Elect. Ontsteking

Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

Na een aantal jaren flink wat ritten te hebben gereden met Tomos-1 ben ik tot de conclusie gekomen dat de hoeveelheid verlichting werkelijk dramatisch slecht is met de standaard electriciteitsfabriek. Met name het rijden in het donker is gewoon gevaarlijk voor zowel medeweggebruikers (minder licht dan een fiets tegenwoordig met LED verlichting) als voor mezelf want je ziet amper wat op de weg voor je.

Wat me ook stoort is het gebrek aan remlicht bij het naderen van een afslag of rotonde, het toerental duikt omlaag en de lichtopbrengst van het remlicht is dan nagenoeg weg, zeker wanneer je ook de hoofdverlichting voert. Omdat we tegenwoordig midden op de weg rijden geeft dat gevaarlijke situaties met het achteropkomend verkeer, zeker omdat die toch al erg dicht op je rijden...

Behalve de verlichting was ik ook al wat langer op zoek naar een betere ontsteking, het liefst een contactpuntloos exemplaar en al snel kom je dan op een electronische ontsteking uit. Dergelijke ontstekingen leveren een sterkere vonk en branden de bougie electrode daardoor ook sneller schoon, dit is zeker een euvel met de vaak langzame ritten die ik maak. Omdat ik het standpunt heb dat ik zoveel mogelijk zelf naar en van die ritten rij met de Tomos is het verschil goed merkbaar op de terugweg van zo'n rit. Het duurt namelijk een poosje voor die weer lekker op toeren komt. Een ander belangrijk voordeel van een electronische ontsteking is natuurlijk de mindere slijtage