Ventilator

Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

De montage van de ventilator op het nieuwe vliegwiel was iets lastiger vanwege het verschil in diameter (10,4cm versus 11,5cm), de hoogte is echter nagenoeg gelijk (3,6 versus 3,5cm) dus weinig kans dat de ventilator gaat aanlopen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen, na overleg met 4L collega Fred, om 4 nieuwe M4 gaten te tappen in het vliegwiel. Was nog een hele klus om de gaten juist af te tekenen (straal van middelpunt vliegwiel tot de gaten is hart op hart 39mm) en te voorzien van een putje met de centerpons op exact de juiste plek. Het boren zelf (uit de hand...) ging in eerste instantie niet helemaal goed met de standaard HSS boren, het gietijzer was te hard en dus maar hardere HSS-G boren aangeschaft waarmee het uiteindelijk wel goed lukte.

Vóór het boren heb ik het vliegwiel geheel ingetaped met schilderstape om te voorkomen dat de magneten onder zouden komen te zitten met boorsel e.d., na het boren en tappen ben ik wel een poosje bezig geweest om het spul volledig te verwijderen met een harde kwast en een stofzuiger maar de methode heeft goed gewerkt.

De eindmontage is verder goed gelukt, de ventilator zat een fractie uit het midden maar na het iets lossen van de 4 boutjes en een tikje tegen de zijkant van de ventilalor zat die mooi in het midden (de gaten in de ventilator had ik 5mm gemaakt) en niet vergeten de 4 bouten weer opnieuw aan te draaien...

Overigens is het nieuwe vliegwiel naast kleiner in diameter ook 110 gram lichter dan het originele exemplaar (650 gram versus 760 gram) hetgeen duidelijk een betere gasreactie geeft.

De diameter van het nieuwe vliegwiel is kleiner dan het originele exemplaar en dus moest er iets op worden gevonden om de ventilator erop te kunnen monteren

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om vier andere M4 gaten te maken. Het is belangrijk dat het geheel wel goed centrisch komt te zitten zodat het niet loopt te slingeren met dik 10000 tpm...

Proefmontage met M4 bouten. Hierbij bleek dat de kunststof ventilator ging vervormen wanneer de bouten strak werden aangedraaid...

Onderaanzicht bij de proefmontage, uiteraard zijn de M4 bouten naderhand ingekort

Het buitenrandje wat hier goed zichtbaar is zorgde voor de vervorming. Als oplossing heb ik gekozen voor vier ringetjes uit de oudijzerkist met een dikte van 1mm, de gaten heb ik naar 5mm uitgeboord

Detail van zo'n ringetje welke ik met een gewone kit aan de ventilator heb gelijmd. Een eenvoudige maar goedwerkende oplossing