Huidige status

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Huidige status
De eerste foto's
Rammelbak...
De demontage
Sloop spatbord
Stralen
In Epoxy
Lassen
Krom frame
Plamuren&Schuren
Kroonstuk
Motorblok
Wielen
Gepolijste delen
Assemblage
Uitlaatdemper
8 Juni 2008
Tomos-1 is nu geheel klaar en dus werd het tijd om het logo plaatje op de koplamp te monteren. Ik heb hierbij gekozen om deze te lijmen en niet te klinken. Belangrijkste reden is dat ik het risico niet wilde lopen dat het plaatje beschadigd zo worden.


24 April
Een paar avondjes besteed aan het afwerken van Tomos-1. Inmiddels is die voorzien van de kettingkast, de juiste cilinderkap, zijn alle kabels nu op lengte en is de verlichting nu wel in orde.

Die verlichting was een rot foutje dat ik zelf had veroorzaakt...
Groot- en klein-licht deed het, achterlicht ook (hoewel die altijd brandde) maar het remlicht brandde slechts heel zwak. Ik heb werkelijk alles ohms doorgemeten en de bedrading verder gecontroleerd, zelfs het vliegwiel eraf gehaald om de spoelen te checken. Uiteindelijk bleek het een foutje te zijn met de bedrading in de stuurschakelaar. Ik had de spanningsdraad op het asje gezet waar de schakelaar om draait. Fout dus, had ik op de uiterst linker en rechter opstaande lichtcontact moeten knopen, deze zijn ook onderling doorverbonden hiervoor. Enfin, paar uur verder maar nu werkt het...

Ik heb de Bing 15 carburateur nu ook beter gemonteerd middels een speciaal tussenstukje die de carb onder een andere hoek tegen de cilinder zet, de vlotterkamer loopt nu ook niet meer over omdat de kamer nu rechtop staat en ik hoef geen stuk meer uit de cilinderkap te halen (=:
Overigens, ook al ziet het er een stuk beter uit zo, de hele setup past maar net en ik heb het blok moeten laten zakken en de montage-gaten in de de carb op moeten boren naar 8,5mm dus al met al een behoorlijke klus dat je zeker niet even zomaar uit kan voeren...


21 April
Vandaag normaal gewerkt dus nog eens rijden zat er niet in, echter voor het donker nog snel even een actuele foto gemaakt. Bovendien nog wat gewerkt aan de achterrem (binnen kabel die dikker is dan normaal had een knikje waar die op bleef hangen) en de koppeling (kabel ingekort en ander invoerstukje gebruikt aan de handelzijde).


20 April
Tadaaaa, Tomos-1 is rijklaar! Aangeschaft in Augustus 2006 en nu is het April 2008, heeft even geduurd maar het resultaat is fantastisch.

Ik heb gisteren en vandaag toegewerkt naar dit moment en zowaar vanavond net voor het donker heb ik er de buurt mee onveilig gemaakt, lekker zonder helm met 70 door de straat en veel bekijks getrokken...

Met de gereviseerde voorvering en de nieuwe achtervering ligt het frame heerlijk in de bocht, met gas geven in de bocht in zijn twee het voorwieltje liften, hmm toch maar wat rustiger aangedaan...

Er moet nog wel een boel gebeuren overigens. Zo maakt het blok inmiddels een bijgeluidje op de krukaslagers, net als bij het blok van Tomos-3 zaten die lagers na assemblage van het blok iets te strak door meetfouten vanwege een versleten schuifmaat. Bij blok-3 heb ik de boel aangepast maar blok-1 heb ik gedacht dat het wel los zou lopen...

Verder heb ik nogal wat zitten stoeien met de gashandel en koppeling. Kabels te lang natuurlijk, moeten nog wat korter maar ook het nieuwe gashandle gedeelte paste niet goed met de choke handle van de Bing Carb.

Die carburateur stoort me trouwens ook doordat die niet rechtop staat waardoor de vlotter overloopt. Evenzo past de imi-uitlaat niet goed, de bocht staat onder een verkeerde hoek en passend maken met het demperstuk geeft nogal wat frictie met de flens op de cyinder. Zou graag de dikkere bocht willen behouden maar ik zal eens testen met een ori uitlaat en cylinder, als er weinig verschil is gaat de boel er gewoon af.

Verder moet ik de achterrem nog even controleren, remt prima doch de hevel komt niet helemaal terug in ruststand, heb er al een veer op gezet maar maakte niet veel uit.


16 April
Heb dus besloten om Tomos-1 verder rijklaar te maken. Eigenlijk was deze voor mijn zoon bestemd doch door omstandigheden kan dat helaas geen doorgang vinden. Maar nu het mooie weer eindelijk in aantocht is, lijkt het van den zotte om dat ding op zolder te laten staan terwijl Tomos-3 naar het er nu naar uitziet toch wat langer gaat duren.

Vandaag dus begonnen met de afbouw. Het voorspatbord (NOS) is gemonteerd en evenzo zitten de wielen er al in. Ik had nog een akkefietje met het voorwiel, tijdens het spaken heb ik niet goed opgelet of dat de naaf axiaal wel in het midden zat, dat was dus niet het geval want aan een zijde had ik ruim een vingerdikte tussen band en spatbord en aan de andere zijde nauwelijks een halve vingerdikte. Heb me suf zitten zoeken waar dat aan lag, doch toen ik aan weerzijden over de boven en onderkant van de buitenband heen keek was het snel duidelijk.

Inmiddels heb ik dit hersteld door de spaken aan EEN zijde anderhalve slag aan te draaien. Ik moest de spaken toch nog nastellen (is al weer maanden geleden dat ik ze gespaakt heb) en nu staat de boel gelijk mooi in het midden.


