De eerste ervaring zijn erg
positief te noemen. De hoeveelheid verlichting is ver boven mijn
verwachting. Het is niet zo dat er geen verschil is tussen het vermogen
onder toeren en tijdens stationair toerental, er is immers geen accu,
maar het verschil met de klassieke lichtfabriek is enorm. Wat dit
betreft is het resultaat boven verwachting.
Nu levert deze onsteking een vermoging tot 70 Watt,
en het zou leuk zijn om wat meer vermogen aan de verlichting voor de
voorzijde te realiseren en dat blijkt toch mogelijk te zijn met
toepassing van een andere reflector met BA15 fitting afkomstig van de
Tomos A35 van latere datum dan de Tomos 4L. Volgens Puch/Tomos kenner
Joep kan je met een BA15 fitting zelfs tot 50W en gebruik maken van
Halogeen of Xenon lampen.
|
|
De voorlamp (in dit geval een testlamp12V-21/5W) tijdens het proefdraaien, een enorm verschil met de oude lichtopbrengst en ruim voldoende voor het verlichten van de weg voor je |
|
|
Het achterlicht (12V/3W) bij stationair toerental brand ook ruim voldoende om goed gezien te worden in het verkeer |
|
|
En hier was het me eigenlijk om te doen, het remlicht (12V/5W) brandend bij stationair toerental, normaal amper zichtbaar en hier brand die samen met achterlicht. Knappe bestuurder die nu niet weet wat mijn bedoelingen zijn in het verkeer |
|
|
Omdat ik even twijfelde aan de spanningsvorm heb ik mijn osciloscoop er even aan gehangen waar je netjes een begrensde (+6 en -6 Volt) 12V wisselspanning op ziet staan. |
|
|
De te gebruiken wattages in de standaard koplamp zijn beperkt tot max 25W. Er bestaan echter BA15 reflectoren van een tomos A35 en het toeval wilde dat ik in de bak met reflectoren zo'n exemplaar had liggen! deze foto toont de verschillen |
|
|
|
Detail van voorzijde BA15 fitting |
|
|
Detail achterzicht BA15 fitting |
|
|
En hier is de BA15 reflector gemonteerd in de bestaande koplampring en voorzien van een 2 x 35W duplo lamp, het wordt steeds mooier (en warmer...) |
|
|
|