Het inslaan van de standaard op het frame zorgt ervoor dat het achterwiel op de grind komt te staan. Hier is duidelijk zichtbaar dat Tomos-1 in het verleden, door inslag op het frame, het achterwiel niet vrij had van de grond.
Om die redenen was ik van plan om een extra plaat metaal op de onderkant van het frame te schroeven zodat ik de inslagslijtage ongedaan kon maken. Aldus had ik een stuk constuctie metaal aangeschaft met de juiste breedte maat...
En na de bewerking zag het er zo uit. Plan was om dit op de onderzijde te verbinden met verzonken moeren...
Hier is het idee beter zichtbaar, maar voordat ik de gaten ging boren heb ik toch maar het rempedaal gedeelte er even bijgehaald...
En toen bleek dus dat dit type al een voorziening had tegen het inslan van de standaard! Wist ik veel, heb dit onderdeel maanden geleden via marktplaats aangeschaft en naar nu blijkt heeft tomos dus 2 exemplaren in omloop, namelijk met en zonder plaat onderop het frame. Enfin, het plaatje wordt bewaard voor een volgende keer...
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de bedrading van het frame. Ik beschik helaas niet over de originele kleuren (geen grijs dus...) maar maak wel gebruik van een dikkere draad (2mm ipv 1mm kwadraad), bovendien heb ik een massa of aarde draad meegetrokken naar zowel de achter- als voor-zijde van het frame. De trekdraad bestaat uit een 1mm kwadraad VD installatie draad en ik heb het een en ander voor het trekken maar even aan elkaar gesoldeerd...
Detail van de solderingen
De draden worden zoals origineel afgewerkt met een tule, de dikkere draden zijn wat lastig door de tule heen te krijgen doch met een beetje afwasmiddel zitten ze er zo doorheen...
Detail van de bedrading naar voor- en achterzijde. De zwarte draad met rode markering is bedoeld als massa draad, de markering zorgt ervoor dat ik later ook nog weet welke zwarte draad bestemt is als kortsluitdraad en welke als massa...
Uiteraard dezelfde markering aan de voorzijde van het frame...
Hier is goed zichtbaar hoe ik de massa-draden aan het frame heb verbonden middels AMP-ogen en een zelftapper in het frame.
Van origine zit er een kous om de bedrading en hier zie je dat ik ook die heb toegepast.
Foto genomen door Rick van de montage van het achterlicht. Het is goed te zien dat ik de overtollige lengte niet heb afgeknipt maar in kringen in het achterlicht laat lopen, voor het geval je nog eens een stukje opnieuw moet aansnijden...
Gebruikmakend van AMP-klemmen zie je hier mee detail van de aansluiting van zowel massa als remlicht.
En als sluitstuk de montage van het complete achterlicht
De vervangende schokbrekers zijn gemonteerd. De onderzijde heeft niet de normale knik in het ophangoog waar ik dus problemen mee verwachtte doch het valt reuze mee. De metalen bus in het oog ligt opgesloten tussen metalen ringen, het rubber kan dus nergens naar toe ondanks dat deze asymetrisch belast wordt.
Huidige stand van zaken, nog steeds op de werkbank...
Idem uit andere hoek, sorry kamertje is wat te klein voor super foto's...
Nieuw bagagerekje gemonteerd. Een van de moeren in het frame is zoals gezegd dol gedraaid door de vorige eigenaar. Heb besloten om er maar gewoon een losse moer onder te zetten
Het gat aan de onderzijde via welke de moer op de bout is gedraaid. Het gat ga ik aftapen met textieltape waarna het nogmaals wordt getectyleerd.
Het nieuwe zadel is inmiddels ook gemonteerd, beetje onder een vreemde hoek genomen deze foto...