Een Tomos 4L beschikt over relatief veel chroomwerk
maar heeft ook tal van aluminium onderdelen die je
tot hoogglans kunt polijsten. Het is een werkje waar je niet alleen vies
van wordt maar wat ook veel rommel geeft in je werkruimte.
Veel van de oude aluminium onderdelen zijn na 30 jaar
danig verweerd en bekrast. Voor een goed resultaat dienen deze eerst
kompleet weggeschuurd te worden. Ik begin meestal met grof schuurpapier
korrel 100 en werk aldoende naar korrel 500 of meer toe. Dit schuren is
de basis voor een mooi eindresultaat, de meer tijd je hier in stopt de
gladder het oppervlak. Het alumininium is dan al mooi glimmend en glad
maar echt mooi wordt het pas met polijsten. Voorbeelden van een aantal
gepolijste onderdelen
vindt je hier.

Voor het polijsten kan je het beste een
professionele polijstset aanschaffen, vroeger onder andere verkrijgbaar
bij de metaalhandel maar tegenwoordig ook kant en klaar verkrijgbaar op
de meeste oldtimer beursen. Ik heb zelf een set aangeschaft op de
Vehikel Beurs in Utrecht van de firma HATO (Historische Auto Techniek
Oostvoorne, tel 0181-483657) Bij deze set (verkijgbaar in twee maten
groot en klein) zit ook een gebruiksaanwijzing.
De set bestaat uit drie schijven: een sisal-schijf,
een harde-stoffen-schijf en een zachte-stoffen-schijf, alsmede een
conische as voor de montage van deze schijven in de boormachine.
Daarnaast worden er 2 polijstpasta's meegeleverd: Wit voor grove (met de
sisal-schijf) en middelmatige (met de harde-stoffen-schijf) krassen en
roze (met de zachte-stoffen-schijf) voor het fijne polijstwerk. Het
resultaat is een kwestie van veel tijd. De langer je een oppervalk
polijst de gladder en dus glimmender het wordt. Voorwaarde is evenwel
dat alle krassen er van te voren zijn uitgeschuurd (met korrel 100 en
eindigend met 500) omdat de sisal-schijf niet in staat is om
diepergelegen krassen te verwijderen.
|