Men neme twee passende (nagenoeg nieuwe) carterhelften, een nieuwe krus-as, een set shims en twee nieuwe L17 lagers...
Hoewel niet in alle maten heb ik inmiddels wel een hele verzameling shims, dus moet lukken...
Een snelle kruk-as, naaldlagers voor de pistonpen en maximaal volume (inlaat slag heeft lagere onderdruk). Die had je vroeger dus niet!
Racing Crankshaft Tomos 4L...
Het spel rondom de 36 mm (theoretische breedte) begint. Ik heb alleen maar een schuifmaat dus resolutie is 0,05 mm. Ik heb 4 metingen gedaan en die uitgemiddeld.
35,75 mm bij deze meting, maar bleek ook de gemiddelde waarde te zijn.
Schrijf op bord: Kruk-as = 35,75 mm
(=:
De truuk met de hete lucht oven (ben toch alleen thuis...)
Instellen op 80-90 graden celsius (dank aan Joep, aka Tomos op de PTSite, voor de temperatuur)
Hup die carterdelen erin en lekker op laten warmen. Je ziet ze uitzetten haha...
De L17 lagers die straks gemakkelijker gaan passen in de opgewarmde carterdelen.
L17 lagerschaal in rechter carterdeel (goed aangetikt, het geluid veranderd als de schaal tegen de rand in het carter komt) met een blokje hardhout. (mijn bankschroef is niet groot genoeg om te persen, sorry). Het restant van dit lager laat ik in het doosje zitten en markeer ik met de R van rechts. Geen idee of er afwijkingen zijn tussen twee L17 lagers maar dit voorkomt verwisseling.
Idem de L17 lagerschaal in de linker carterhelft en de markering op het doosje
Ahum, maak kennis met MIJN dieptemetertool haha! Een metalen meetlat waartegen ik een slot-dekplaatje van een PCI slot (computer onderdeel) heb geklemd met een lijmtang. Heb me suf gepiekerd hoe dit te doen maar dit blijkt goed te werken als aanslag voor de schuifmaat.
De "tool" en schuifmaat in actie voor het bepalen van de diepte van de lagerschaal in het rechter carter. Vanwege de verwachtte onnauwkeurigheid heb ik 2 keer 5 metingen gedaan rondom de omtrek. Het gemiddelde van beide sessies was 5,25mm
De meetresultaten voor de rechter carterhelft en maar afgerond op 5,25mm
Dezelfde methode gevolgd voor de linker carterhelft en de uitslag kwam uit op 31mm. Toevallig stond op dit carterdeel een "0" ingeslagen (op het rechter carterdeel stond geen nummer...) dus de afwezigheid van een afwijking achter de komma komt aardig overeen met mijn homemade tool (=:
De uitgangspunten op een rijtje geplaatst
Totale afstand links naar rechts is 36,25. Vervolgens dien je de pakkingdikte van 0.2mm nog mee te rekenen. Daar trek je de krukas dikte weer van af alsmede de speling die je wilt hebben (0.1mm) en dan weet je wat je weg moet werken, in mijn geval 0,6mm. Ik moet dus aan weerszijden van de krukas 0.3mm aan shims plaatsen voordat ik de lagers ga plaatsen. Nu maar hopen dat het allemaal klopt...
De shims worden op de krukas geschoven...
Dan de juiste lagers gebruiken (links en rechts niet omdraaien...)
Lagers voorzichtig op de krukas geperst. Daar zijn tools voor en ook kan je de lagerringen opwarmen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je nooit krachten uitoefend op de krukas wangen! De toleranties zijn klein en een paar honderste is genoeg om de boel uit balans te brengen...
Hier is de carterpakking geplaatst, niet zichtbaar is dat ik de carterranden lichtjes heb ingevet met wat lagervet
Breng het carter rondom de lagers voorzichtig op spanning (kruislinks enzo)
Plaats de poelie op de krukas
Bescherm de drijfstang met je vingers (opdat die niet tegen het carter gaat rammelen) en geef de poelie een zwieper (draaiend). Zo kan je beoordelen of er te veel of te weinig speling op de lagers zit. Zie ook filmpje op deze pagina.
Na de montage van de krukas kan je het carter verder op gaan bouwen, zoals dit tussentandwiel voor de trapas. De brede ringen dienen aan weerszijden van het tandwiel te komen. Overigens zit deze as meestal al gemonteerd in het carter, in mijn geval niet omdat ik van revisie carters gebruik heb gemaakt.
De plek van het tussenasje. Het is beter om het carter warm te maken voor je de as erin gaat tikken
De glijlagerbus voor de trapas is nu aan de beurt (denk erom, carter opwarmen)
En hier is die gemonteerd. Let op dat je deze gelijkhad met de binnenzijde zodat die niet te ver uitsteekt aan de buitenzijde en moeilijkheden veroorzaakt voor de keerring
Tussentandwiel is hier gemonteerd, liefst een nieuwe seegering gebruiken en de juiste tang voor de montage (seegering mag niet worden verbogen)
Setje lagers voor het blok
Lager voor tussenas zit op zijn plaats
Idem het geval met het lager voor de hoofdas
en de andere zijde van de hoofdas