Na een aantal jaren flink wat ritten te hebben gereden met
Tomos-1 ben ik tot de conclusie gekomen dat de hoeveelheid verlichting
werkelijk dramatisch slecht is met de standaard electriciteitsfabriek. Met name het
rijden in het donker is gewoon gevaarlijk voor zowel medeweggebruikers
(minder licht dan een fiets tegenwoordig met LED verlichting) als voor
mezelf want je ziet amper wat op de weg voor je.
Wat me ook stoort is het gebrek aan remlicht bij
het naderen van een afslag of rotonde, het toerental duikt omlaag en de
lichtopbrengst van het remlicht is dan nagenoeg weg, zeker wanneer je
ook de hoofdverlichting voert. Omdat we tegenwoordig midden op de weg
rijden geeft dat gevaarlijke situaties met het achteropkomend verkeer,
zeker omdat die toch al erg dicht op je rijden...
Behalve de verlichting was ik ook al wat langer op
zoek naar een betere ontsteking, het liefst een contactpuntloos
exemplaar en al snel kom je dan op een electronische ontsteking uit.
Dergelijke ontstekingen leveren een sterkere vonk en branden de bougie
electrode daardoor ook sneller schoon, dit is zeker een euvel met de
vaak langzame ritten die ik maak. Omdat ik het standpunt heb dat ik
zoveel mogelijk zelf naar en van die ritten rij met de Tomos is het verschil
goed merkbaar op de terugweg van zo'n rit. Het duurt namelijk een poosje voor
die weer lekker op toeren komt. Een ander belangrijk voordeel van een
electronische ontsteking is natuurlijk de mindere slijtage
|