Wanneer je met twee klassieke bromfietsen aan de slag
gaat kun je er eigenlijk op rekenen dat er motorisch wel wat mankementen
zullen zijn. Dat bleek al snel het
geval te zijn bij het blok van mijn eerste exemplaar waarvan de versnelling niet
goed werkte. Aldus ben ik op Marktplaats aan het zoeken
geslagen (en nog) en inmiddels ben ik in het bezit gekomen van diverse
meer of minder complete exemplaren die eigenlijk allemaal hun eigen
verhaal hebben. Opvallend is dat er nogal wat Tomos
blokken in omloop zijn die niet op een 4L hebben gezeten. Omdat deze
blokken dus afwijken van het 4L-gangbare is het misschien wel
interessant om ze hier appart te beschrijven. Overigens, wanneer je een
ECHT 4L blok zoekt, let dan op de toevoeging van de "4L" aan het einde
van het motornummer (aan de rechterzijde, aan de onderzijde van de cilinder, in het
carterdeel geslagen). Nog even een correctie want elders
op deze site is het geluid van mijn eerste Tomos 4L exemplaar te
bewonderen en inmiddels heb ik dit rammelblok gespleten. Vandaag
realiseerde ik me echter dat dit niet het originele blok was maar een
exemplaar dat ik later los heb aangeschaft afkomstig van vermoedelijk
een Batavus. Ik heb het blok destijds erondergehangen omdat het
originele blok niet goed schakelde en ik de 4L moest laten schouwen. |