9 Januari
Is al weer een tijdje geleden dat ik deze pagina heb voorzien van nieuwe info dus maar even in vogelvlucht wat er is uitgevoerd in de afgelopen tijd. Dit betreft voornamelijk de opbouw die op de assemblage pagina in meer detail te volgen is.
Aangepakt zijn nu de ankerplaat uit het achterwiel, Het tandwielhuis, de kettingkast moeren en het zadel is er nu ook opgeplaatst.


Het vervolg gaat nog wel even duren, Ik heb besloten om toch maar een aantal onderdelen te laten verchromen omdat ik in het bezit ben gekomen van 2 nieuwe uitlaat dempers (zwart gespoten) en een eveneens nieuw voorspatbord (geel gespoten). Ik heb deze inmiddels ontverft en zodra ik klaar ben met het ontroesten van de tank gaat de handel samen met een origineel stuur op transport naar de verchromer. Ik hoor van anderen dat dit meestal wel 1 of 2 maanden gaat duren. Waarschijnlijk ga ik de ijzeren onderdelen (bouten, moeren, assen, zadelpen etc) ook nog even laten verzinken. Kortom, tijd om aan Tomos-3 te beginnen...


30 December
Vandaag de ankerplaat uit het voorwiel samengebouwd. Er was enige verwarring omtrend het juiste smeermiddel voor de teller opnemer (wormwiel), dat gedeelte is normaal zwaar gesmeerd alleen aangezien de delen uit nylon bestaan had ik zo mijn bedenkingen om hier een smeermiddel op oliebasis te gebruiken. Wat rondvragen en googlen leerde echter dat er toch weldegelijk gebruik gemaakt wordt van kogellager vet. De gok dus maar genomen met dat spul en de boel zit weer keurig in elkaar.

Tomos-1 nadert het punt waarop ik niet meer veel verder kan op mijn zolderkamertje. Nog wat kleine zaken zoals de elektrische bekabeling, tandwielhuis en dergelijke. Dan is er ook nog een klusje van poetsen, de spuiter heeft namelijk een beetje met witte verf (achterkantje) over de zwarte lak gesprayed. Denk dat ik dit met commandant nog wel weg kan krijgen (hoop ik). Hieronder de stand van zaken zoals die nu is.


29 December
Vanmiddag naar Rinky Toys geweest om de laatste onderdelen te halen die nodig zijn voor de eindmontage van Tomos-1. Alle bekabelingen voor remmen, koppeling en gas. Een nieuw achterrekje, stuur, Magura handvaten (of is het nu toch handvatten?), originele 4L cylinder met zuiger (kan Rick toch niet gelijk snel laten rijden...), tandwielen ( origineel dus 11 voor en 32 achter), ketting, spiegel, wiel-lagers en tal van dingen ie ik nu even vergeet...

Thuisgekomen na het eten maar snel aan de slag gegaan en als eerste de bagage-drager gemonteerd, de 4L krijgt nu eindelijk de looks van vroeguh! Maar er resteren nog tal van vaak kleine onderdelen, vaak oude exemplaren die ik tot "nieuw" opwerk met de roterende staalborstel. Veel materiaal is gelukkig nog gewoon bruikbaar. Gelukkig zien de delen er weer uit als nieuw, maar het was misschien beter geweest om alle metalen montage onderdelen eerst na deze behandeling te laten verzinken, is dus iets voor de volgende keer...


28 December
Achterschokbrekers gemonteerd. De originele schokbrekers hebben een knikje in de onderzijde doch de vervangen exemplaren (via Rinky Toys) hebben dat niet dus ik was bang dat de boel nogal onder spanning zou komen te staan. Ik wel aan beide zijden van alle rubbers ringen geplaatst zodat deze er niet uit kunnen lopen. De ringen zelf zitten nu strak tegen de metalen bussen in de ophangings-ogen aangedraaid het enige wat je nu ziet is dat de onderste rubbers wat onregelmatig belast worden. Al met al valt me de montage in het geheel niet tegen, maar even afwachten wat het met de duurzaamheid gaat doen van de rubbers gaat doen...


27 December
Achterbrug nu toch echt afgemaakt, na wat gezoek in de schuur vond ik nog een aantal opvulringen waarmee de klus kon worden geklaard.

Een mislukte poging ondernomen om het "dolle moer" probleem op te lossen. Een van de moeren in het frame voor de bevestiging van de bagagedrager is dol. Het plan was eigenlijk om deze te vervangen door een nieuwe moer voordat het binnenspatbord er in werd gelast, ben ik echter vergeten....

Het plan was om een nieuwe moer in het frame te plakken met 2-componenten lijm. Om de een of andere redenen, waarschijnlijk een vervuild oppervlak, hechte de lijm niet vast aan de binnenzijde van het frame. Het plan is nu om gewoon een losse moer te gebruiken en het gat in het binnenspatbord af te tapen en eroverheen te tectyleren. Niet ideaal maar wel werkbaar...

Frame is nu ook getectyleerd. Voor de binnenzijde heb ik gebruik gemaakt van Tectyl Amber, dit spul heeft een hoog kruipend effect (betere dekking) en is in feite een afdichter van het metaal waardoor het roest voorkomt. Wordt geleverd met een rietje waardoor je goed via alle gaten in het frame kunt komen, even getest in de vrijruimte (buiten) en de spray reikt ca 75cm! Het achterspatbord heb ik behandeld met de meer klassieke zwartkleurige Tectyl Bodysafe. Er komt nog wel een laag overheen doch dat kan pas na de montage van het bagage-rekje vanwege de losse moer die ik daarvoor ga gebruiken en het afdichten (met textiel tape) van het benodigde gat in het binnenspatbord (heb dwars door de dolle moer heen in het frame door het binnenspatbord geboord en het gat aan de onderzijde opgeruimd zodat een pijpsleutel 10 er doorheen past)


25 December
Wat minder tijd met de kerstdagen maar toch nog wat verder gewerkt aan de achterbrug. Schip strande op een teveel aan ruimte die moet worden opgevuld met shims en die moet ik eerst zoeken...


