Het blok van Tomos 3. Ik heb het koppelingsdeksel al eerder geopend en weet dus al dat de 5 bak niet compleet is...
Dit was ooit een mooie zuiger, helaas is er kennelijke wat rommel in de cylinder gekomen want de buts hier zichtbaar is ook waar te nemen in de spoelpoort van cylinder. Nu heb ik al een nieuwe originele cylinder dus deze gaat voorlopig maar even in opslag
Koppelingsdeksel komt natuurlijk goed los doordat die al eerder is open geweest. Blok ziet er wel redelijk verweerd uit kwa lak, ben me nog aan het beraden of ik dit ga polijsten of weer spuiten
De koppeling "kleeft" enigzins dus maar even een buisje erop zodat de platen los komen en je de de koppeling er zo uit kunt pakken.
Verbazingwekkend weinig inslagschade, eerste keer dat ik dat mee maak tenminste, veelal zijn er behoorlijke beschadigingen waarneembaar en moet je op zoek naar een beter exemplaar...
Ook de koppeling ziet er goed uit, zelf de trekas is niet beschadigd.
Er is wel inslag op de platen waarneembaar doch die is redelijk symetrisch rondom de platen. Natuurlijk worden de platen straks vervangen dus geen probleem
De tussenas. Helaas ontbreekt het tandwiel voor de 5e versnelling op deze as. Inmiddels heb ik echter al een nieuwe set dus ook dat is geen probleem. Wel een spannend primair tandwiel met al die grote gaten, is een later model want eerdere modellen hebben maar 2 gaten. Zal voornamelijk lichten zijn en dat komt de acceleratie weer ten goede... (zal een oud en nieuw exemplaar wegen later)
Het blok is eigenlijk best schoon van binnen, weinig sludge (bezinksel) zichtbaar in elk geval.
Achter deze deksel binnen in het carter zit de extra ruimte die met de krukasruimte is verbonden. In eerdere blokken was hier geen sprake van. Kennelijk leverde het 4L blok wat te veel vermogen...
Voor het verwijderen van het koppelingshuis dient deze borgring los gemaakt te worden
Hoe goed het blok ook in conditie lijkt, de krukas heeft duidelijk sporen van roest, jammer want de krukas zelfs is best in redelijke conditie. Maar in dit geval wordt het dus toch maar een nieuwe...
Op de krukwang zijn slijtsporen zichtbaar, ik denk dat de schade aan de zuiger, cylinder en deze sporen bij elkaar horen en zijn ontstaan toen ik de motor starte een jaar of wat geleden...
Krukas uit blok verwijderd
Ik blijf me verbazen over de kwaliteit van het blok. Er zijn zelfs geen roestsporen zichtbaar op de trapas. Wel een fraai gezicht die 5 versnellingen...
Moeilijk zichtbaar maar de simmering zit er niet vlak in
De gatenkamer met gedemonteerde deksel, er is alleen gebruik gemaakt van vloeibare pakking...
Meer detail van de gatenkamer
Echt schakelen zal die niet meer doen vrees ik met deze gebroken schakelpen