De montage van de ventilator op het nieuwe
vliegwiel was iets lastiger vanwege het verschil in diameter (10,4cm
versus 11,5cm), de hoogte is echter nagenoeg gelijk (3,6 versus 3,5cm) dus weinig
kans dat de ventilator gaat aanlopen.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen, na overleg met 4L collega Fred, om 4 nieuwe
M4 gaten te tappen in het
vliegwiel. Was nog een hele klus
om de gaten juist af te tekenen (straal van middelpunt vliegwiel tot de gaten is
hart op hart 39mm) en te voorzien van een putje met de
centerpons op exact de juiste plek. Het boren zelf (uit de hand...) ging
in eerste instantie niet helemaal goed met de standaard HSS boren, het gietijzer was te hard en dus
maar hardere HSS-G boren aangeschaft waarmee het uiteindelijk wel goed lukte.
Vóór het boren heb ik het vliegwiel geheel
ingetaped met schilderstape om te voorkomen dat de magneten onder zouden
komen te zitten met boorsel e.d., na het boren en tappen ben ik wel een
poosje bezig geweest om het spul volledig te verwijderen met een harde
kwast en een stofzuiger maar de
methode heeft goed gewerkt.
De eindmontage is verder goed gelukt, de ventilator
zat een fractie uit het midden maar na het iets lossen van de 4 boutjes
en een tikje tegen de zijkant van de ventilalor zat die mooi in het
midden (de gaten in de ventilator had ik 5mm gemaakt) en niet vergeten de
4 bouten weer opnieuw aan te draaien...
Overigens is het nieuwe vliegwiel naast kleiner in
diameter ook 110 gram lichter dan het originele exemplaar (650 gram
versus 760 gram) hetgeen duidelijk een betere gasreactie geeft.
|
|
De diameter van het nieuwe vliegwiel is kleiner dan het originele exemplaar en dus moest er iets op worden gevonden om de ventilator erop te kunnen monteren |
|
|
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om vier andere M4 gaten te maken. Het is belangrijk dat het geheel wel goed centrisch komt te zitten zodat het niet loopt te slingeren met dik 10000 tpm... |
|
|
Proefmontage met M4 bouten. Hierbij bleek dat de kunststof ventilator ging vervormen wanneer de bouten strak werden aangedraaid... |
|
|
Onderaanzicht bij de proefmontage, uiteraard zijn de M4 bouten naderhand ingekort |
|
|
Het buitenrandje wat hier goed zichtbaar is zorgde voor de vervorming. Als oplossing heb ik gekozen voor vier ringetjes uit de oudijzerkist met een dikte van 1mm, de gaten heb ik naar 5mm uitgeboord |
|
|
|
Detail van zo'n ringetje welke ik met een gewone kit aan de ventilator heb gelijmd. Een eenvoudige maar goedwerkende oplossing |
|
|
|