Het Batavus blokje met 4L cilinder. Origineel zat hier een ronde cilinder op.
Ventilator en opvulstuk verwijderd
Vliegwiel gedemonteerd met "speciale" tool
Ontsteking gedeelte gedemonteerd
Uiteraard zijn de contactpunten ingeslagen en is er de nodige roest te bekennen
Dus ook roest op de poolschoenen...
Cilinderkop los, koppakking was al een nieuw exemplaar, en nee niet het originele koperen exemplaar want dat was vergaan.
Cilinderkop, alwel een keer ontkoold doch alles is nat...
Goed kijken en dan zie je de afdruk van de zuiger in de cylinderwand door het lange stilstaan
En nogmaals de cylinderwand
De "bewerkte" zuiger (inlaatzijde ingekort en spoel-openingen verlegd). En rammelen maar...
Druklager van koppeling is nog heel, zowaar nagenoeg geen slijtage te zien te zien!
Idem nu compleet met ontkoppelings-assen
Koppelingsdeksel verwijderd. Goed zichtbaar is tussen-as (rechtop) en koppeling. Onder de 4 tandwielen zit een bus waar je een tandwiel voor de 5e versnelling kunt plaatsen...
De versleten koppeling. De arreteringen die tegen het koppelingshuis aan zitten zijn danig ingelopen, kennelijk een gevalletje van slecht werkende koppeling, geen olie in carter of domweg verkeerd schakelen
De hoofd-carterdelen gesplitst
Nogmaals hoofd-carterdelen. Let op de "aanslag" van de krukas en spoelruimte, blok heeft lang stil gestaan.
Een eerdere reparatie, het verbindingstuk is ooit weer vastgelast na te zijn afgebroken. Het schakelen ging ook inderdaad niet soepel, vandaar ook denk ik de schade aan de koppeling zelf.
de 4 losse versnellings-tandwielen netjes op een rijtje. Ook hier kan je de bus vervangen door een 5e versnelling-tandwiel, wel uitlijnen met juiste shims omdat die anders uit de versnelling valt...
Let even op de vertanding van de trap-as, de tanden zijn behoorlijk afgevlakt, typisch geval van vervanging is noodzakelijk
Nogmaals trap-as dichterbij deze keer
Kruskas-lagers die aan vervanging toe zijn, alsmede de lagerschalen natuurlijk. En weer die aanslag...
Detail linker kruk-as ruimte
Koppelingshuis, let op de inkeppingen die er in geslagen zijn. Ook de reden waarom de koppeling niet echt werkte. Typisch voorbeeld van jammer maar kliko
Nogmaals schakel-as. Eigenlijk best in goede conditie maar jammer van de reparatie die uiteindelijk zoveel koppelings-schade heeft veroorzaakt
Hoofd-as, of kerstboom (waar het voorste kettingtandwiel op zit) in detail. Gaat trouwens erg zwaar. De latere niet-tomos-4L modellen hebben overigens verbeterde (langere) geleideplaatjes en schakelen veel soepeler...
HET verschil van een niet-4L blok, de spoelpoorten zijn een stuk kleiner. Op dit blok hoort een ronde cilinder met kleinere poorten. Foto daarvan volgt later