Overzicht van de diverse onderdelen, netjes schoongemaakt, geborsteld en gerangschikt.
En de carterdelen met wat assen die dezelfde bewerkingen achter de rug hebben
Nieuwe Rito krukas (type snel, dus met dichtgemaakte gaten in de krukas wangen), lagers, keerringen, koppelingsplaten en pakkingen. Nu kan de pret beginnen...
Allereerst worden de L17 lagers van de krukas in de carterdelen geperst. Let op dat je de lagerdelen niet doorelkaar haalt, vandaar de R op dit doosje...
Carters in de heteluchtoven opwarmen tot 80 graden, ruikt wel een beetje met die nieuwe lak trouwens...
De lagerschalen zijn in de carterhelften geplaatst en inmiddels heb ik 6 meetpunten aangegeven waarop ik de diepte van de beide carterhelften tot aan de lagerschalen ga bepalen. Rondom meten en dan uitmiddelen en bij twijfel nogmaals meten. Je kunt dit maar een keer goed doen namelijk...
Mijn homemade tool die ik gebruik als aanslag voor de schuifmeter. Beetje hobby-achtig maar werkt prima zolang je maar haakt en rechtop meet. De tolerantie is sowieso 0.05mm en dat is gelijk de kleinste shim...
En hier de tool met schuifmaat in actie. Ik laat de schuifmaat zakken tot op de lagerrand, draai dan met de andere hand de arreteringschroeg van de schuifmaat aan zodat die niet v erschuift tijdens het aflezen...
De meetresultaten voor beide carterhelften en uitgemiddeld. Respectievelijk 31,10mm voor de linker carterhelft en 5,35 voor de rechter carterhelft
De nu nog lagerloze krukas van het merk Rito. De gaten in de krukas-wangen zijn van de fabriek uit opgevuld voor een betere carter-vulling en -spoeling.
De breedte van de krukas (van lagerzitting tot lagerzitting) wordt bepaald. In dit geval een breedte van 35,75mm. Uiteraard heb ik dit meerdere malen en rondom gemeten en gelukkig was er geen tolerantie...
De verdere calculaties waarbij er 0,2mm is gerekend voor de pakking en 0.1mm voor de uiteindelijke speling. In dit geval kan ik volstaan met aan weerszijde een shimm van 0,5mm wat groter is dan de vorige keer...
Hier zijn de shimms geplaatst en kunnen de lagerdelen worden gemonteerd op de juiste plaats...
Experimentje van mezelf, de lagerring opwarmen met de haardroger, echter blijkt dat de ring direct afgekoeld raakt wanneer die op de krukas wordt geschoven. Experiment dus mislukt...
Krukas met lagerdelen geplaatst in het carter samen met de pakking. Dit is een paspakking, uiteindelijk moet je een nieuwe plaatsen bij de finale montage (bij het vaker dichtdraaien van het blok wordt de pakking dunner...)
Rechtercarterhelft geplaatst, daarna het blok omdraaien zodat de bouten rondom de krukas kruislinks kunnen worden aangedraaid
Kruislinks aandraaien en daarna op spanning brengen, vast is vast trouwens, het blijft aluminium...
Het uur U, met het vliegwiel op de krukas kijken of de boel soepel wil ronddraaien en vooral voelen of er geen stroeve en lichtere plekken zijn (lagerschalen scheef...). Bescherm wel de drijfstang met duim en wijsvinger van de andere hand zodat deze niet tegen het carter slaat . In mijn geval loopt de boel iets te zwaar naar mijn mening, net niet een volledige omwenteling na een zwieper maar ik denk dat het wel los gaat komen bij het inrijden van het blok. Vooral niets forceren in zo'n geval, ik heb alleen nog even gecontroleerd of de lagers wel volledig op de krukas zaten en dat was het geval. Loopt wel los dus...