Motorblok

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Splitsen
Voorbereiding
Krukas
Assemblage
Koppeling

 

22 Februari 2008
Omdat ik het motorblok van Tomos-3 al gedurende April in bedrijf wil nemen heb ik vandaag het blok gesplitst. Gaandeweg heb ik trouwens toch wat twijfels gekregen of dit mijn blok wel was destijds, vooral de aanwezigheid van de extra carterkamer komt mij nu niet bekend voor. Ook de manier waarop de 5e versnelling was gemonteerd komt niet overeen met mijn herinneringen. De kruk-as kan als verloren worden beschouwd, deze heeft te veel geleden door vocht. De koppeling, koppelingshuis, trap-as en schakel-as zijn trouwens in een verbazingwekkende goede conditie. Lees het verslag op de splits pagina

18 Maart
Inmiddels is het blok schoongemaakt en ontdaan van alle lagers en keeringen. De moeilijke lagers kwamen eenvoudig los door de delen op te warmen in de oven tot 80 graden. De lak is overigens behoorlijk beschadigd en ik heb besloten om de carterhelften weer te voorzien van een mooi zilverkleurig laagje. Aldus heb ik de oude lak verwijderd met verfafbijt o.a. gebruikmakend van een staalborsteltje in tandenborstel formaat zodat ook de kleine hoekjes goed zijn aangepakt. De delen zijn onder de douche goed nagespoeld met heet water maar om alle resten verontreiniging en afbijt uit de wereld te helpen zijn de carterdelen vannacht ondergebracht in de vaatwasser...

19 Maart
Vandaag heb ik twee klussen gecombineerd. De carterdelen zijn opnieuw van een zilverkleurig laagje voorzien en tussendoor heb ik de vaatwasser aangepakt. (De laatste niet omdat die de wasbeurt van de carterdelen niet had overleefd maar omdat een van de deurlagers defect was waarvoor het hele apparaat uit elkaar moest).

Ik heb gebruik gemaakt van Alabastine Spuitplamuur en Motip Velgenspray en bijbehorende transparante lak. Het resultaat is prima, ziet er uit alsof het origineel is. Om precies te zijn heb ik 2 lagen spuitplamuur, 2 lagen zilver en 2 lagen transparant gebruikt. Met de tranparante lak moet je erg uitkijken voor druipers, het is lastig te zien of je iets al geraakt hebt of niet. Gelukkig zitten die nu aan de achterzijde van het blok dat later in het frame valt.

20 Maart
Vandaag eigenlijk een dag verloren. Ben voornamelijk bezig geweest met het bedenken van een oplossing voor de 2 gaten in de krukas ruimte. De gaten zijn aangebracht om het vermogen van het blok te beperken, eerdere series hadden deze gaten niet. Overleg met members van de PT Site leverde als oplossing "de methode Henk" met inbusbouten, het volspuiten van de extra carter ruimte met purschuim en het dichtsmeren met kneedijzer. Hieronder de "methode Henk" waarbij de gaten vanuit de krukas ruimte worden opgeboord, diep genoeg om de kop van een M6 inbusbout kwijt te kunnen. De inbusbout wordt dan tegen de aldus gevormde rand in de kamer gedraaid middels self-locking moeren en passend gemaakte revetten aan de andere zijde.

Eigenlijk had ik al besloten voor kneedijzer doch o.a. Henk waarschuwde voor het afbrokkelen van deze vulling door de thermische krimping en uitzetting, overtuigd als ik was heb ik dus uiteindelijk besloten voor het vullen middels persing van passende aluminium proppen in de gaten. Daarvoor heb je dus een massieve ronde staaf aluminium nodig van 12mm omdat de gaten ca 10,7mm zijn. Zo'n staaf heet overigens "rondstaf" en ik ben er niet in geslaagd om deze te bemachtigen bij de reguliere ijzerwaren handel. Maar wat "Googlen" leerde dat er een leverancier in Almere zat die na een telefoontje ook aan particulieren bleek te leveren. Morgen ga ik aldus shoppen...

21 Maart
Jawel, ben erin geslaagd om een rondstaf 12mm aluminium te bemachtigen, wel een lengte van 3mtr want dit was de minimum maat, sterker nog ik kon ook 1mtr krijgen doch dan wel voor dezelfde prijs. Aldus ben ik voortvarend aan de slag gegaan, een exacte meting liet zien dat de gaten in het carter enigzins taps toelopen, dat wil zeggen de diameter in de kamer is groter dan die aan de krukas zijde. Heb dus besloten om de proppen ook zodaning te constureren, echter ik beschik niet over een draaibank dus uiteindelijk werd het een langdurige klus waarbij ik ca 15cm in de boormachine heb gespannen en middels een aangescherpt einde van een vijl en schuurpapier heb ik de juiste vorm in het materiaal weten te krijgen. Ik raad eenieder trouwens aan om dit op een draaibank te (laten) doen!

Na het pasmaken heb ik de prop in de vriezer en het carter in de oven gelegd (80 graden) en het was de bedoeling om de prop dan met een lijmtang in het gat te persen, dat lukte echter maar gedeeltelijk. Uiteindelijk heb ik de prop met een kleine hamer geholpen vanaf de kamerzijde (met een doorslag), dat lukte dus niet voor het eerste gat (prop was te kort) maar wel voor het tweede omdat ik die langer en minder taps had gemaakt. Daarna flink met de dremel aan de slag geweest om de krukas zijde af te werken. Afijn, een gat moet dus over maar het tweede is prima gelukt. Al met al een hoop werk en veel van geleerd. De methode Henk met inbusbouten is denk ik aan te bevelen als je haast hebt en de klus in een dag wilt klaren, wil je een vlakker resultaat dan zou ik mijn methode gebruiken maar alleen als je de beschikking hebt over een draaibank...

24 Maart
Even snel de vermelding dat de 2e plug er nu ook correct in zit.

31 Maart
Gisteren begonnen met het plaatsen van de L17 lagers en vandaag heb ik de krukas ervan voorzien nadat ik de juiste opvulringen heb bepaald. Loopt een beetje stroef naar mijn zijn maar dat gaat zich nog wel zetten als het blok eenmaal loopt. Zie de update op de krukas pagina. Als het goed is gaat morgen het blok dicht...

29 April
Het blok is vandaag onder Tomos-1 bevestigd en voor de eerste maal gestart. Viel een beetje tegen die eerste keer starten doordat ik een te grote vaste sproeier had gemonteerd. Na het plaatsen van een verstelbaar exemplaar liep het blok wel als een zonnetje. Echter in de verte hoor ik een geluidje van de krukas dat me niet aanstaat...