22 Februari 2008
Omdat ik het motorblok van Tomos-3 al
gedurende April in bedrijf wil nemen heb ik vandaag het blok gesplitst.
Gaandeweg heb ik trouwens toch wat twijfels gekregen of dit mijn blok
wel was destijds, vooral de aanwezigheid van de extra carterkamer komt mij
nu niet bekend voor. Ook de manier waarop de 5e versnelling was
gemonteerd komt niet overeen met mijn herinneringen. De kruk-as kan als
verloren worden beschouwd, deze heeft te veel geleden door vocht. De
koppeling, koppelingshuis, trap-as en schakel-as zijn trouwens in een
verbazingwekkende goede conditie. Lees het verslag op de
splits pagina
18 Maart
Inmiddels is het blok schoongemaakt en ontdaan van alle lagers en
keeringen. De moeilijke lagers kwamen eenvoudig los door de delen op te
warmen in de oven tot 80 graden. De lak is overigens behoorlijk
beschadigd en ik heb besloten om de carterhelften weer te voorzien van
een mooi zilverkleurig laagje. Aldus heb ik de oude lak verwijderd met
verfafbijt o.a. gebruikmakend van een staalborsteltje in tandenborstel
formaat zodat ook de kleine hoekjes goed zijn aangepakt. De delen zijn
onder de douche goed nagespoeld met heet water maar om alle resten
verontreiniging en afbijt uit de wereld te helpen zijn de carterdelen
vannacht ondergebracht in de vaatwasser...
19 Maart
Vandaag heb ik twee klussen gecombineerd.
De carterdelen zijn opnieuw
van een zilverkleurig laagje voorzien en tussendoor heb ik de vaatwasser
aangepakt. (De laatste niet omdat die de wasbeurt van de carterdelen
niet had overleefd maar omdat een van de deurlagers defect was waarvoor
het hele apparaat uit elkaar moest).
Ik heb gebruik gemaakt van Alabastine
Spuitplamuur en Motip Velgenspray en bijbehorende transparante lak. Het
resultaat is prima, ziet er uit alsof het origineel is. Om precies te
zijn heb ik 2 lagen spuitplamuur, 2 lagen zilver en 2 lagen transparant
gebruikt. Met de tranparante lak moet je erg uitkijken voor druipers,
het is lastig te zien of je iets al geraakt hebt of niet. Gelukkig
zitten die nu aan de achterzijde van het blok dat later in het frame
valt.
20 Maart
Vandaag eigenlijk een dag verloren. Ben voornamelijk bezig geweest met
het bedenken van een oplossing voor de 2 gaten in de krukas ruimte. De
gaten zijn aangebracht om het vermogen van het blok te beperken, eerdere
series hadden deze gaten niet. Overleg met members van de PT Site
leverde als oplossing "de methode Henk" met inbusbouten, het volspuiten
van de extra carter ruimte met purschuim en het dichtsmeren met
kneedijzer. Hieronder de "methode Henk" waarbij de gaten vanuit de
krukas ruimte worden opgeboord, diep genoeg om de kop van een M6
inbusbout kwijt te kunnen. De inbusbout wordt dan tegen de aldus
gevormde rand in de kamer gedraaid middels self-locking moeren en
passend gemaakte revetten aan de andere zijde.
Eigenlijk had ik al besloten voor kneedijzer doch o.a.
Henk waarschuwde voor het afbrokkelen van deze vulling door de
thermische krimping en uitzetting, overtuigd als ik was heb ik dus
uiteindelijk besloten voor het vullen middels persing van passende
aluminium proppen in de gaten. Daarvoor heb je dus een massieve ronde
staaf aluminium nodig van 12mm omdat de gaten ca 10,7mm zijn. Zo'n staaf
heet overigens "rondstaf" en ik ben er niet in geslaagd om deze te
bemachtigen bij de reguliere ijzerwaren handel. Maar wat "Googlen"
leerde dat er een leverancier in Almere zat die na een telefoontje ook
aan particulieren bleek te leveren. Morgen ga ik aldus shoppen...
21 Maart
Jawel, ben erin geslaagd om een rondstaf 12mm aluminium te bemachtigen,
wel een lengte van 3mtr want dit was de minimum maat, sterker nog ik kon
ook 1mtr krijgen doch dan wel voor dezelfde prijs. Aldus ben ik
voortvarend aan de slag gegaan, een exacte meting liet zien dat de gaten
in het carter enigzins taps toelopen, dat wil zeggen de diameter in de
kamer is groter dan die aan de krukas zijde. Heb dus besloten om de
proppen ook zodaning te constureren, echter ik beschik niet over een
draaibank dus uiteindelijk werd het een langdurige klus waarbij ik ca
15cm in de boormachine heb gespannen en middels een aangescherpt einde
van een vijl en schuurpapier heb ik de juiste vorm in het materiaal
weten te krijgen. Ik raad eenieder trouwens aan om dit op een draaibank
te (laten) doen!
Na het
pasmaken heb ik de prop in de vriezer en het carter in de oven gelegd
(80 graden) en het was de bedoeling om de prop dan met een lijmtang in
het gat te persen, dat lukte echter maar gedeeltelijk. Uiteindelijk heb
ik de prop met een kleine hamer geholpen vanaf de kamerzijde (met een
doorslag), dat lukte dus niet voor het eerste gat (prop was te kort)
maar wel voor het tweede omdat ik die langer en minder taps had gemaakt.
Daarna flink met de dremel aan de slag geweest om de krukas zijde af te
werken. Afijn, een gat moet dus over maar het tweede is prima gelukt.
Al
met al een hoop werk en veel van geleerd. De methode Henk met
inbusbouten is denk ik aan te bevelen als je haast hebt en de klus in
een dag wilt klaren, wil je een vlakker resultaat dan zou ik mijn
methode gebruiken maar alleen als je de beschikking hebt over een
draaibank...
24 Maart
Even snel de vermelding dat de 2e plug er nu ook correct in zit.
31 Maart
Gisteren begonnen met het plaatsen van de L17 lagers en vandaag heb ik
de krukas ervan voorzien nadat ik de juiste opvulringen heb bepaald.
Loopt een beetje stroef naar mijn zijn maar dat gaat zich nog wel zetten
als het blok eenmaal loopt. Zie de update op
de krukas pagina. Als het goed
is gaat morgen het blok dicht...
29 April
Het blok is vandaag onder Tomos-1 bevestigd en voor de eerste maal
gestart. Viel een beetje tegen die eerste keer starten doordat ik een te
grote vaste sproeier had gemonteerd. Na het plaatsen van een verstelbaar
exemplaar liep het blok wel als een zonnetje. Echter in de verte hoor ik
een geluidje van de krukas dat me niet aanstaat...