Nadat ik diverse tandwielhuizen heb gepast bleek dit exemplaar nog als enige zodanig dat het lager er niet spontaan uitviel. Ik ga op beurzen e.d. dus wat beter opletten...
Het tandwielhuis is van aluminium en dus polijstbaar. Omdat de rand net zichtbaar is straks heb ik deze geschuurd en gepolijst
Aldus het gepolijste exemplaar, niet zo heel strak als de kappen maar voldoende genoeg om niet op te vallen straks naast de gepolijste naaf...
Deze foto kan je direct weer vergeten omdat het doel niet werd bereikt. Bedoeling was om het lager wat hoger in het tandwielhuis te krijgen, zeg maar gelijk met de rand. Van origine staat er op de fabriekstekeningen ook een ring getekend onder het lager doch in geen van mijn exemplaren trof ik die ring aan. Het ontwerp is in de loop van de tijd diverse malen aangepast, er was in het begin b.v. ook sprake van een stofring (viltring in ijzeren omhuizing, zoals nog wel toegepast in de ankerplaat van het voorwiel). Ik heb die uitvoering echter nooit zelf gezien...
Hier zie je dat het lager netjes gelijk ligt met de bovenzijde van het tandwielhuis, dank zij de "zuigerveer-ring" die ik eronder had gelegd. Naderhand heb ik die er weer uit moeten halen omdat de maatvoering met de holle-as (waar ook tal van uitvoeringen van bestaan) niet klopte...
Tandwiel is hier op zijn plaats gelegd
De M7 bouten en moeren worden netjes schoongeborsteld met de roterende staalborstel. Overigens met een gemiddeld toerental omdat er anders diepen krassen ontstaan...
Een overzicht van alle onderdelen. De gebogen borgplaten die hier op de foto zichtbaar zijn heb ik uiteindelijk niet kunnen gebruiken omdat de maatvoering niet klopte (niet van een 4L dus...). Jammer want normaal borg je hiermee de bevestigingsbouten van het tandwiel door deze om te buigen en tegen de zeskant koppen van de bouten om te flenzen.
Dus een nieuwe foto maar nu met borgringen. Normaal worden de bouten door de borgplaatjes en het tandwiel heen in het tandwielhuis geschoven en zitten de moeren dus in het tandwielhuis zelf. In dit geval kan dat niet omdat ik de borgplaatjes niet heb en komen de moeren dus aan de buitenzijde te zitten.
Het resultaat met gemonteerd 34 tands tandwiel en de holle-as. Deze holle-as is overigens een exemplaar met aangelaste ring die voor de juiste afstand van het tandwiel t.o.v. de brug zorg draagt. Normaal zit er hier een losse ring op. Zoals gezegd er zijn meerdere uitvoeringen...
Ook de moer voor de holle-as is er in diverse uitvoeringen geweest. In dit geval heb ik gekozen voor de moer links op de foto vanwege de maatvoering, jammer want de rechter is een nieuwe...
Het tandwielhuis is hier gemonteerd in de brug.
Idem van bovenaf gezien. De afstand tussen buitenzijde tandwiel en binnenzijde brug bedraagt 10mm. Het is belangrijk om deze afstand in acht te nemen om schade aan moeren en brug te voorkomen maar ook voor de perfecte passing van dit onderdeel in het achterwiel. Het een en ander dient na de montage van de motor ook te worden gecontroleerd door het observern van de kettingloop, deze moet evenwijdig aan de brug zijn.