Ik heb deze ring op de hoofd-as (van een ander blok) gebruikt om een opvulring te maken voor het 5e versnellingstandwiel
De binnenmaat en dikte waren al in orde, de buitenmaat heb ik 2 mm rondom afgeslepen.
Alle onderdelen voor de samenstelling van de hoofd-as. Linksonder is de oude en nieuwe schakelstift te zien
Zoals gezegd, de oude (rechts) en nieuwe schakelstift met oude en nieuwe messing zekering- pen. De stift sla je er eenvoudig met de hamer uit waardoor de zekering-pen afbreekt en de boel loskomt, wel even het achtergebleven gedeelte uit de trek-as verwijderen.
Aan de onderzijde de dekplaatjes met kogels die middels een truukje gemonteerd dienen te worden, aan de bovenzijde de geleidings-plaatjes die overigens ook korter kunnen zijn bij andere bakken. Ik prefereer deze exemplaren vanwege de betere geleiding waardoor uiteindelijk een soepeler schakelen ontstaat (minder torsie friktie tijdens het schakelen)
Ook de veerschalen zijn anders bij deze geleidingsplaatjes (zie inkepingen in het middel van de foto)
De trek-as met springveer en borgkogel. De kogel valt bij het schakelen in de bijbehorende gaten van de hoofd-as (de arretering van de vernelling)
De trek-as met veer en kogel voordat die de hoofdas in wordt geduwd
De trek-as op zijn plaats in de hoofd-as. Goed zichtbaar is de kogel achter in het gat van de hoofd-as voor de borging van de versnelling (de 5e in dit geval)
Niet vergeten als eerste deze opvulring te plaatsen! Maar al te vaak wordt de schakelpen gemonteerd zonder dat deze ring is geplaatst. In dat geval moet je de segering verwijderen (lastig) of de schakelpen weer verwijderen (destructief voor de borgpen)
De schakelstift is hier door de trekas geschoven en ik sta op het punt om de borgpen in het gat te laten vallen (is nog flink prutsen om deze goed in het gat van de trek-as te krijgen). De trek-as moet in de vijfde versnelling staan voor deze bewerking.
Met een doorslag wordt het borgpinnetje in de trekas en schakelstift geklonken. Let vooral op dat de schakelstift na deze actie geen enkele beweging mag vertonen en dat de trek-as gemakkelijk door de versnellingen heen kan worden geschoven.
Veerschalen en veer zijn aan de beurt
De eerste veer is gemonteerd
Volgende stap zijn de geleidings-plaatjes, hiervoor moet je de veer helemaal indrukken en dan de plaatjes met de gevlakte zijde door de inkeppingen van de lagerschaal heen tegen de hoofd-as aan leggen.
Vervolgens de schakelkogels en dekplaatjes. De procedure is redelijk lastig. Zorg ervoor dat de schakelas in de 5e versnelling staat, dan de plaatjes met vlakkezijde tegen de hoofd-as plaatsen en met duim en wijsvinger op hun plaatshouden. Dan de beide kogels door het bovenste dekplaatje laten vallen (geen vet gebruiken!) terwijl de as horizontaal wordt gehouden.
Vervolgens de as rechtop houden (je ziet de kogel zitten), dan de schakel-mof er overheen plaatsen waarna je de schakel-as naar de positie van de 1e versnelling moet worden geschoven. Hierbij MOETEN de kogels aan weerszijden worden ingevangen tussen schakel-mof en schakel-as. Als de kogels goed zitten kan je doorschakelen naar de 1e versnelling, gaat dat niet dan zit er een kogel tussen en kan je opnieuw beginnen...
Hoofd-as met gemonteerde schakel-mof en schakel-as op de positie van de 1e versnelling
Hier is de andere veer met veerschalen gemonteerd
waarna de tandwielen kunnen worden geplaatst
links de thuis-versie van de opvulring voor de 5e versnelling
De tussen-as waar de bus nog moet worden vervangen door het 5e versnellingstandwiel
Aandrijf tandwiel van de as af gehaald (met hamer op as tikken). Bus is hier nog zichtbaar evenals het extra tandwiel
En hier is alles weer gemonteerd op de tussen-as. Het plaatsen van het tandwiel over de spie ging wel lastig, moest behoorlijk wat hamerkracht gebruiken. Hierbij de boel goed ondersteunen en hardhout gebruiken tussen as-einde en hamer...
En zo komt de boel bij elkaar in de bak