Kenteken

Voor het laatst gewijzigd op 25-apr-2011

Home
Tomos 1
Tomos 2
Tomos 3
Kenteken
Motorblokjes

 

Op diverse Puch-Tomos sites is te lezen dat er tal van problemen zijn geweest met de verplichte kenteken registratie in 2007. Ook ik heb mijn deel gekregen bij met name mijn eerste Tomos waarbij het NL goedkeuringsnummer op het balhoofd niet meer leesbaar was.

Heb hiervoor eerst contact opgenomen met Tomos Nederland en men bood aan om mij te helpen. Al wat ik moest doen was het doorsturen van de papieren naar hen (het schouwingsrapport en de papieren van de kentekenaanvraag op het postkantoor) en zij zouden dan contact opnemen met de RDW om de boel in de juiste banen te leiden

Omdat ik geen NL goedkeuringsnummer had gaf het schouwingssysteem aan dat het om een Tomos type A35 ging, fout dus, er blijkt overlap te zijn met andere framenummers van Tomos 4L en A35. Bij de schouwing aldus het goedkeuringsnummer opengelaten en Tomos de papieren toegestuurd.

Na enkele weken kreeg ik van het RDW een brief dat ik mijn kentekenpapieren terug moest sturen, die ik nog niet had. Een telefoontje leerde dat het kenteken onderweg was maar verkeerd opgesteld. Bij ontvangst bleek inderdaad het type A35 te zijn vermeld. De hele handel ging dus weer terug naar de RDW en inmiddels heb ik nu wel de juiste papieren.

Voor mijn tweede ben ik nog in afwachting van de papieren maar ik heb goede hoop dat die gelijk goed gaan omdat de nummers van dit frame wel goed leesbaar zijn...

Voor mijn recente 3e project weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik bedoel, wat moet je met 3 Tomos 4L's? In elk geval moet ik ermee naar het RDW als ik deze ga opknappen...

Kreeg op 23 November maar liefst  3 brieven van de RDW, een brief vermelde dat de gegevens van mijn eerste kenteken (project 1) werden geclaimed door iemand anders, of ik wilde controleren dat de op het kenteken vermelde gegevens juist zijn en of ik hen wilde bellen met de uitslag. Dus frame erbij gehaald en nummer gecontroleerd dat geheel overeenkomstig het kenteken was, voor de zekerheid maar foto's gemaakt van frame in geheel en van framenummer (4L ligt immers uit elkaar). Gebeld met het RDW en de zaak voorgelegd, kreeg te horen dat als ik er niets meer van zou horen het verder in orde was, omdat ik de eerste aanvrager was moet de andere partij met bewijzen komen, mijn woord was voldoende en ik hoef geen foto's als bewijs te mailen.

Tweede brief was de bevestiging van aanvraag kenteken voor project 2 maar de derde brief was minder fraai. Kennelijk is er al een eerdere aanvraag gedaan voor een tomos met hetzelfde kenteken die is gehonoreerd (die heeft dus een kenteken). Ik ben dus de 2e aanvrager en moet met bewijzen over de brug komen. Hiervoor dien ik mijn 4L te laten zien op een RDW keuringsstation. Heb dus gelijk maar een afspraak gemaakt voor 8 December. Beetje mazzel, keuringsstation is in Zeewolde (mijn woonplaats). Lees update onder project 2.

Het probleem dat zich hier manifesteerd is twee-ledig. Enerzijds heeft Tomos NL de exact zelfde framenummers gebruikt voor verschillende typen van Tomossen, zo heb je vaak een conflikt met het type A35 hetgeen ik ook had met mijn eerste kenteken. Anderzijds blijkt het dat het RDW alleen het framenummer aanhoud voor de uniekheid van een aanvraag dus niet de combinatie framenummer en NL-registratienummer...

Op 20 December heb ik eindelijk de kenteken-papieren ontvangen voor Tomos 2 op basis van het nieuw ingeslagen kenteken uiteraard. Enfin, in elk geval kan ik er nu mee verder. Kwestie van verzekeren en kentekenplaat aanvragen.

Eind februari kreeg ik 2 brieven over de 2 gekentekende 4L's. Ik heb verzuimd het kenteken van Tomos 1 door te geven aan de verzekering en Tomos 2 moet zelfs nog verzekerd worden. Werk aan de winkel dus want ik kan hier een boete voor krijgen...