Assemblage

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Splitsen
Voorbereiding
Krukas
Assemblage
Koppeling
3 April
Alle lagers zijn gisteren geplaatst in de beide carterdelen, de keerringen komen later nadat de diverse assen zijn uitgebalanceerd met shims op de juiste (minimale) speling. Dit uitbalanceren doe je PER as, dus na de kruk-as wordt deze verwijderd en begin je met de hoofd-as, daarna gaat deze er weer uit en volgen individueel de schakel-as en de trap-as. Bij elke as dien je de axiale (lengte richting) speling te controleren, eerst met beide carterhelften gemonteerd zonder dat deze vast worden gedraaid daarna bij de eindcontrole met vastgedraaide carterhelften (de pas-carterpakking dient uiteindelijk te worden vervangen door een NIEUW exemplaar). Er MOET een kleine speling op de assen zitten (ca 0.1mm) hetgeen je met de hand kunt controleren. Geen speling betekent kans op schade door te veel wrijving e.d. dus wees er zeker van dat dit in orde is...

Bij de definitieve assemblage is het belangrijk om alle draaiende delen en lagers in te vetten met b.v. lagervet. Bij het eerste keer starten van de motor draait alles droog, zeker wanneer je alle onderdelen van te voren hebt gereinigd met een ontvetter. Dus invetten voorkomt onnodige slijtage. Moet je dan alles invetten? Jazeker maar dat geldt dan weer niet voor de koppeling, alleen de as, de tandwielen en de lagers daarvan, de rest mag absoluut niet worden ingevet omdat de koppelingsplaten "droog" dienen te blijven...

.

Het linker carter is voorzien van alle lagers, keerringen volgen later nadat de assen zijn uitgeshimt