Voor de samenbouw van het blok moest ik eerst een ei leggen over de dikte van de opvulring achter het koppelingshuis. Op deze foto heb ik de ring weggelaten om te zien wat precies de bedoeling is van de ring die klem komt tegen het rechter krukas lager (zit dus achter de keerring)
De gedachte was dat de ring moet voorkomen dat de krukas spie (halve maan spie) wordt beschadigd door de moer waarmee het koppelingshuis wordt vastgezet. Echter op deze foto zie je dat daar geen sprake van kan zijn omdat die zonder ring al niet eens uitsteekt.
Een andere gedachte was dat het met de juiste relatieve positie van de koppeling in het koppelingshuis van doen had en daar schuilt wel wat waarheid in, echter of ik nu een ring van 1,0 of 1,8 mm plaats maakt relatief gezien niets uit. Uiteindelijk denk ik dat de ring er alleen maar is om de krachten op te vangen tijdens uitzetten van de geharde lager en dito de kern van het koppelinghuis. De ring is van zachter metaal namelijk. Verder heb ik 4 blokken bekeken en in alle gevallen werd er van de 1.0mm ring gebruik gemaakt die ik dus ook maar heb gebruikt.
Bij het uitbalanceren van de schakel-as heb ik 3 shimms moeten gebruiken (normaal is dat er een, maar de speling in het blok was dan veel te groot)
Bij de trap-as was het al niet anders, opvulringen aan weerszijde en een dun gehard exemplaar (tweede van rechts) om daar schade te voorkomen doordat de aftandsbus op de as anders tegen het tandheugelwiel aanloopt
De tandwielen op de hoofd- as konden toch nog heen en weer, ondanks mijn homemade opvulring en de twee standaard ringen waarvan een shim. Derhalve maar met voelermaatje aan de slag (zie foto) en er bleek nog een 1,0mm shim nodig te zijn
Na het uitshimmen de assemblage van de de 2 carterhelften. Let vooral op de bus olie (gewone rijwiel olie, type dun dus) die moet zorgen voor de eerste filmlaag olie op alle bewegen onderdelen. Hier is de trap-as geplaatst en is het linker carter helft middels deze as in de schroefbank gezet.
Hier zijn de schakel-as en hoofd-as samengevoegd, ze gaan op deze manier gelijktijdig in het linker carter. Pas op dat de opvulringen en shims niet van de assen vallen tijdens deze actie...
Krukas is geplaatst, en nog steeds wordt alles voorzien van dunne olie. Ook de (nieuwe) pakking is hier op de carterrand gelegd (bussen niet vergeten...)
Hier zijn de carterhelften samengevoegd en losvast voorzien van de bouten aan de andere zijde.
Het blok is hier in de bankschroef geplaatst en voorzien van de schakelpook. Met enige moeite is zo de versnellingsbak te testen. Hier niet zichtbaar maar uiteidelijk heb ik ook even het vliegwiel, de koppeling en de tussen-as geplaatst tijdens deze test en toen schakelde de bak al een stuk beter...
Blok zijdelingse in de bankschroef geplaats zodat de tussen-as, koppeling en het carterdeksel kan worden geplaatst
Extra ruimte gemaakt tussen het aandrijftandwiel en de andere tandwielen op de tussen-as. Dit is de eerste stap voor het uitbalanceren van de as.
Tussen-as wordt (met de extra speling) in het blok geplaatst.
Wel even de pakking plaatsen, scheelt weer 0,2 mm...
Carterdeksel wordt gemonteerd met minimaal de vier bouten rondom de tussen-as lager, hierdoor wordt het aandrijf tandwiel verder op de tussen-as geschoven
Na demontage van de tussen-as uit het blok is hier duidelijk de ruimte zichtbaar die moet worden uitgeshimd
De uit te shimmen ruimte wordt bepaald met voelermaatjes. Uiteindelijk moest er 1,5mm worden uitgeshimd, deze shims komen aan de buitenzijde van de tussen-as (rechter zijde)
Voor de definitieve inbouw worden de assen en het naaldlager uit de koppeling voorzien van een vers laagje vet
Het naaldlager, ingevet en al, geplaatst op de kruk-as
Koppeling geplaatst in het koppelingshuis, ik heb de bus en moer laten zitten want het is precies pas allemaal en zonder kon ik de koppeling er niet goed inkrijgen
Tussen-as met 1,5mm aan shims in het blok geplaatst (uiteraard heb ik de ruimte tussen de tandwielen er eerst uitgetikt)
Carterdeksel is gemonteerd
Volgende stap is het monteren van het trek- op taats-lager (ook wel kroonlager genoemd) en de ontkoppelings hevels
Uiteraard eerst de bouten monteren, en kruislinks aandraaien
De nieuwe ontkoppelings hevels zijn ook netjes ingevet
De kroonmoer is nieuw, echter ben vergeten een nieuw treklager te bestellen. Heb dus een selectie gemaakt uit een stuk of 5 lagers, die vervolgens ontdaan van al het vuil en het resultaat is eigenlijk best wel goed
En hier is de boel weer in het vet gezet. Wel even opletten, de lagerschalen zijn NIET gelijk, de binnendiameter is 10 of 11mm, de schaal met het grootste gat dient aan de buitenzijde te komen. Anders gaat de kroonmoer ook niet passen...
Het treklager is hier geplaatst, let op dat je dit niet klemvast gaat draaien, een paar tienden mm speling (0,2 mm) is noodzakelijk omdat je anders het lager in de soep laat lopen...
En het allerbelangrijkste niet vergeten, door de kroonmoer heen dient een NIEUWE splitpen door de trek-as te worden gemonteerd. Nooit een oud exemplaar of een spijkertje gebruiken! De schade is dan vaak niet te overzien, van lagerschade en trek-as schade tot en met een gat dwars door de koppelingsdekselmoer heen aan toe.