Standaard

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Frame
Voorvork
Balhoofd
Standaard
Achterbrug
Kettingkast
Ankerplaat VW
Ankerplaat AW
Tandwielhuis

 

De juiste montage van de standaard is al eerder op deze site behandeld onder het hoofdstuk  techniek of meer specifiek op de standaard montage pagina. Er zijn een aantal zakeb belangrijk bij het monteren van de standaard. Doel is om er voor te zorgen dat de standaard spelingsloos wordt gemonteerd op een zodanige wijze dat het achterwiel later vrij van de grond staat. Afhankelijk van het type rempedaal ophangbeugel moet er misschien wel een plaatje metaal extar worden gemonteerd onder het frame (zie ook frame). In het geval van Tomos-1 heb ik echter de beschikking over een gemodificeerde rempedaal ophangbeugel waar deze extra plaat metaal al onderdeel van uit maakt.

De standaard zelf beschikt over gaten waarin normaal aluminium bussen zitten. Deze zijn veelal ernstig versleten en ik heb er voor gekozen om in plaats daarvan gebruik te maken van een aantal revetten waarop ik de standaard passend heb gemaakt. Het resultaat is een soepel lopende standaard zonder speling waarmee de 4L hoog op de standaard komt te staan. Hieronder een verslag van de diverse stappen.

.

Het inslaan van de standaard op het frame zorgt ervoor dat het achterwiel op de grind komt te staan. Hier is duidelijk zichtbaar dat Tomos-1 in het verleden, door inslag op het frame, het achterwiel niet vrij had van de grond.