Carburateur

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Intro
Begrenzing
Uitlaat
Carburateur

 

De 4L maakt gebruik van een zuigergestuurde inlaatpoort waarvoor een 12mm Bing carburateur is gemonteerd. Hoewel deze uitstekend voldoet voor een normale en zelfs onbegrensde setup (korte bocht, geen cartergaten) kan er veel meer uit de 4L worden gehaald door gebruik te maken van een grotere carburateur.

Hoe groot is uiteraard afhankelijk van de rest van de setup. De ervaring heeft mij echter geleerd dat een 15mm carburateur zoals de bolle Bing 15 uitstekende resultaten geeft in vergelijking met het originele 12mm exemplaar. Belangrijk nadeel is echter de scheve hoek waaronder de vlotterkamer komt te staan waardoor de vlotterkamer nog wel eens wil overlopen. Dit is weer wat te verhelpen door het plaatsen van een schuin tussenstukje aan de cilinder inlaatzijde die de carb in een andere hoek plaatst. uiteraard is er ook een ander aanzuigrubber nodig de de grotere diameter van de bolle carburateur terugbrengt naar de veel kleinere frameaansluiting. Deze is bijvoorbeeld leverbaar bij b.v. Rinkytoys.

LET OP! De montage van een Bolle Bing 15 is niet eenvoudig en de afstelling ervan is een ramp. Een verstelbare sproeier werkte bij mij nauwelijks en ik ben nu nog opzoek naar de juiste vaste spoeiermaat. Ook het aanzuigrubber is lastig te monteren (vastzetten met tiewraps, ziet er niet uit maar werkt wel...). Daarnaast is de choke afwijkend, er is een apparte kabel voor nodig naar de gashandle waar een speciale voor het gebruikte type gashandle (er bestaan er 2) chokehefboom op past. Moeilijk uit te leggen, zie de foto's hieronder voor een verduidelijking.

Groter dan 15mm stuit op praktische bezwaren. Meestal passen het gewoon niet tussen framegat (daar waar het luchtfilter inzit) en de cilinder en dient dan naast het frame te worden gemonteerd wat in mijn optiek zeer teniet doet aan de looks van de 4L. Een ander bezwaar vormt het bevriezen van de carburateur hetgeen lastig is te verhelpen (andere warmte-geleidende inlaatpakking)

De Bing 12 carburateur is trouwens ook als 13mm verkijgbaar geweest (of nog?) en nu  veelal alleen via import vanuit Sloveni. Het gaat hierbij om exact dezelfde vormfactor echter met een grotere binnendiameter en grotere hoofddoseur. uitboren van een 12mm exemplaar zou kunnen en werd vroeger zelfs veel gedaan, de grotere hoofddosseur is dan echter een probleem omdat die voor zover ik weet niet los leverbaar is.