April 2008 - Blok1

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Opengewerkt Blok
Batavus blok
4L Blok Arnhem
April 2008 - Blok1
April 2008 - Blok2
April 2008 - Blok3

 

Dit blok is verkocht

Dit is het eerste blok van de drie stuks die ik vandaag (28 April 2008) heb getest door ze onder Tomos-2 te monteren. Na de montage bleek het blok niet te starten. Dus boegie los en vonk gecontroleerd, geen vonk dus. Contactpuntjes bleken uiteindelijk behoorlijk ingelopen, met vijltje en schuurpapier beetje op orde gebracht en de afstand op 0,4mm gezet. Echter nog steeds geen starten ondanks de nu wel aanwezige vonk. Langdurig aandraaien met de hand leverde wel een pruttel. Ontsteking op tijd gezet maar nog steeds het zelfde...

Dus de cilinderkop er maar afgehaald, blijkt de koppakking (nog een originele met koperen ring) geheel vergaan te zijn. Zuiger ziet er opvallend goed uit bovenop, wel een beetje natjes overigens. Boel verder wat schoongemaakt, kop terug en weer proberen doch helaas. Andere bougie gepakt (werkende uit Tomos-1) en terwijl ik die erin draai gaat de schroefdraad in de kop dol, shit! Dus kop er weer af, andere kop erop die ik nog op zolder had liggen, bougie erin en starten maar hij wil nog steeds niet lopen. De zuiger was trouwens opvallend nat van boven en ook de cilinderwand voelde waterachtig aan...

Dan maar de hele cilinder en zuiger eraf , blijkt inderdaad grijze prut onderin het blok te staan en de krukwangen hebben wat roest aanslag. Dus blok er maar weer onderuit gehaald en de carterruimte met wasbenzine uitgespoeld. De prutrestanten eruitgehaald met wat keukenpapier en nogmaals nagespoeld. Alles weer drooggemaakt en de zuiger met cilinder en kop weer gemonteerd. Aantrappen en jawel lopen dus!

Wat meer details: dit blok beschikt over 4 versnellingen en de krukas heeft opvallend weinig speling, ook de zuiger, de zuigerveren, de pistonpen en zelfs het big-end vertonen geen noemenswaardige speling. Het enige nadeel van dit blok is dat een van de uitlaattaps is opgetapt naar een grotere maat. Denk dat dit blok een goede basis kan vormen voor een nieuw project. Reviseren zou ik zelf wel doen maar met de weinige speling zou je zelf er mee kunnen rijden. Overigens zag ik tijdens het schoonmaken dat dit een carter met gaten is. Verder is de ontstekingsplaat niet voorzien van 4 maar 3 draden (geen remlicht spoel)

Hieronder staat een videootje van het lopende blok, de uitlaat die ik heb gebruikt met zowaar 3 originele dempers bleek later potdicht te zitten met kool en tot mijn verrassing bleek er zelfs een originele bocht in te zitten (niet ingekort). Dat verklaart ook waarom het blok op de video wat moeilijk op toeren komt.