Blok is geheel gestript van lagers en keerringen, vervolgens is de lak verwijderd met verfafbijt en grondig nagespoeld onder de douche. Om er zeker van te zijn dat er geen vuil of afbijtresten achterblijven heb ik de carterdelen een nachtje mee laten wassen in de vaatwasser...
Drogen van de carterdelen gaat prima in de over met 80 graden...
De verf die ik heb gebruikt voor het spuiten, Alabastine Spuitplamuur, Motip velgenzilver en Motip vernis.
Alle gaten voor keerringen en assen zijn ook afgeplakt.
Afplakken is een tijdrovend karwijtje...
De spuitopstelling in mijn werkkamer, moeilijk te zien maar er zit een aantal vierkante meter plastic rondom achter het hangende blok
Het blok is draaibaar opgehangen, wel zo gemakkelijk tijdens het spuiten.
Twee lagen alabastine spuitplamuur opgebracht...
en twee lagen Motip velgenspray, 2 uur droogtijd tussen de lagen. Daarna van 2 lagen Motip vernis voorzien, let op dat je deze laag niet te dik spuit (moeilijk te zien) ivm druipers in de lak.
En het eindresultaat na een dagje spuiten
Dit is een later model blok en de afwerking is werkelijk verschrikkelijk slecht. Alle gietbramen zijn nauwelijks weggehaald. Hier is dat goed zichtbaar...
Meer detail van de bramen. Kwestie van vijltje erlangs en voorzichtig gladschuren
En ook de linker carterhelft ziet er niet veel beter uit kwa afwerking...
Tijd om de gaten in het carter te gaan dichten. Ik heb gekozen om dit middels massieve alumimium proppen te gaan doen die ik er naadloos in wil persen. Een goed alternatief is gebruik making van inbusbouten, dan zit je echter wel met minder afwerking in de krukas ruimte, vandaar het idee met de pluggen
Ik beschik niet over een draaibank en het was dus nog een hele toer om een stuk aluminium rondstaf van 12mm af te draaien/schuren naar 10,7mm. Het afgezaagde exemplaar was overigens te kort, beter een stukje maken van 15-20 mm en die daarna passend maken
Detail van de eerste plug die enigzins taps is gemaakt (ook de gaten in het blok zijn enigzins taps aflopend naar de krukas ruimte toe.
De tweede prop is wat langer gemaakt.
Door de proppen in de vriezer te leggen en het carter in de oven op te warmen tot 80 graden zou je in staat moeten zijn om met ene lijmtang de proppen in het carter te persen. Echter kreeg ik dat niet helemaal voor elkaar en heb de proppen dus met een klein hamertje verder getikt
De rechter prop moet opnieuw omdat deze te kort was, de linker prop zit al wel op zijn plaats en kan voorzichtig worden afgeschuurd middels een dremel
En hier zie je het eindresultaat van de rechter prop die volledig de contouren van het carter volgt.