24 December
Nog even kans gezien vanmorgen om de ophangbeugel voor de voetrem en de standaard te monteren. Voor de 2 bussen in de ogen van de standaard heb ik 8mm revetten gebruikt.

Vanavond ook een begin gemaakt met de montage van de achterbrug, morgen hiermee verder want het rechter brugdeel wil er niet helemaal op...


23 December
Vandaag ben ik begonnen met de opbouw van het frame. Eerst een poging ondernomen om de 4L mooi op zijn standaard te laten staan, meestal is er namelijk sprake van een doorgezakte standaard door een deuk in het frame (zoals ook zichtbaar is op de foto's) en dat wilde ik voorkomen door een metaalplaatje onderop het frame. Echter toen ik daar bijna klaar mee was en ik de ophangbeugel voor het rempedaal erbij pakte bleek deze al een voorziening te hebben tegen dit effect. Was me niet eens opgevallen destijds...

Na deze conclusie ben ik maar begonnen met de montage van de bedrading inclusief een extra draad voor massa. De massa aansluitingen heb ik centraal onderin het frame vastgezet. Uiteindelijk is ook het achterlicht nog gemonteerd. En zo begint het frame weer ergens op te lijken.


22 December
Vandaag de voorvork even afgemaakt, gisteren was ik vergeten om de viltringen op de binnenmoeren te plaatsen, dus de poten er nog even afgehaald en met enige moeite de boel weer in elkaar gezet. De opbouw is eveneens op de assemblage pagina te volgen of op de specifieke voorvork pagina.


21 December
Na ruim een jaar ben ik nu eindelijk begonnen met de samenbouw van Tomos-1, alle onderdelen zijn nu gerestaureerd of vervangen door nieuwe onderdelen. En aantal zaken zoals rem/gas/koppelingskabel moeten nog even worden opgehaald bij Rinky Toys maar de assemblage kan nu werkelijk beginnen. Werd ook echt tijd want mijn eigen Tomos-3 moet dit jaar ook nog af...

Voor de assemblage is op deze website een apparate assemblage pagina ingericht waar de stappen weer als vanouds gevolgd kunnen gaan worden. De eerste stap is het samenbouwen van de voorvork, een leuk werkje waarbij toch weer een aantal truken boven kwamen drijven die de montage vereenvoudigen.


20 December
Carburateur is vandaag verder afgemaakt, alle delen zijn gereinigd, vlotternaald iets scherper opgeschuurd. Ziet er toch wel fraai uit zo'n gepolijste carburateur.

Ik heb ook een laatste boodschappenlijstje ingedient bij Rinky Toys zodat we binnenkort kunnen aanvangen met de assemblage van Tomos-1. Als er nog tijd over is ga ik vanavond de voorvork in elkaar zetten...


19 December
Vandaag heb ik de carburateur gepolijst, beschik inmiddels over zo'n 5 exemplaren en heb daar de mooiste (lees meest complete) uitgezocht. Het schuren is een beetje behelpen. Ik heb de dremel er maar bijgepakt en een handige truuk is het gebruik van een stalen splitpen (diameter 2mm) waartussen je stroken schuurpapier klemt (voor je deze in de dremel plaatst), werkt perfect voor de bereikbare delen. De lastig bereikbare delen heb ik met een tandenborstel met messing/koperen haren gedaan. En uiteindelijk de boel met de hand tegen de polijstborstel (gewoon katoen dus niet de 3 stappen zoals normaal) gehouden. Enfin het resultaat mag er weer zijn. Morgen maar verder in elkaar draaien.


18 December
De zijkap of ontstekingsdeksel vandaag gepolijst. De ribbels in de kap polijsten was best lastig, onder flinke druk kom je er wel bij maar in de laatste polijstfase kan je beter niet al te veel kracht zetten omdat je anders krassen krijgt. Hieronder het resulaat na de eerste en laatste fase van polijsten.


17 December
Uurtje wezen polijsten aan de cylinderkap, ja het geeft veel rotzooi maar het eindresultaat mag er weer zijn. Binnenkort komt de zijkap aan de beurt en als laatste onderdeel de carburateur maar daar gaat nog wel een paar uurtjes in zitten denk ik...


16 December
Heel veel uurtjes later is de zijkap klaar om gepolijst te worden. Best wel veel werk geweest maar alle krassen en deuken zijn verleden tijd nu.


11 December
Nu het toch nog een puinzooi is op mijn werkkamer ben ik vast begonnen aan het reinigen en schuren van de linker zijdeksel of zijkap. Uit zo'n 6 exemplaren had ik gedacht de mooiste uitgezocht te hebben doch dat viel een beetje tegen. Het geval was zilver gespoten dus ik verwachtte een minder aangedaan exemplaar onder de verflaag. Helaas, niet alleen zat er 30 jaar vuil op maar zaten er ook forse deuken in. Dus de boel een schoonmaakbeurt gegeven in de wasbenzine en ontdeukt, daarna aan de slag gegaan met vijlen, dremel en schuurpapier. Inmiddels zit de vorm er weer in maar er is nog een enorme schuurbeurt nodig om de boel glad te krijgen...


10 December
Vanmorgen even tussendoor de gespoten onderdelen opgehaald, zien er werkelijk fantastisch uit. Nu pas kan je zien wat het vele voorwerk heeft opgeleverd, ziet er heel strak uit in ieder geval, mooier dan af-fabriek destijds en dat was al mooi...



