Tandwielhuis

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Frame
Voorvork
Balhoofd
Standaard
Achterbrug
Kettingkast
Ankerplaat VW
Ankerplaat AW
Tandwielhuis

 

Het tandwielhuis in het achterwiel is een van de onderdelen in de 4L die nog al eens stuk gedraaid worden. Logisch want er komt nogal wat kracht op te staan maar veel van de schade ontstaat echter door ondeskundige montage of gebrek aan onderhoud waardoor bijvoorbeeld het lager eruit loopt met alle gevolgen van dien.

Links op de foto hieronder zie je dat de moeren in de brug hebben geslagen en zelfs gedeeltelijk zijn afgesleten, die brug kan je in enkele gevallen zelfs afschrijven omdat het metaal tot op de holle ruimte is ingesleten doch meestal kan een professionele lasser er fraaie rupsjes inlassen die je dan weer mooi vlak kunt slijpen. De oorzaak is veelal een stukgelopen lager (lees speling) of het vergeten van de ring op de holle achter-as. Het exemplaar rechts is zodanig uitgesleten dat het lager er gewoon uitvalt. Normaal is dit een pers-passing (of krimp-passing...). Ook hierdoor kan het eerder genoemde probleem ontstaan. Ik had dit exemplaar op het oog voor gebruik doch moest noodgedwongen opzoek naar een "beter" exemplaar...

Het exemplaar hieronder kan natuurlijk direct worden afgeschreven omdat alle gaten voor de bevestigingsbouten van het achtertandwiel zijn afgebroken. Het is natuurlijk maar aluminium doch deze schade komt niet door een overopgevoerde motor maar doordat de bouten gewoon niet goed vast hebben gezeten. Zelfs al zitten ze goed vast in het begin moeten de bouten/moeren nagetrokken worden bij iedere onderhoudsbeurt (en na de eerste 500 km), de bouten rekken namelijk na langere tijd wat op waardoor de boel los komt te zitten. En uiteraard worden er ALTIJD nieuwe borgringen gebruikt bij de montage van een nieuw tandwiel, toch?

Hieronder het verslag van de samenbouw van het tandwielhuis. Let op dat er meerdere uitvoeringen van holle assen en tandwielhuizen in omloop zijn waardoor de maatvoering nog wel eens wil afwijken. Uiteindelijk dien je de kettingloop te controleren, deze MOET evenwijdig lopen aan de brug...

.

Nadat ik diverse tandwielhuizen heb gepast bleek dit exemplaar nog als enige zodanig dat het lager er niet spontaan uitviel. Ik ga op beurzen e.d. dus wat beter opletten...