Krukas

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Krukas
Versnelling
Koppeling
Assemblage
Ontsteking
Cylinder
Proefdraaien
17 Juli 2007
Vandaag heb ik een aanvang gemaakt met de opbouw van het motorblok (heerlijk ouderwets nadenken en putten uit kennis van 30 jaar geleden). In December 2006 kocht ik al een revisie carter (het type zonder de extra holle ruimte in het carter, dus standaard snel) op de Vehicel beurs in Utrecht. Het is mijn bedoeling om in dit carter alles nieuw op te bouwen maar wel gebruikmakend van de tandwielen en assen uit de diverse andere blokken die ik heb. Uiteraard worden er 5 versnellingen ingebouwd...

De volgende onderdelen zijn al eerder nieuw aangeschaft bij Rinky Toys: Ritro Kruk-as (type snel), originele cylinder, bijbehorende zuiger (12 mm pistonpen), 'n set 5e versnelling tandwielen, alle lagers, alle shims, alle keerringen, alle pakkingen (met meerdere middenpakkingen voor het geval dat) en uiteraard originele Bosch contactpuntjes.

Ik heb eerst de carterdelen gereinigd met (jaja) een dubro sopje, met heet water nagespoeld en daarna gedroogd met de föhn. Misschien niet een professionele methode maar het werkt prima! De eeste stap is het uitbalanceren van de kruk-as, dat karwei koste me precies 4 uur maar ik heb toch alle tijd deze week (=:

 

Als toetje voor deze dag heb ik nog alle lagers in het linker en rechter carter geplaatst. Het carterdeksel komt later wanneer ik besloten heb welk exemplaar ik ga gebruiken.

.

Men neme twee passende (nagenoeg nieuwe) carterhelften, een nieuwe krus-as, een set shims en twee nieuwe L17 lagers...