Uit dit zooitje moet een nieuwe koppeling worden samengesteld (=:
De vier drukveren (niet zes, dat is alleen nodig indien je extreem opvoert...) zijn in de schalen geplaatst en gezamelijk met de koppelings-as in de bankschroef geplaatst zodat ik de stift kan plaatsen. Wel uitkijken bij deze procedure want er komt tamelijk veel kracht op te staan door de ingedrukte veren...
De trek-as is geplaatst en aan de achterzijde is de pen door de trek-as heen geschoven. UIteraard dient de trek-as goed te worden gepositioneerd ten opzichte van de achterste schaal omdat de pen in de uitsparingen ervan moet komen...
De platen staan onder spanning en de verdere opbouw kan nu plaats vinden
Eerste schijf met de bollen naar boven...
Ronde plaat van verenstaal geplaatst, deze drukt de schijven van elkaar af wanneer de koppeling wordt aangetrokken...
Bij wijze van experiment heb ik alle koppelingsplaten voorzien van een zaagsnede, daarna heb ik de gleuf met een schroevendraaier wat breder gemaakt. Het is de bedoeling dat de koppeling straks wat minder rammelt bij stationair draaiende motor. Vroeger werden deze platen alleen maar met zaagsnede geleverd.
De de eerste koppelingsplaat en de volgende schijf is geplaatst. De bollingen aan de onderzijde dienen TUSSEN de bollen van de onderste schijf te vallen. Voordat je verder gaat dienen eerst de schotelveren ingedrukt te worden middels een bus, een lagerdeeltje en de trekas moer omdat je anders ruimte te kort gaat komen
De laatste schijf dient met de uitstulpingen naar boven te worden geplaatst, deze ligt bovenop een gelijke schijf met de uitstulpingen naar beneden. De extra plaat is het gevolg van een modificatie van Tomos op de koppeling. Normaal had je deze extra schijf niet maar had je wel 6 in plaats van 4 drukveren. De koppeling was gewoon onnodig zwaar in bedienen, bovendien heb je aan 4 veren en een extra schijf als opvulling voldoende tenzij je overweegt extreem te gaan opvoeren...
Een afstandsbus en een oud lagerdeeltje geplaatst, de koppelingsmoer is voldoende aangedraaid op de trek-as, hierdoor komt er meer ruimte voor de montage van de seegering. Dit moet je eigenlijk al in het begin doen voordat je de eerste schijf plaatst, maar zoals gewoonlijk ben ik dat weer vergeten...
Seegering tang in actie, recent aangeschaft en bevalt me prima. Eerst was het nogal rommelen met een punttang...
En de plaatsing van de seegering, let op de de uiteinden in een van de groeven vallen...
Bij wijze van proef de koppeling even in het huis geplaatst, je ziet duidelijk dat de koppelingsplaten door de zaagsnede nu tegen het huis aan rusten. Is wel wat lastiger met monteren trouwens...