Vliegwiel

Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

Power Dynamo heeft met een markering op grondplaat en vliegwiel aangegeven hoe het vliegwiel moet komen te zitten t.o.v. de zuigerstand. Net als bij de originele ontsteking geeft men 2mm voorontsteking aan, ook een reden waarom ik voor deze ontsteking heb gekozen trouwens. De krukas-spie moest er dus uit en dat is me niet meegevallen, uiteindelijk heb ik deze maar met een dremel vlak geslepen, niet de mooiste methode maar ik zag het niet zitten om de krukas uit te bouwen...

Het nieuwe vliegwiel heeft geen spiebaan omdat de timing onzeker is met de plaatsing van de nieuwe grondplaat. De spie dient alleen maar voor de correcte positie i.v.m. de timing, een vliegwiel zelf zit vast door de tapse passing tussen vliegwiel en krukas. Als de grondplaat goed zit gemonteerd kan het vliegwiel worden geplaatst.

Plaats het vliegwiel op de krukas en draai de moer (met veerring) op de kruktap losvast. Stel de voorontsteking in op 2mm (zie procedure hier beneden). Optioneel geef je een tik met de rubberhamer op het vliegwiel om de tapse passing te zetten (niet op de krukas zelf slaan!). Nu kan je de krukas moer verder op spanning brengen, nog steeds ervoor zorgende dat de timing niet verandert. Vervolgens heb ik een zuigerstop geplaatst om de moer helemaal op spanning te draaien, nog beter is een tool waarmee je het vliegwiel tegen kunt houden (er is een risico dat je de krukas tordeerd en je belast de lagers ervan nogal veel) doch die van mij paste niet meer op het nieuwe vliegwiel... (levert powerdynamo deze wel?)

Instelprocedure:
De micrometer waarmee je de juiste voorontsteking kunt instellen wordt in het bougiegat geschroefd, de bout op de buitenste draaibare ring lossen en de ring zelf op 0mm instellen, de vinger op de beweegbare stift houden, vervolgens draai je het vliegwiel linksom tot de stift maximaal naar buiten is gekomen en draai je de bout vast, dit is dus BDP of TDC. Draai de krukas rechtsom terug en stel de ring in op 2mm voorontsteking (2 omwentelingen rechtsom naar binnen draaien en draai je de krukas voorzichtig linksom tot de zuiger tegen de stift aan komt, dit is de stand waarbij de markering op het vliegwiel gelijk moet zijn met die op het blok.

Tijdens de proefmontage bleek ik het vliegwiel tóch makkelijk te kunnen verdraaien t.o.v. de krukas. Ook maximaal schoonmaken en ontvetten van de tapse delen mocht niet baten. Proefondervindelijk heb ik toen gekeken hoever ik de vliegwielmoer aan moest draaien om dit te voorkomen en dat is wel wat strakker dan normaal. Uiteindelijk dus op gevoel zo strak mogelijk gezet waarna er geen beweging meer mogelijk was, wel uitkijken dat je de boel niet over de kop draait...

UPDATE 26 Nov.
Naar nu blijkt is het vliegwiel tóch verschoven geraakt bij de montage of tijdens de eerste proefrit. Ik heb de zaak nog in onderzoek hoe dit kan, mogelijk is de tapse passing van het vliegwiel toch niet gelijk, de 1e metingen ervan duiden inderdaad op een verschil nauwkeurig meten is moeilijk met een schuifmaat. Wordt dus nog vervolgd...

Dit is de opstelling van de gemonteerde grondplaat met stator en de rode markering in de zijkant van het blok. Deze dient dus gelijk gezet te worden met de markering op het vliegwiel wanneer de zuiger op 2mm voor BDP staat

Dit is de door mij gebruikte micrometer voor het instellen van de 2mm voorontsteking (zie tekst boven deze foto's)

De (later) gemonteerde zuigerstop om de vliegwielmoer onder spanning te brengen. Het is beter om een vliegwiel blokkeer sleutel te gebruiken, er is namelijk een risico dat je de krukas torteerd...

Zuigerstop in volle glorie

Vliegwieltrekker, niet perse nodig tijdens het afstellen maar wel handig als het vliegwiel eraf moet. Overigens is dit model (voor het standaard vliegwiel) niet correct voor het nieuwe vliegwiel welke een fijner schroefdraad heeft. Beste dus gelijk meebestellen...

Zicht op het gemonteerde vliegwiel waarbij je duidelijk ziet dat deze kleiner is in diameter

De vliegwiel moer zit er eigenlijk niet ver genoeg op. Beter was het om de moer aan een zijde wat af te vijlen. Maar de moer draagt over de gehele draad dus heb hem maar zo laten zitten

De zichtbare ruimte tussen vliegwiel en achterplaat van de ventilatordeksel. De lucht kan echter nergens heen dus heb ik het maar zo gelaten toen bleek dat de luchtopbrengst rondom de cilinder groot genoeg was

Montage nu met ventilator

Ruimte achter de ventilator

Foto tijdens de eindmontage waar zichtbaar is dat de ventilator net niet tegen de ventilatordeksel aan loopt

Op verzoek de diameter van het originele vliegwiel (115mm)

Idem van het nieuwe vliegwiel (ca 104mm)

Het gewicht van het oude vliegwiel (760gr)

Het gewicht van het nieuwe vliegwiel (650gr)