9 December
Vandaag niet veel opgeschoten door andere werkzaamheden thuis. Wel nog kans gezien om de cylinderkap de 2e schuurbeurt te geven met korrel 400


8 December
Het frame wordt vandaag mooi zwart gespoten, de spuiter heeft gekozen voor 2 componenten lak die geen speciale glanslaag nodig heeft. Er komen twee lagen zwart overheen. Hieronder de foto's na de eerste spuitgang. Na de tweede spuitgang komt er nog een extra gang voor het witte achterspatbord. De bedoeling is dat ik ze maandagochtend op ga halen, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat...



7 December
De ankerplaat uit voorwiel is nu ook volledig gepolijst. Viel toch niet mee om de hoekjes te pakken, zelf met een dremel kom je er niet goed bij helaas. Maar het eindresultaat mag er weer zijn gelukkig.

En nu er weer een onderdeel klaar is ben ik maar vast begonnen aan de volgende, de cylinderkap. Dit exemplaar is er nog niet zo slecht aan toe en is al eens eerder onderhanden genomen. Deze keer heb ik een tip opgevolgd die me ter ore kwam via de PTSite, ben dus begonnen met een middel/grof schuurblok (natschuren) en dat maakt het dat het eerste schuurwerk inderdaad een stuk vlotter gaat, vooral ook omdat de schuurblok (soort harde spons met schuurmateriaal) de contoeren veel beter volgt dan dat je met je vinger kunt bereiken. Hieronder de foto's voor en na de eerste schuurfase


6 December
Uitgeschuurd en twee van de drie polijstgangen zijn alweer uitgevoerd. Dit onderdeel is wat lastiger omdat je niet overal bij kunt komen, zal dus nog wel wat dremelwerk nodig zijn naderhand...


4 December
Na de schuur/polijst excersitie van de ankerplaat uit het achterwiel ben ik vandaag maar begonnen met de overgebleven ankerplaat uit het voorwiel. Voordat ik aan de slag ging hiermee heb ik wel een exemplaar gekozen waarvan de aandrijving van de kilometerteller nog in orde was. Veel (nylon) opnemers zijn namelijk defect doordat ze zijn uitgesleten. Zo'n opnemer is wel te vervanger doch de spie waarmee die is vastgezet is vaak erg moeilijk te verwijderen. Volgende stap was uiteraard een grondige reiniging waarbij ook al het (vervuilde) vet is verwijderd rondom de opnemer. Hieronder de situatie voor aanvang en tijdens de eerste schuurperiode.


2 December
Tjeempie wat wordt je toch een partij vuil van dat polijsten, weet nu weer wat vuile handen zijn en mijn huid is gelijk meegepolijst (super glad). Maar na de nodige uren nat-schuren (is trouwens de beste voorbereiding) kon ik eindelijk de 3-fase polijst werkzaamheden aanvangen (zie instructies elders op deze site) Hieronder de resultaten in diverse fasen



1 december
Ja viel even tegen dus, de bedoeling was dat ik vandaag mijn gespoten frame en andere onderdelen op zou halen bij de spuiter, maar helaas men heeft het te druk gehad (wie niet?) en ik heb dan ook duidelijk afgesproken dat er GEEN haast bij is. Heb liever dat men wat meer tijd spendeerd dan dat het een haastklus gaat worden...

Ondanks de 5 december werkzaamheden Laughing de banden om de velgen gelegd. Viel nog niet mee trouwens, truuk is natuurlijk om de buitenband steeds in het midden van de veld te leggen alvorens verder te gaan maar desondanks kreeg ik de band niet op de velg. Na wat internet zoekwerk heb ik zowel de velg als de band ingesmeerd met glycerine en uiteindelijk de velgen maar op zijn kop op de grond gelegd. Door vervolgens op de velgen te gaan staan en dan de buitenband omhoog te trekken plopte de band in de velg, pfff Joepie!.

gestart met het polijsten van de ankerplaten want bij zulke mooie velgen horen natuurlijk ook fraaie ankerplaten. Uiteraard veel schuren, deze keer nat geschuurd i.v.m. de stofmeuk, begonnen met korrel 180 via 240 naar 400 en uiteindelijk korrel 600.



26 November
Materiaal is vandaag bij de spuiter afgeleverd en Zaterdag a.s. kan ik het ophalen. Men verwacht geen problemen met de primer die ik heb gebruikt. Van de week maar eens kijken hoe het met de rest van de spulleboel is, heb daar niet meer naar gekeken sinds ik aan het schuren ben geslagen en er zijn nog een paar uitdagingen in de vorm van polijsten (kappen, carburateur, naven etc). Ook moet ik nog een ei leggen over de spaken, nu kan ik ze nog veranderen (probleem met haakse hoeken en bol staande spaken). Enfin er is nog genoeg te doen voordat de boel in elkaar kan.


25 November

Uitgeschuurd! Eindelijk kan de handel van Tomos-1 maar de spuiter voor de finale bewerking. Als alles meezit wordt dat deze week uitgevoerd. Toch nog een klein vraagtekentje waar ik mee zit, ik heb dan wel de spuitbus grondverf gehanteerd of te wel "de knikkerbus" zoals mij werd verteld..., doch het ZOU wel eens zo kunnen zijn dat deze verf niet wordt gewaardeerd door de spuiter omdat zijn verf met deze verflaag zou kunnen reageren! Kennelijk bestaat er iets als een soort fixeerlaag dat dit zou kunnen voorkomen, hopelijk is men daar bekend mee. Maar even afwachten hoe men hierop gaat reageren...


