Huidige Status

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Beschrijving
De eerste foto's
Huidige Status
Demontage
Frame werk
Motorblok

 

Ik ga de huidige status van Tomos-3 niet in detail bijhouden maar wel de algemene lijnen. Reden is dat ik het ook al bij hou op de "nieuw en gewijzigd pagina". Tomos-3 gaat versneld worden gerestaureerd, dit wordt immers mijn eigen brommer en wat mij betreft wil ik deze voor de zomer in gebruik nemen...

Tomos-3 is inmiddels geheel gedemonteerd (zie ook Demontage) en alle te spuiten onderdelen zijn ontdaan van olie, zand en andere vervuilingen. Ook de spatbord delen (achterkantje en binnengedeelte ) zijn voorzichtig verwijderd, het uitboren van de puntlassen heb ik ditmaal met een 4mm boortje gedaan zodat er straks minder vulwerkzaamheden zijn voor de lasser.


Alle te spuiten delen zijn nu afgeleverd bij Henk die zorg gaat dragen voor zowel het stralen als het inlassen van de achterspatbord delen. Hem kennende zullen er wel fraaie foto's komen die ik weer op de site zal plaatsen.

Kwa spuiten ben ik er nog niet uit. In eerste instantie wilde ik de originele bruin-metalic kleur weer gaan gebruiken doch ik zoek eigenlijk een wat meer opvallende kleur of met name meer glitter in de lak. Er bestaat een spuittechniek met "flakes" waarbij er na het spuiten van een basiskleur glimmende flakes aan de verf worden toegevoegd. Na deze 2 lagen dienen nog een aantal transparante lagen te worden gespoten om de lak goed vlak te krijgen. Ik weet niet of mijn spuiter dit kan en wil doen en anders moet ik op zoek naar een ander adres.

Inmiddels heb ik het motorblok ook gesplits. Zoals te verwachten was dient deze volledig te worden gerestaureerd. Het is overigens een blok met een extra carterkamer achter de kruk-as ruimte, bedoeld om het vermogen te beperken. Uiteraard gaan we de doorvoeringen naar deze ruimte mooi dichtmaken. Het is de bedoeling om dit blok in April gereed te krijgen, dan gaat die onder Tomos-2 om alvast ingereden te worden.


De voorbereidingen zijn in volle gang, het frame is inmiddels gestraald en het achterspatbord is deskundig voorzien van een nieuw binnenspatbord. Tevens zijn alle gaten dichtgelast. Het frame is inmiddels afgeleverd bij de spuiterij in Zeewolde. Ook het motorblok kan bijna in elkaar worden gezet. De carterdelen zijn weer netjes zilver gespoten en de 2 gaten in de krukas ruimte zijn gedicht.



30 Maart 2008
Inmiddels begonnen met de opbouw van het motorblok dat ik deze week hoop af te krijgen. De spuiter heeft overigens laten weten dat het de afgelopen week te druk was zodat het frame in de komende week in de primer wordt gezet.

12 April
Bij de spuiter overleg gehad over de gewenste kleur en het gebruik van flakes. Komt er op neer dat die methode wel kan doch dat de kosten minstens 3 maal zo veel gaan worden vanwege de extra vernislagen en tussentijds slijpen hetgeen nodig is om de boel mooi vlak te krijgen. Dat gaan we dus maar niet doen wan thet moet een hobby blijven. Ben er nog niet uit welke kleur het gaat worden trouwens, origineel was de brommer oranje en ik heb hem toen bruin metalic gespoten. Dus heb je nog suggesties voor een kleur dan laat het horen...

18 April
Het motorblok is inmiddels klaar om proef te gaan draaien. Plan is om dit blok voorlopig onder Tomos-2 te hangen zodat het blok ingereden kan gaan worden. Tomos-3 dient namelijk door het RDW gekeurd te worden voor een kenteken en ik voel er niet veel voor om dat ding vol gas op de testbank te hebben staan als de motor nog niet los is. Tomos-1 wordt inmiddels rijklaar gemaakt, het (snel) blok dat nu onder Tomos-2 hangt kan dan namelijk naar Tomos-1.

22 Juni
Het heeft veel te lang geduurd maar het frame is inmiddels dan toch in de primer gespoten. Volgende stap is plamuren en schuren waarna die weer naar de spuiter kan voor wat lagen filler