Dit is het eerste blok van
de drie stuks
die ik vandaag (28 April 2008) heb getest door ze onder Tomos-2 te
monteren. Na de montage bleek het blok niet te starten. Dus
boegie los en vonk gecontroleerd, geen vonk dus. Contactpuntjes bleken
uiteindelijk behoorlijk ingelopen, met vijltje en schuurpapier beetje op orde
gebracht en de afstand op 0,4mm gezet. Echter nog steeds geen starten ondanks de nu wel aanwezige vonk. Langdurig aandraaien met de hand
leverde wel een pruttel. Ontsteking op tijd gezet maar nog steeds het
zelfde...
Dus de cilinderkop er maar afgehaald, blijkt de koppakking
(nog een originele met koperen ring) geheel vergaan te zijn. Zuiger ziet
er opvallend goed uit bovenop, wel een beetje natjes overigens. Boel
verder wat schoongemaakt, kop terug en weer
proberen doch helaas. Andere bougie gepakt (werkende uit Tomos-1) en
terwijl ik die erin draai gaat de schroefdraad in de kop dol, shit! Dus
kop er weer af, andere kop erop die ik nog op zolder had liggen, bougie erin en starten
maar hij wil nog steeds niet
lopen. De zuiger was trouwens opvallend nat van boven en ook de
cilinderwand voelde waterachtig aan...
Dan maar de hele cilinder en zuiger eraf ,
blijkt inderdaad grijze prut onderin het blok te staan en de krukwangen
hebben wat roest aanslag. Dus blok er maar weer onderuit gehaald en de
carterruimte met wasbenzine uitgespoeld. De prutrestanten eruitgehaald
met wat keukenpapier en nogmaals nagespoeld. Alles weer drooggemaakt en de
zuiger met cilinder en kop weer gemonteerd. Aantrappen en jawel lopen
dus!
Wat meer details: dit blok beschikt over 4
versnellingen en de krukas heeft opvallend weinig speling, ook de
zuiger, de zuigerveren, de pistonpen en zelfs het big-end vertonen geen
noemenswaardige speling. Het enige nadeel van dit blok is dat een van de
uitlaattaps is opgetapt naar een grotere maat. Denk dat dit blok een
goede basis kan vormen voor een nieuw project. Reviseren zou ik zelf wel
doen maar met de weinige speling zou je zelf er mee kunnen rijden.
Overigens zag ik tijdens het schoonmaken dat dit een carter met gaten
is. Verder is de ontstekingsplaat niet voorzien van 4 maar 3 draden
(geen remlicht spoel)
Hieronder staat een videootje van het lopende blok, de
uitlaat die ik heb gebruikt met zowaar 3 originele dempers bleek later
potdicht te zitten met kool en tot mijn verrassing bleek er zelfs een
originele bocht in te zitten (niet ingekort). Dat verklaart ook waarom
het blok op de video wat moeilijk op toeren komt.