20 November
Die laag roestomvormer ziet er natuurlijk niet uit en ondanks dat deze volgens de handleiding als ondergrond kan dienen voor spuitwerk heb ik vanavond toch maar even de spuitbus met primer gehanteerd. Waarom Alabastine?Gewoon omdat ik die al eerder in huis had gehaald van de locale leverancier. IS wel een plamuur op epoxy basis zoals de rest van het frame. Morgen nog een laagje en dan kunnen we weer verder. Uiteindelijk wordt dit gedeelte later toch voorzien van een extra laag bescherming omdat dit natuurlijk een bekende plek is voor het verzamelen van zand en olie etc...



19 November 2007
Heb wat commentaar gehad op de rechter foto van gisteren, men dacht dat er een gat in zou zitten. Nu dat is gelukkig niet het geval, door de flits reflecteerd de laag nogal omdat deze glad is aan de oppervlakte. Vandaar dus deze nieuwe foto's maar dan zonder flits. Het frame is natuurlijk bikkelhard op die plaatsen, roestvorming was puur aan de oppervlakte.


18 November 2007
Roestplekken nu behandeld met in dit geval Valma Roestomvormer, het werd Valma omdat dit locaal verkrijgbaar was maar er zijn veel meer fabrikanten. Dit spul fixeert de roest en dekt deze tevens af met een harde laag. Alle roest is nu omgezet in een zwarte laag. Hopelijk is deze bewerking afdoende, de tijd zal het leren...

Overigens raad ik deze werkwijze niet aan voor dragende frame delen, maar voor puur een nood oppervlakte reparatie lijkt deze methode wel te voldoen.

Morgen de boel afplakken en opnieuw in de primer zetten, kunnen we weer verder met schuren...



16 November 2007
Vanavond nog wat tijd kunnen besteden aan de roestplekken. Alles is nu zo goed mogelijk ontvet en roestvrij gekrabt.


10 November 2007
Al weer een poosje bezig met het schuren van de diverse te spuiten onderdelen, vorderingen gaan slechts langzaam helaas. Vandaag kwam ik echter een onaangename verrassing tegen. Ik heb toen ik de boel liet stralen de plek achter het motorblok over het hoofd gezien en die niet goed schoongemaakt toen. Tijdens het stralen is die plaats ook niet goed gepakt en dus kwam ik nu een flinke berg vuil (zand/olie) tegen met daaronder roest...

Plan is om de boel zoveel mogelijk roestvrij te krabben en daarna met roestomvormer te stabiliseren waarna er weer een mooi laagje primer overheen komt. De onderkant van het frame is bovendien erg dun dus ik zal er tegelijkertijd een stevig plaatje staal tegenaan schroeven zodat de standaard niet door het frame heen komt later...


30 Augustus 2007
De vakanties zijn voorbij en het wordt tijd dat het frame maar eens een kleurtje gaat krijgen. Momenteel zijn alle delen gespoten in primer en 2 lagen filler. Plan is om kort voor het spuiten te gaan schuren zodat de boel niet tussentijds vervuild wordt. Ik heb een afspraak gemaakt met de spuiter voor de laatste of voorlaatste week van September. Voor die tijd moet ik de bedrading nog trekken en het binnenspatbord (achterspatbord) afwerken waarna ik voorzichtig kan gaan schuren...

23 Juli 2007
Vandaag alle bouten in het blok geplaatst en op spanning gebracht inclusief de twee bouten met moeren aan de onderzijde. Ook de olieplug en het koppelingshuis zijn permanent gemonteerd. Als laatste heb ik de speling op de tussen-as bepaald, ook weer redelijk veel (1,4mm). Verder moet ik nog op zoek naar nieuwe bouten voor in het koppelingsdeksel want de oude exemplaren zijn praktisch allen over de kop gedraaid. Foto's komen later...


22 Juli 2007
Vandaag heb ik het motorblok in elkaar gezet, alvorens dat te doen zijn alle assen opnieuw uitgebalanceerd met de nodige shims. Het blok is nu klaar op het koppelingsdeksel (met koppeling), de cylinder/zuiger en ontsteking na. Zie update motorblok


21 Juli 2007
Vandaag bij de spuiter mijn frame en andere onderdelen opgehaald die nu allen in de epoxy en 2 lagen filler zijn gespoten. Op kleur spuiten gaat echter pas na de vakantie plaats vinden. Zie update plamuren en schuren


19 Juli 2007
Vandaag heb ik de koppeling opgebouwd. Bovendien het carterdeksel voorbereid en voorzien van nieuwe lagers alsmede zijn alle simmeringen geplaatst. Zie het verslag op de koppeling pagina.


18 Juli 2007
Vandaag stappen gemaakt met de versnellingen waarbij ook het probleem met de opvulring voor de 5e versnelling is opgelost. Opgebouwd zijn de hoofd-as en de tussen-as en ik heb een begin gemaakt met de koppeling hoewel daar nog een ei over moet worden gelegd vanwege de slechte toestand waarin sommige koppelingen verkeren, denk dat ik van twee koppelingen één exemplaar ga samenstellen. Verslag vindt je op de versnelling pagina.


17 Juli 2007
Nu de te spuiten delen klaar zijn kwa plamuren en schuren is het tijd om aan het motorblok te beginnen. Al veel eerder heb ik de benodigde onderdelen aangeschaft dus al wat rest is de opbouw van het blok. Vandaag heb ik een aanvang gemaakt met het uitbalanceren van de krukas en een aantal andere nieuwe lagers. Zie Motorblok voor een reportage.


