De grootste uitdaging bij de restauraties van
deze
bromfietsen is het verkrijgen van orginele onderdelen. Soms zijn
onderdelen erg lastig te vinden. Onder deze catagorie vallen
zeker de (chromen) voorspatborden, gave druppel tankjes en last
but not least originele uitlaten. Ook het originele
achterspatbord van de 4L is nauwelijks aan te komen, die van de
Puch (smaller) zijn echter goed verkrijgbaar en na wat
buigwerkzaamheden is de gelijkenis treffend
Veel materialen zijn verkrijgbaar via
Marktplaats en aanverwante sites maar sommige zaken zijn niet of
nauwelijks verkrijgbaar en de prijzen die dan worden gevraagd
voor een zeldzaam onderdeel liegen er niet om. Zo kocht ik
bijvoorbeeld een origineel Tomos logo voor op het koplamphuis
voor 25 Euro, is misschien wat overdreven dat ik er dat voor heb
betaald maar tot nu toe ben ik ze elders nog niet tegengekomen...
Het gaat dus met name om de uiterlijke kenmerken,
motorisch gezien zijn veel onderdelen gelukkig nog vol op
origineel leverbaar. Top leveranciers zijn
Rinky Toys in Breda en
Loods 41 in Krimpen a/d IJssel.
Als laatste dient vermeld te worden dat de ondersteuning
vanuit de Puch en Tomos community in Nederland als zeer
waardevol wordt ervaren. Hoewel ik de Tomos 4L met mijn ogen
dicht kan beschrijven vanwege het vele sleutelen van vroeger is
de andere kijk die sommigen bieden soms heel leerzaam,
doorgeroeste achterspatborden had je vroeger niet en nu moet je
hele delen vervangen. Sprekend voorbeeld voor hulp bij dit soort
onderwerpen zijn de leden van de
PTSite.
Deze pagina splitst zich af naar met name evenementen in
Nederland waar ik onderdelen heb kunnen verkijgen voor mijn
projecten. |