De beginsituatie waarbij alle overdelen netjes gerangschikt zijn klaargelegd.
Detail met fiber en rubber ringen van Rinky Toys, liggen overigens in de verkeerde volghorde, rubberring komt als laatste met fiberring erboven ter bescherming van rubberring.
Detail met keerringen, en diverse viltstukken eveneens van Rinky Toys afkomstig. De stroken vilt worden later op maat geknipt.
De rubberbus zoals die in de chroombus wordt geplaatst (met ribbels aan de bovenzijde). Wil je deze ooit van een bestaande schokbreker halen dan een beetje kruipolie bovenin spuiten en laten inwerken, anders is er enorm veel kracht nodig om de bussen van het kroonstuk te halen.
Om de montage te vereenvoudigen gewoon het rubber aan binnen en buitenzijde goed insmeren met afwasmiddel, daarna glijdt de boel zo in elkaar.
Viltring van Rinky Toys en binnenmoer. Het is de bedoeling dat de viltrin binnenin de binnenmoer wordt geplaatst (in de bovenzijde). De viltring zelf is echter net iets te breed. Ik heb met een schroevendraaien de randen erin gewerkt doch is denk ik beter om er een klein strookje af te knippen want de plaatsing op het kroonstuk viel behoorlijk tegen (veel kracht nodig) doordat het gat in de viltring te nauw was.
De oliekeerring of simmering (ook via Rinky) wordt als volgende geplaatst met de platte zijde aan de bovenkant dus aan de viltring zijde.
Voordat de fraaie chromen bussen worden geplaatst is het raadzaam om de onderste conus van het balhoofdlager alvast te plaatsen. Hier kan enig geweld bij noodzakelijk zijn, ik heb met een stang over de stuurpijp heen de conus op zijn plaats gewerkt, maar wellicht ware het beter geweest om deze eerst te verwarmen...
Vervolgens is het stuurslot aan de beurt. Het ronde afdichtdekseltje wat hier zichtbaar is werd uiteindelijk niet geplaatst omdat die niet paste en eigenlijk ook niet thuishoort op de 4L. Door het spuiten paste een en ander niet meer naar behoren en de betreffende gaten zijn dus met een halfronde vijl bijgewerkt. Het slot zelf is vastgezet met een punaise vormig spietje in het beschikbare gat. Dikte spie ca 2,5mm.
Tja, dan is hier een actiefoto die mijn zoon Rick maakte tijdens de assemblage van de voorvork, heb je gelijk een blik in mijn werkkamer op zolder...
De chromen bussen zijn met de afwasmiddeltruuk netjes op hun plaats geschoven
De juiste volghorde van de bussen op de voorvorkpoten, begin met de binnenmoer (let op juiste montage, schroefdraad naar beneden) dan de grote nylon vulbus en als laatste de kleinere nylon vulbus.
Vervolgens heb ik de vorkmoer geplaatst. Dit kan je ook later doen zodat je kunt zorgen dat de bout die erdoorheen wordt gedraaid ook netjes in de wormmoer wordt vastgezet (waterpomptang op voorvorkveer zetten). Ik prefereer echter deze volghorde omdat ik dat vroeger ook zo deed...
De voorvorkveer met stootbout wordt in de vork geschoven, wel opletten dat de bovenste wormmoer evenwijdig is met de bovenzijde van de veer.
De vorkmoer over de stootbout schuiven en op de vork vastdraaien. De vaseline die zichtbaar is op de foto wordt gebruikt om alle moeren even in te vetten, als het nog eens uitelkaar moet dan vereenvoudigd dat de klus...
Op de stootbout worden eerst de twee dunne M6 moeren (tegenelkaar in) vastgedraaid aan het einde van het schroefdraad. Vervolgens worden de fiberring en rubberring geplaatst. De fiberring voorkomt beschadiging van de rubberring door de M6 moer. De rubberring dient ter afdichting van de voorvorkpoot, er komt immers ook olie in straks. Overigens is het zaak dat de vorkpoten 100% schoon zijn van binnen maar dat behoeft geen betoog naar ik aanneem...
De voorvorkpoot wordt op zijn plek geschoven (let op dat je de juiste poot gebruikt!) en met de binnenmoer vastgedraaid
Tja, even stapje overgeslagen (ik heb de moer met revet al vastgedraaid onderin de poten). En vervolgens werd ik door Rick geattendeerd op het feit dat ik de viltstroken niet had gebruikt. Kan de boel weer deels uit elkaar tuurlijk...
De "vergeten" viltstroken worden op maat geknipt door ze schuin (passend) af te knippen. De eerste poot heb ik zonder versmallen er in gewerkt doch dat ging met de nodige moeite (paste maar lastig in de chromen bus) vandaar dat ik bij de tweede pood eerst een strookje heb afgeknipt (smaller gemaakt)
De viltstrook (overigens wel ingevet met vasseline) past maar moeilijk in de chromen bus...
En dus is de volgende smaller geknipt...
Het eindresultaat van de gereviseerde voorvork. De olie wordt pas afgevuld zodra de vork in het frame is gemonteerd.