16 Juli 2007
Ben vandaag even bij de spuiter geweest om de boel nog even door te spreken. Helaas hebben ze het dermate druk dat het op kleur spuiten pas na de vakantie zal worden gedaan. Ik heb afgesproken om de geschuurde delen vrijdag bij hen af te leveren zodat zij de boel zaterdagochtend opnieuw in de primer kunnen zetten om roestvorming te voorkomen (het frame heeft nu na 2 maanden een redelijk roestzweem gekregen).

Na het matschuren van de primerlaag brengt men dan nog 2 lagen filler (nat) aan (hoeft niet geschuurd te worden tussentijds) waarna het frame zwart wordt gespoten en uiteindelijk wordt afgewerkt met een laag vernis. Zal dus wel najaar worden vrees ik, doch dat geeft me de tijd om aan het blok te werken (zie motorblok)


15 Juli 2007
Na een lange periode eindelijk de tijd genomen om het project weer leven in te blazen. Komende week heb ik vrij genomen om zodoende rondom het huis wat klussen af te maken alsmede om aan mijn Tomos te werken. Vandaag heb ik de schuurwerkzaamheden afgerond met het schuren van de kettingkastdelen, viel nog best tegen omdat alle kettingkasten die ik bezit last hebben van roestputten. Was dus een heel karwei maar die delen die in zicht zitten heb ik nu volledig vlak geschuurd. Zie update op plamuren en schuren pagina


3 Juni 2007
Deze week tussen door wat met de andere te spuiten delen bezig geweest. Daarbij liep ik tegen een probleem aan met het kroonstuk, het enige rechte exemplaar dat ik nog heb. Er bleek namelijk nog een kroonmoer in vast te zitten en alle gebruikelijke methodes om die er uit te halen bleken niet te helpen. Met geweld eruit meppen was al door de vorige eigenaar gedaan, enfin lees verder op de kroonstuk pagina.


28 Mei 2007
Vandaag toch weer flinke stappen gezet, zie het plamuren & schuren verslag. Het frame is nu eindelijk klaar om gespoten te worden en alleen de losse onderdelen die meegespoten moeten worden dienen nog nagekeken te worden. Heb al wel wat geprobeerd met de kettingkastdelen die ernstig zijn aangetast door de roest, echter de naden ervan lopen vol met plamuur hetgeen later ongetwijfeld tot scheuren in de lak zal gaan leiden, moet nog even kijken hoe ik dit ga aanpakken.

Bij het controleren van de overige te spuiten onderdelen heb ik het kroonstuk (voorvork) wat nader bekenen en het blijkt dat die toch krom is. Dat dit een kritisch onderdeel is blijkt uit het feit dat drie van de vier aanwezige kroonstukken in meer of mindere mate krom zijn...

"kromme kroonstukken"

Dit soort schade kan je beter niet zelf proberen te herstellen, eenmaal verbogen blijft het een zwakke plek en bij een volgende aanrijding zal de vork minder krachten absorberen waardoor mogelijk ernstiger letselschade het gevolg kan zijn. Niet doen dus! Gelukkig beschik ik nog over een niet-aangetast exemplaar die ik dus ga gebruiken voor deze 4L.


20 Mei 2007
Vandaag maar eens gekeken hoe slecht de plamuurlaag is geworden. Schuren valt niet mee, gebruik wel een schuurmachine maar die slipt zo vol. Zal deze week eens even de spuiterij om raad vragen kwa type schuurpapier en juiste werkwijze. In elk geval kan ik het nog eens over doen want door het corrigeren van gisteren zijn er "gaten" in het plamuur gevallen. Maar goed, oefening baart kunst dus uiteindelijk zal het wel lukken.

Foto's komen later, mijn toestel is even een paar weken zoek geweest...


19 Mei 2007
Eindelijk de tijd gevonden om het frame aan te pakken met plamuur. Maak gebruik van 2 componenten polyester plamuur (van de spuiter gekregen) en het blijkt dat je daar heel snel mee moet werken. Komt er eigenlijk op neer dat je dit spul in EEN streek goed moet hebben zitten want als je naderhand gaat zitten modderen dan trek je de hele laag weer open...


7 Mei 2007
Vandaag is het frame rechtgezet en zijn de twee kleine gaatjes bovenop het achterframe dichtgelast door een bevriende kennis uit de Puch/Tomos Scene. Bekijk hier het verslag.

Frame in hydraulische pers en "De Hand van Henk"


5 Mei 2007
Had voor vandaag gepland om het frame te richten en te plamuren. Echter is het me niet gelukt om de afwijking eruit te krijgen. Ik ga hier echt iemand bij nodig hebben om me te helpen want ik krijg het niet voor elkaar om het frame vast te zetten met huis en tuin middelen.

Foto hierboven (klik voor groter exemplaar) toont het kromme frame. Bovenop ligt een hoekprofiel dat is opgelijnd met het achterframe, de brug en het gat van de zadelpen. Het balhoofd aan de voorzijde is duidelijk zichtbaar niet in lijn. Afwijking naar rechts (op de foto) is ca 1 cm.

Foto hierboven toont dezelfde opstelling van boven af, beetje lastig weer te geven met een foto maar duidelijk zichtbaar is dat het hart van het zadelpengat niet overeenkomt met het hart van het balhoofd. Best mogelijk dat dit af fabriek al zo is geweest want ik kan nergens kenmerken vinden van schade door een ongeluk of zo.


14 April 2007

Schiet niet echt meer op met dit project. Ben regelmatig voor mijn werk in het buitenland met daarnaast nog wat verbouwingsactiviteiten in het huis en ik kan het frame nog niet laten spuiten...

Maar omdat het zo'n fantastisch mooi weer was vandaag heb ik wat tijd besteed aan het controleren van het frame. Eerder bleek al dat het frame optisch krom was. Ik heb dus de kunststof bruglagers geplaats en de brug gemonteerd zodat ik kon controleren wat er nu krom was.

