Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009 |
|
Ik ga de huidige status van Tomos-3 niet in detail bijhouden maar wel de algemene lijnen. Reden is dat ik het ook al bij hou op de "nieuw en gewijzigd pagina". Tomos-3 gaat versneld worden gerestaureerd, dit wordt immers mijn eigen brommer en wat mij betreft wil ik deze voor de zomer in gebruik nemen... Tomos-3 is inmiddels geheel gedemonteerd (zie ook Demontage) en alle te spuiten onderdelen zijn ontdaan van olie, zand en andere vervuilingen. Ook de spatbord delen (achterkantje en binnengedeelte ) zijn voorzichtig verwijderd, het uitboren van de puntlassen heb ik ditmaal met een 4mm boortje gedaan zodat er straks minder vulwerkzaamheden zijn voor de lasser. Alle te spuiten delen zijn nu afgeleverd bij Henk die zorg gaat dragen voor zowel het stralen als het inlassen van de achterspatbord delen. Hem kennende zullen er wel fraaie foto's komen die ik weer op de site zal plaatsen.
Kwa spuiten ben ik er nog niet uit. In eerste instantie wilde ik de originele bruin-metalic kleur weer gaan gebruiken doch ik zoek eigenlijk een wat meer opvallende kleur of met name meer glitter in de lak. Er bestaat een spuittechniek met "flakes" waarbij er na het spuiten van een basiskleur glimmende flakes aan de verf worden toegevoegd. Na deze 2 lagen dienen nog een aantal transparante lagen te worden gespoten om de lak goed vlak te krijgen. Ik weet niet of mijn spuiter dit kan en wil doen en anders moet ik op zoek naar een ander adres.
Inmiddels heb ik het motorblok ook gesplits. Zoals te verwachten was dient deze volledig te worden gerestaureerd. Het is overigens een blok met een extra carterkamer achter de kruk-as ruimte, bedoeld om het vermogen te beperken. Uiteraard gaan we de doorvoeringen naar deze ruimte mooi dichtmaken. Het is de bedoeling om dit blok in April gereed te krijgen, dan gaat die onder Tomos-2 om alvast ingereden te worden. De voorbereidingen zijn in volle gang, het frame is inmiddels gestraald en het achterspatbord is deskundig voorzien van een nieuw binnenspatbord. Tevens zijn alle gaten dichtgelast. Het frame is inmiddels afgeleverd bij de spuiterij in Zeewolde. Ook het motorblok kan bijna in elkaar worden gezet. De carterdelen zijn weer netjes zilver gespoten en de 2 gaten in de krukas ruimte zijn gedicht. 30 Maart 2008
12 April 18 April 22 Juni |