Op diverse Puch-Tomos sites is te lezen dat er tal van problemen
zijn geweest met de verplichte kenteken registratie in 2007. Ook ik heb mijn deel gekregen bij met name mijn eerste
Tomos waarbij het NL
goedkeuringsnummer op het balhoofd niet
meer leesbaar was. Heb hiervoor eerst contact opgenomen met
Tomos Nederland en men bood aan om mij te helpen. Al wat ik
moest doen was het doorsturen van de papieren naar hen (het
schouwingsrapport en de papieren van de kentekenaanvraag op het
postkantoor) en zij zouden dan contact opnemen met de RDW om de
boel in de juiste banen te leiden
Omdat ik geen NL goedkeuringsnummer had gaf het
schouwingssysteem aan dat het om een Tomos type A35 ging, fout
dus, er blijkt overlap te zijn met andere framenummers van Tomos
4L en A35. Bij de schouwing aldus het goedkeuringsnummer
opengelaten en Tomos de papieren toegestuurd.
Na enkele weken kreeg ik van het RDW een brief dat ik mijn
kentekenpapieren terug moest sturen, die ik nog niet had. Een
telefoontje leerde dat het kenteken onderweg was maar verkeerd
opgesteld. Bij ontvangst bleek inderdaad het type A35 te zijn
vermeld. De hele handel ging dus weer terug naar de RDW en inmiddels
heb ik nu wel de juiste papieren.
Voor mijn tweede ben ik nog in afwachting van de papieren
maar ik heb goede hoop dat die gelijk goed gaan omdat de nummers
van dit frame wel goed leesbaar zijn...
Voor mijn
recente 3e project weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik bedoel,
wat moet je met 3 Tomos 4L's? In elk geval moet ik ermee naar
het RDW als ik deze ga opknappen...
Kreeg op 23
November maar liefst 3 brieven van de RDW, een brief
vermelde dat de gegevens van mijn eerste kenteken (project
1) werden geclaimed door iemand anders, of ik wilde
controleren dat de op het kenteken vermelde gegevens juist zijn
en of ik hen wilde bellen met de uitslag. Dus frame erbij
gehaald en nummer gecontroleerd dat geheel overeenkomstig het
kenteken was, voor de zekerheid maar foto's gemaakt van frame in
geheel en van framenummer (4L ligt immers uit elkaar). Gebeld
met het RDW en de zaak voorgelegd, kreeg te horen dat als ik er
niets meer van zou horen het verder in orde was, omdat ik de
eerste aanvrager was moet de andere partij met bewijzen komen,
mijn woord was voldoende en ik hoef geen foto's als bewijs te
mailen. Tweede brief was de bevestiging van aanvraag
kenteken voor project 2 maar de derde
brief was minder fraai. Kennelijk is er al een eerdere aanvraag
gedaan voor een tomos met hetzelfde kenteken die is gehonoreerd
(die heeft dus een kenteken). Ik ben dus de 2e aanvrager en moet
met bewijzen over de brug komen. Hiervoor dien ik mijn 4L te
laten zien op een RDW keuringsstation. Heb dus gelijk maar een
afspraak gemaakt voor 8 December. Beetje mazzel, keuringsstation
is in Zeewolde (mijn woonplaats). Lees update onder project 2.
Het probleem dat zich hier
manifesteerd is twee-ledig. Enerzijds heeft Tomos NL de exact
zelfde framenummers gebruikt voor verschillende typen van
Tomossen, zo heb je vaak een conflikt met het type A35 hetgeen
ik ook had met mijn eerste kenteken. Anderzijds blijkt het dat
het RDW alleen het framenummer aanhoud voor de uniekheid van een
aanvraag dus niet de combinatie framenummer en NL-registratienummer...
Op 20 December heb ik eindelijk
de kenteken-papieren ontvangen voor Tomos 2 op
basis van het nieuw ingeslagen kenteken uiteraard. Enfin, in elk
geval kan ik er nu mee verder. Kwestie van verzekeren en
kentekenplaat aanvragen.
Eind februari kreeg ik 2 brieven over de 2
gekentekende 4L's. Ik heb verzuimd het kenteken van Tomos 1 door
te geven aan de verzekering en Tomos 2 moet zelfs nog verzekerd
worden. Werk aan de winkel dus want ik kan hier een boete voor
krijgen... |