stappen gemaakt met de versnellingen
waarbij ook het probleem met de opvulring voor de 5e versnelling is
opgelost. Opgebouwd zijn de hoofd-as en de tussen-as en ik heb een begin
gemaakt met de koppeling hoewel daar nog een ei over moet worden gelegd
vanwege de slechte toestand waarin sommige koppelingen verkeren, denk
dat ik van twee koppelingen één exemplaar ga samenstellen. Verslag vindt
je op de versnelling
pagina.
Update 19 Juli 2007
Gaat lekker deze week. Vandaag is de koppeling opgebouwd. Bovendien is
het carterdeksel voorbereid en voorzien van nieuwe lagers alsmede zijn
alle simmeringen geplaatst. Zie het verslag op
de koppeling pagina.
Update 22 Juli 2007
Vandaag begonnen met de assemblage van het blok. Daarbij heb ik
de issue rondom de ring achter het koppelingshuis weer opgepakt en
uiteindelijk gekozen voor de 1 mm opvulring. Verder zijn alle overige assen
nu samengesteld en uit-ge-shimd. Beide carterhelften zijn nu
samengevoegd en zowel de tussen-as als koppeling zijn gepast.
23 Juli 2007
Vandaag zijn alle bouten op spanning
gebracht inclusief de linksdraaiende krukasmoer (borgring niet
vergeten, en dito niet vergeten om te zetten zodat de moer is geborgd!)
in het koppelingshuis. Tevens de 2 bouten aan de onderzijde (met losse
moeren) nabij de olie aftapplug (die ook is vastgezet, met oliering
ertussen) vastgedraaid. Als laatste de spelling gemeten van de tussen-as
(foto verslag komt morgen) die op 1,4mm uitkomt. Ook redelijk veel
dus, net als alle andere assen met uitzondering van de kruk-as. Verder
moet ik op zoek naar nieuwe bouten voor in het koppelingsdeksel want die
zijn praktisch allen over de kop gedraaid (om dat te voorkomen heb ik
destijds een slag-schroevendraaier aangeschaft).
29 April 2008
Hoewel het blok sinds kort in gebruik is genomen op Tomos-1 ben ik er
niet tevreden over. Het loopt echt als een speer maar door een te
strakke krukas montage (door meetfouten tijdens de assemblage van de
krukas) maken de L17 lagers op de krukas nu een gierend bijgeluid dat
gwoon niet thuis hoort in een blok. Hieronder een video impressie van
zowel het bijgeluid als het toerental dat in in het blok zit ondanks de
genoemde problemen...
4 Mei 2008
Vandaag de krukas opnieuw voorzien van nieuwe L17 lagers. Zoals eerder
gemeld zat de krukas toch veel te strak in het blok. Daarnaast had ik
waterlekkage in de ontstekingsruimte via een lekke tule (advies dus nu
altijd nieuwe gebruiken) waardoor er roestvorming is ontstaan in zowel
lager als op de krukas tap. Waarschijnlijk is de combinatie water met
druk op het lager te veel geworden voor de lagerkogels want een aantal
daarvan hadden platte kantjes...
Plan is om deze week het blok te
voorzien van nieuwe verf waarna het blok weer in elkaar kan. Bovendien
moet het carterdeksel nog worden gepolijst. Als alles gaat zoals ik wil
dan kan het blok zaterdag met de gewijzigde cilinder weer in bedrijf
worden genomen omder Tomos-1
12 Mei 2008
Het blok hangt inmiddels weer onder Tomos-1, voorzien van nieuwe lagers,
een nieuw laagje zilververf en een fraai gepolijste carterdeksel.
Bovendien loopt het blok weer als een speer met de verbrede inlaatpoort
en gepolijste uitlaatpoort. Het enige dat nog wat tegenvalt is de
terugval bij wind tegen in zijn 5. Denk dat alleen een grotere cylinder
dat effect tegen kan werken, de boring is nu nog origineel (38mm) en die
zou naar 42mm kunnen (bijna 60cc). Zal daar eens over nadenken. Maar
voorlopig gaan we eerst maar eens wat toeren met Tomos-1.