4L Blok Arnhem

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Opengewerkt Blok
Batavus blok
4L Blok Arnhem
April 2008 - Blok1
April 2008 - Blok2
April 2008 - Blok3

 

Recent heb ik in Arnhem een 4L blokje aangeschaft waarvan ik hoopte dat dit een onaangetast exemplaar zou zijn. Blok heeft de vermelding 4L in motornummer en ik verwachtte dus normale (grote) spoelpoorten en geen begrenzing in het carter.

Doorslaggevend voor de koop was de aanwezigheid van een onbeschadigde vierkante cylinder (geen afgebroken koelribben) en alle tapeinden nog origineel (heb namelijk twee andere exemplaren met M8 tapeinden en beiden hebben het zelfde probleem in dezelfde rechter carter helft).

Ik heb dit blok inmiddels gesplitst omdat ik benieuwd was naar de kwaliteit ervan, blijkt dus echter dat het blok niet geheel was wat ik ervan verwachtte...

De bovenste twee motorophangpunten zijn smaller gemaakt wat ik niet had gezien bij de aankoop (kennelijk onder een ander frame gehangen?), waardoor er dus een gat in de linker carterhelft zit bij de voorste ophanging. Een en ander was met kit afgedicht doch met deze beschadiging valt de linker carterhelft af voor mijn doeleinden.

Verder is het blok dus WEL begrensd met de bekende "deksel-met-gaten-naar-kruskas-ruimte-constructie". Gelukkig is dit ook in de beschadigde linker carterhelft die toch al niet bruikbaar meer is. De begrenzing viel me echter behoorlijk tegen, hoe kan je nu aan de buitenkant zien of een blok wel of geen begrenzing heeft? De toevoeging 4L aan het motornummer is in elk geval dus geen garantie. Overigens heeft dit blok WEL de grotere spoelpoorten dus daar werkt de 4L toevoeging weer wel voor.

Voor zover ik het nu kan beredeneren heb je een niet-begrensd blok indien het motornummer NIET op 4L eindigd, wel even leten op de grootte van de spoelpoorten (kunnen ook kleiner zijn voo rgebruik van oudere ronde cylinder)

Maar gelukkig kan ik de rechter carterhelft wel gebruiken (moet nog wel even controleren of er geen andere verschillen zijn). Verder ben ik ook blij met de cylinder, geen overmaats en geheel origineel. Zelfs de zuiger is redelijk in goede staat. Krukas en pistonpen vertonen wel wat speling maar ik ga er toch van uit dat ik een gereviseerde krukas ga gebruiken.

UPDATE:
Hoorde later dat de carterhelften op elkaar zijn afgestemd kwa boring van krus-as-lagers, of te wel dus nooit een combinatie maken van willekeurige carter delen want waarschijnlijk lopen op termijn je krus-as lagers er uit. Dit is overigens informatie waar je typisch achter kunt komen door deel te nemen aan het Puch en Tomos Forum, de PTSite, waar een aantal uitstekende techneuten met de nodige (levens-)ervaring tal van uitspraken doen in deze richting

Ook heeft dit blok de betere geleiding op de hoofd-as (kerstboom), schakelen gaat een stuk soepeler omdat de ring met groef die op en neer wordt bewogen tijdens het schakelen over de gehele afstand wordt begeleid. Dit had je niet in de originele 4TL blokken die ik ken uit mijn verleden.

Nog even over de koppeling, het koppelings-lager is naar zijn grootje en kennelijk is dat ontstaan door het niet juist borgen van de moer op de koppelings-as. De moer heeft zich derhalve door de grotere aluminium moer van de koppelingsdelksel heen "gevreten" met de nodige schade tot gevolg.

Enfin, ik kan tenminste weer verder met het verzamelen van motoronderdelen om ooit een compleet normaal blok samen te stellen...