Slecht starten

Voor het laatst gewijzigd op 12-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

Na de volledige installatie van de PowerDynamo kit bleek ik toch een probleem te hebben. Ik kreeg de brommer maar met moeite gestart, eigenlijk alleen na aanduwen. Omdat dit tijdens de winter speelde met sneeuw enzo heb ik zelfs mijn pols bezeerd tijdens het aandraaien met de hand aan de trapper...

Iets was er niet goed. Zodra die liep was alles prima, een puist van licht en dito toerental en gasreactie hoewel dat toch minder powerfull was dan ik had verwacht. Bovendien liep die wat hoger stationair terwijl ik verwachtte dat dat juist wat lager zou zijn. Ik heb aldus de gehele installatie meerdere malen losgehaald om er zeker van te zijn dat ik geen fout gemaakt had. PowerDynamo geeft overigens zelf aan dat er meer toeren nodig zijn voor het ontsteken van de CDI ontsteking dus ik vermoedde in eerste instantie dat het daarmee te maken had.

Om dit wat nader te bekijken heb ik met de bougie uit de cilinder tegen massa getest, met de hand aan de trapper langzaam draaien en steeds sneller. bij langzaam draaien had ik dus geen enkele vonk terwijl ik zeker 4 slagen per seconde nodig had om vonk te krijgen. Omdat ik de powerdynamo installatie al meerdere malen had gechecked (ook ohms gemeten om te checken of er geen kabels klem zaten achter de grondplaat) werden uiteindelijk de bougie en bougiedop verdacht. Die zaten er al een aantal jaren op dus waarom niet...?

Aldus heb ik deze onderdelen opnieuw aangeschaft, normaal rij ik met een NGK 8BHS bougie en een standaard NGK bougiedop (5 kOhm weerstand). Helaas bij de locale "scooter" dealer was alleen de 7BHS bougie leverbaar en door tijdgebrek (werk) had ik geen mogelijkheid om even naar b.v. Harderwijk te rijden. Aldus ging ik met een B7HS bougie en standaard bougiedop huiswaarts om het 's-avonds in de garage te kunnen testen...

Uiteraard werd er eerst getest met de nieuwe bougie, ja het was niet de juiste maar op het starten heeft dat geen invloed toch? Nou dat maakte dus niets uit. Na 10 keer trappen ben ik maar opgehouden. En dus was de bougiedop aan de beurt, dat kon het toch niet zijn dacht ik? Ik heb er nog mee op het circuit Zandvoort gereden tijdens de laatste Haarlemmermeerrit en toen liep die als een speer (zie youtube). Toch maar dat ding vervangen en zonder verwachtingen een kick op de trappers gegeven en zowaar het ding liep! Stoppen en weer starten en ja hoor gelijk lopen %$#@!

Al die tijd was het dus een defecte bougiedop! Dat was dus het laatste waar ik aan had gedacht, sterker nog ik had die uitgesloten als oorzaak omdat die gewoon goed werkte vóór de vervanging van de PowerDynamo... Zo zie je maar dat je echt op het verkeerde been kan worden gezet, deels door de documentatie van PowerDynamo kwa minimum toeren nodig voor het starten (hoger dan normaal) en deels omdat ik een bestaand goed werkend onderdeel (niet dus) had uitgesloten...

Omdat ik het nog niet helemaal vertrouwde ben ik de volgende avond teruggegaan om nomaals het koud starten te testen, immers eerder sloeg doe ook aan na 10-15 maal trappen. Het was nul graden celsius en het starten lukte bij de eerste kick! Dus probleem opgelost uiteindelijk na tal van dagen hoofdbreken. Kan er nog steeds niet bij dat de bougiedop de oorzaak was van deze ellende...

Mijn zoon Rick was toevallig aanwezig tijdens het vervangen van de bougiedop en terwijl ik een testrondje over het garageterein reed maakte hij wat foto's. Toch is wel de opluchting af te lezen van mijn gezicht, hoewel een beetje wazig en onderbelicht op deze winteravond. Lachuh...

Zelf heb ik de koude start op de volgende dag op video gezet, alsmede heb ik de hoeveelheid licht aan de voorzijde opgenomen waarvan hieronder de resulaten.

En de sterk verbeterde verlichting: