Power Dynamo heeft met een markering op grondplaat en
vliegwiel aangegeven hoe het vliegwiel moet komen te zitten t.o.v. de
zuigerstand. Net als bij de originele ontsteking geeft men 2mm
voorontsteking aan, ook een reden waarom ik voor deze ontsteking heb
gekozen trouwens. De krukas-spie moest er dus uit en dat is me niet
meegevallen, uiteindelijk heb ik deze maar met een dremel vlak geslepen,
niet de mooiste methode maar ik zag het niet zitten om de krukas uit te
bouwen... Het nieuwe vliegwiel heeft geen spiebaan omdat de
timing onzeker is met de plaatsing van de nieuwe grondplaat. De spie dient
alleen maar voor de correcte positie i.v.m. de timing, een vliegwiel zelf
zit vast door de tapse passing tussen vliegwiel en krukas. Als de
grondplaat goed zit gemonteerd kan het vliegwiel worden geplaatst.
Plaats het vliegwiel op de krukas en draai de moer
(met veerring) op de kruktap losvast. Stel de voorontsteking in op 2mm
(zie procedure hier beneden). Optioneel geef je een tik met de
rubberhamer op het vliegwiel om de tapse passing te zetten (niet op de
krukas zelf slaan!). Nu kan je de krukas moer verder op spanning brengen, nog
steeds ervoor zorgende dat de timing niet verandert. Vervolgens heb ik
een zuigerstop geplaatst om de moer helemaal op spanning te draaien, nog
beter is een tool waarmee je het vliegwiel tegen kunt houden (er is een
risico dat je de krukas tordeerd en je belast de lagers ervan nogal veel) doch die van mij paste niet meer op
het nieuwe vliegwiel... (levert powerdynamo deze wel?)
Instelprocedure:
De micrometer waarmee je de juiste voorontsteking kunt instellen wordt in
het bougiegat geschroefd, de bout op de buitenste draaibare ring lossen
en de ring zelf op 0mm instellen, de vinger op de beweegbare stift
houden, vervolgens draai je het vliegwiel linksom tot de stift maximaal naar buiten
is gekomen en draai je de bout vast, dit is dus BDP of TDC. Draai de
krukas rechtsom terug en stel de ring in op 2mm voorontsteking (2
omwentelingen rechtsom naar binnen draaien en draai je de krukas
voorzichtig linksom tot de zuiger tegen de stift aan komt, dit is de
stand waarbij de markering op het vliegwiel gelijk moet zijn met die op
het blok.
Tijdens de proefmontage bleek ik het vliegwiel tóch
makkelijk te kunnen verdraaien t.o.v. de krukas. Ook maximaal
schoonmaken en ontvetten van de tapse delen mocht niet baten.
Proefondervindelijk heb ik toen gekeken hoever ik de vliegwielmoer aan
moest draaien om dit te voorkomen en dat is wel wat strakker dan
normaal. Uiteindelijk dus op gevoel zo strak mogelijk gezet waarna er
geen beweging meer mogelijk was, wel uitkijken dat je de boel niet over
de kop draait...
UPDATE 26 Nov.
Naar nu blijkt is het vliegwiel tóch verschoven geraakt bij de montage
of tijdens de eerste proefrit. Ik heb de zaak nog in onderzoek hoe dit
kan, mogelijk is de tapse passing van het vliegwiel toch niet gelijk, de
1e metingen ervan duiden inderdaad op een verschil nauwkeurig meten is
moeilijk met een schuifmaat. Wordt dus nog vervolgd...
|
|
Dit is de opstelling van de gemonteerde grondplaat met stator en de rode markering in de zijkant van het blok. Deze dient dus gelijk gezet te worden met de markering op het vliegwiel wanneer de zuiger op 2mm voor BDP staat |
|
|
Dit is de door mij gebruikte micrometer voor het instellen van de 2mm voorontsteking (zie tekst boven deze foto's) |
|
|
De (later) gemonteerde zuigerstop om de vliegwielmoer onder spanning te brengen. Het is beter om een vliegwiel blokkeer sleutel te gebruiken, er is namelijk een risico dat je de krukas torteerd... |
|
|
Zuigerstop in volle glorie |
|
|
Vliegwieltrekker, niet perse nodig tijdens het afstellen maar wel handig als het vliegwiel eraf moet. Overigens is dit model (voor het standaard vliegwiel) niet correct voor het nieuwe vliegwiel welke een fijner schroefdraad heeft. Beste dus gelijk meebestellen... |
|
|
|
Zicht op het gemonteerde vliegwiel waarbij je duidelijk ziet dat deze kleiner is in diameter |
|
|
De vliegwiel moer zit er eigenlijk niet ver genoeg op. Beter was het om de moer aan een zijde wat af te vijlen. Maar de moer draagt over de gehele draad dus heb hem maar zo laten zitten |
|
|
De zichtbare ruimte tussen vliegwiel en achterplaat van de ventilatordeksel. De lucht kan echter nergens heen dus heb ik het maar zo gelaten toen bleek dat de luchtopbrengst rondom de cilinder groot genoeg was |
|
|
Montage nu met ventilator |
|
|
Ruimte achter de ventilator |
|
|
|
Foto tijdens de eindmontage waar zichtbaar is dat de ventilator net niet tegen de ventilatordeksel aan loopt |
|
|
Op verzoek de diameter van het originele vliegwiel (115mm) |
|
|
Idem van het nieuwe vliegwiel (ca 104mm) |
|
|
Het gewicht van het oude vliegwiel (760gr) |
|
|
Het gewicht van het nieuwe vliegwiel (650gr) |
|
|
|