Assemblage

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Krukas
Versnelling
Koppeling
Assemblage
Ontsteking
Cylinder
Proefdraaien
22 Juli 2007
Vandaag begonnen met de assemblage van het blok. Daarbij heb ik de issue rondom de ring achter het koppelingshuis weer opgepakt en uiteindelijk gekozen voor de 1 mm opvulring. Verder zijn alle overige assen nu samengesteld en uit-ge-shimd. Beide carterhelften zijn nu samengevoegd en zowel de tussen-as als koppeling zijn gepast.

Update 23 Juli 2007
Niet zoveel gedaan als ik wilde maar wel vandaag alle bouten op spanning gebracht inclusief de linksdraaiende krukas moer (borgring niet vergeten, en dito niet vergeten om deze te borgen, lees een zijde om te buigen tegen de moer aan!) in het koppelingshuis. Tevens de 2 bouten aan de onderzijde (met losse moeren) nabij de olie aftapplug (die ook is vastgezet, met oliering ertussen) vastgedraaid. Als laatste de spelling gemeten van de tussen-as (verslag foto's komen morgen) die op 1,4mm uitkomt. Ook redelijk veel dus, net als alle andere assen met uitzondering van de kruk-as. Verder moet ik op zoek naar nieuwe bouten voor in het carterdeksel want die zijn praktisch allen over de kop gedraaid (om dat te voorkomen heb ik destijds een slag-schroevendraaier aangeschaft).

Update 24 Juli 2007
De tussen-as, de koppeling en het carterdeksel (met bouten afkomstig van andere blokken) gemonteerd

 

.

Voor de samenbouw van het blok moest ik eerst een ei leggen over de dikte van de opvulring achter het koppelingshuis. Op deze foto heb ik de ring weggelaten om te zien wat precies de bedoeling is van de ring die klem komt tegen het rechter krukas lager (zit dus achter de keerring)