Blijkt dus dat het niet het achterspatbord is maar de buis aan de voorzijde tussen balhoofd en het middenstuk van het frame (de kuil) die een beetje krom staat. Het lijkt of dat de 4L een keer is omgevallen of zo want ik kan geen aanleiding vinden voor schade door een ongeluk of zo. Vlak voor het blok aan de rechterzijde is duidelijk een vervorming te voelen. Ik moet nog bekijken hoe ik dit aan kan pakken. Denk dat er niet veel kracht voor nodig is maar het frame moet dan wel in een flinke bankschroef o.i.d. worden geplaatst want in de vrije ruimte lukte me het niet.


18 Maart 2007

Frame opgehaald en zaterdag eens goed bekeken. Blijkt dat het frame wel iets krom staat (ca 1 cm uit lood) echter lastig te achterhalen of dat dit nu de achterkant of voorkant is. Moet echter wel eerst gericht worden voor het plamuren en spuiten etc. Daar ik weer een weekje in de US zit gaat het helaas even duren voordat ik hier mee verder kan.


12 Maart 2007

Eindelijk worden er weer meters gemaakt. Het frame is voorzien van een nieuw spatbord en alle gaten zijn netjes dichtgelast. Deze week ga ik hem ophalen en bepaal dan de verdere stappen met de spuiter


8 Maart 2007

Omdat er geen schot zat in de laswerkzaamheden van het frame heb ik de spullenboel naar een ander adres gebracht. Bedoeling is dat dit begin Maart klaar is zodat ik de handel weer naar de spuiter kan brengen en ik eindelijk verder kan.

Nu mijn hand weer operationeel gaat worden kan ik de polijstwerkzaamheden weer op gaan pakken. Bovendien wordt het tijd om het blok aan te gaan pakken. Plannen genoeg dus...


2 Februari 2007

Het frame is helaas nog steeds niet aangepakt. Inmiddels een ander adres gevonden voor de las werkzaamheden. Materialen gaan daar vandaag naar toe en verwachting is dat de werkzaamheden begin Maart klaar zijn zodat het frame gespoten kan worden.

Van polijsten is niet veel meer gekomen doordat mijn linkerhand nog in het gips zit. Dit gaat nog zeker 3 weken duren...


14 Januari 2007

Nog steeds tussen andere werkzaamheden door aan het schuren en polijsten. De cylinderkap bleek tijdens het polijsten nog veel schuurkrassen te hebben dus ik ben nu overgegaan op fijner schuurpapier (korrel 1000) waarmee ik nat aan het schuren ben gegaan, alle verweringen en krassen blijken nu pas echt aangepakt te worden. Man wat kost dit een tijd...


9 Januari 2007

Weinig nieuws, frame nog niet aangepakt door spuiter, wordt namelijk tussen andere werkzaamheden door gedaan en men heeft het druk. Afgesproken dat ik wordt gebeld indien er werkzaamheden zijn uitgevoerd zodat ik foto's kan maken.

Inmiddels wel druk doende met polijsten, wat een rotzooi geeft dat, zolderkamer ziet er niet meer uit, plan is om het bij goed weer maar buiten te gaan doen. Maar inmiddels is de uitlaatkelk ook klaar en wordt er hard gewerkt aan de cylinder kap. Blijven over: carterdeksel (koppeling zijde), rem naven en linker zijkap. Werk zat dus. Reviseren van motorblok vang ik pas aan nadat ik klaar ben met polijsten. Kan nog wel even duren dus. Zie ook de gepolijste onderdelen voor Tomos 1


2 Januari 2007

Bij spuiter geweest maar die is helaas niet toegekomen aan de benodigde las-werkzaamheden. Blijft dus voornamlijk bij polijst werkzaamheden deze week...


1 Januari 2007

Momenteel ben ik aan het polijsten geslagen, een aparte polijst pagina is hiervoor in de maak. Het wachten is vooral op de spuiter waar het frame gelast en gespoten gaat worden. Deze week maar weer eens gaan kijken hoe ver men is gekomen. Jammer dat ik dit zelf niet kan doen.

De benodigde nieuwe onderdelen voor het blok zijn inmiddels ook allemaal binnen. Wanneer ik klaar ben met polijsten ga ik me daar maar eens op storten.


22 December 2006

Vandaag het gespaakte voorwiel uitgelijnd. Was eigenlijk zo klaar, duurde hooguit 'n half uurtje. Verder de beide velgen in de velgrand ingespoten met transparante tectyl tegen roestvorming, een adviesje: doe het buiten of in een schuur of zo, de lucht was niet te harden...

Ook andere metalic zilver lak aangeschaft voor het motorblok, de eerder aangeschafte trok mat op, zelfs na 2 lagen spuiten. Voor de zekerheid ook maar een bus transparant gehaald van het zelfde merk (Flexa). Morgen proefstrookjes spuiten en de beide wielen voorzien van banden.


21 December 2006

Deze week voor het eerst sinds jaren thuis met de griep geweest. Na paar dagen flink zat van het bed en dus toch maar wat gaan rommelen tussendoor. Aldoende dus de wielen maar eens stevig aangepakt. Beiden naven zijn geschuurd en gepolijst waarna deze in nieuwe velgen zijn gespaakt. Eerste keer klusje voor mij en flink wat gepuzzel met het inspaken maar uiteindelijk toch best redelijk gelukt.

Nog geen nieuws van de spuiter, frame moet nog worden gelast en gespoten, hopelijk gaat dit tussen kerst en nieuw gebeuren maar ik wacht rustig af op wat er komen gaat. Voorlopig is er nog genoeg te doen.


Wielen zo goed als nieuw...


17 December 2006

Vandaag heb ik de carterdelen voor het blok van Tomos 1 gereinigd. Het verwijderen van het resterende tussen-as-lager in de linker carter viel behoorlijk tegen. Uiteraard beschik ik niet over speciaal gereedschap. Na verwarming van het linker carterdeel en een truukje, waarbij ik een moer achter het lager liet vallen en er een lange bout in kon draaien, was ik in staat om middels een hamersteel als hefboom met een tang op de bout het lager te verwijderen. Normaal gaat dit veel makkelijker doch in dit geval bleken er bramen op het lager te zitten aan de buitenzijde die zich natuurlijk prima hadden ge-settled. Hieronder de gereinigde carterhelften.

Inmiddels heb ik van Rinky Toys ook de benodigde onderdelen binnen dus ik hoop rondom de kerst/nieuwjaar het blok opnieuw op te bouwen gebruikmakend van onderdelen uit het blok dat ik uit Arnhem heb verkregen. Nu maar hopen dat  ik voldoende shims heb om alle assen e.d. uit te balanceren.


16 December 2006

vandaag bij Autoschade Zeewolde geweest om de volgende stappen door te nemen. Maar eerst even snel een foto gemaakt van de in epoxy gespoten delen. Ziet er prima uit zoals eerder gezegd. Heb er in elk geval een goed gevoel van overgehouden over het eindresultaat.

Via marktplaats heb ik de beschikking gekregen over het originele Tomos 4L achterspatbord. Eerder had ik een idem exemplaar aangeschaft voor gebruik op een Puch frame. In dit geval ga ik dus het orignele achterspatbord gebruiken maar op de volgende foto's kan je het verschil zien hoewel dat nog al meevalt...

Excuseer de schoenen in beeld, kon even niet snel iets vinden om de spatborden vast te zetten in deze houding...


13 December 2006

Maar even tussen de drukke werkzaamheden door naar Autoschade Zeewolde geweest om te zien of ze mijn frame in de epoxy hebben kunnen zetten. Blijkt dat ze dit netjes afgelopen maandag al hebben gedaan en het ziet er prima uit. Zal er ook even wat foto's van maken.

Ga morgen weer terug om de volgende stappen met hen door te nemen. Belangrijkste vervolgstappen zijn natuurlijk het inlassen van de spatbord  delen (ik heb overigens een origineel 4L exemplaar van Marktplaats gehaald) daarna plamuren/schuren etc en dan het spuiten. Kleur wordt zwart (RAL 9005?) met mogelijk een of twee transparante lagen.


9 December 2006

Vanmorgen bij Gerritsen Coatings in Harderwijk geweest om het frame en andere lak dragende delen te laten stralen. Het resultaat is een blank frame en praktisch roestvrij, zeldzaam zo goed als dat gaat. Een vergelijking tussen voor en na kan je hier zien.

Frame ligt nu bij Autoschade Zeewolde die als het goed is maandag een mooi laagje epoxy over de blanke delen zal aanbrengen.


24 November 2006

Vandaag even bij Gerritsen in Nijkerk geweest. Was mooi weer en ben dus maar even op Tomos 2 daar naar toe gereden, was dus genieten.

Afgesproken dat ik het frame en de losse delen op zaterdagochtend 8 December bij hem breng, mogelijk kan ik er dan zelfs op wachten. Nu moet ik nog even met Autoschade Zeewolde afspreken dat zij de delen in de epoxy zetten kort nadat de boel is gestraald.

Me vandaag ook maar even kwaad gemaakt en samen met mijn zoon Rick het achterspatbord met binnenzijde verwijderd. Wat een roestbende! Waar ik minder van ben gecharmeerd is het feit dat het frame aan de binnenzijde ook roestsporen vertoond. Heb altijd gedacht dat Tomos zijn frames aan de binnenzijde voorzien had van een laklaagje, niet dus...


23 November 2006

De 4L ligt nog steeds geheel uit elkaar. Grootste uitdaging was het vinden van een straler/plaatwerker/spuiter. Inmiddels ben ik daar in geslaagd. Autoschade Zeewolde heeft me de hulp toegezegd. Bovendien verwees hij me naar Gerritsen Coatings in Nijkerk die mijn frame en andere delen kunnen stralen. Heb nog even op het net rond gesnuffeld en zie daar alleen maar goede berichten over Gerritsen dus dat zit wel snor neem ik aan.

Op dit moment ben ik bezig met het uitboren van de puntlassen in wat eens een achterspatbord was, zodra de delen eraf liggen zal ik een fotoverslagje maken. Ik wil ook nog even alle delen vrij maken van vet en modderlagen zodat ik niet elke keer alles ondersmeer als er iets wordt opgepakt. Ik verwacht komend weekend klaar te zijn zodat alles naar de straler kan.

Het is trouwens opvallend hoe grof Tomos zijn frames eigenlijk heeft afgewerkt. Alle puntlassen (en dat zijn er heel wat) zijn gewoon overgespoten waardoor overal in het frame lasdeuken zichtbaar zijn. Wel handig bij het uitboren ervan voor de demontage van de achterspatbord delen maar fraai is het niet. Denk dus wel wat tijd nodig te hebben voor het plamuren.

Het is de bedoeling om na het stralen direct met de hele handel naar de spuiter te gaan zodat zij een beschermende epoxy laag over het blanke metaal kunnen spuiten. Pas dan gaan we bekijken wat er nog aan plaat-werkzaamheden noodzakelijk is. Inmiddels heb ik bij Rinky Toys de benodigde achterspatbord-delen opgehaald (achterstuk en binnengedeelte) zodat we er weer een stevig geheel van kunnen maken.