Ik verwachtte weinig problemen met de montage van
de nieuwe grondplaat en dat bleek ook zo te zijn. De diameter is exact
gelijk aan de oude en er zitten voldoende sleufgaten in die perfect
overeenkomen met montage gaten van het blok zelf.
Omdat ik het motorblok demontabel wil houden heb
ik de bedrading dus op ongeveer dezelfde lengte als bij de originele
ontsteking doorgeknipt, van te voren wel even de kabelkous verwijderen, die
komt later weer van pas aan o.a. de voorzijde van het frame. De aders zijn
eenvoudig stuk voor stuk door de reeds aanwezige rubber tule te voeren.
De verbinding naar de bekabeling in het frame heb ik met AMP connectoren
uitgevoerd.
Ik wilde de bedrading achter de grondplaat zo kort
mogelijk hebben zodat die niet klem kan komen te zitten onder de plaat.
Dit is het beste mogelijk door de zwarte bobine hulpspoel aan de
bovenzijde te houden. Vóór de definitieve montage dient de stator te
worden losgedraaid zodat je de drie montageboutjes voor de grondplaat eenvoudig
kunt vastdraaien. Omdat ze later niet meer los hoeven voor het op tijd
zetten (dat gebeurd nu middels de juiste plaatsing van het vliegwiel)
dien je deze boutjes dus direct goed vast te zetten (niet overdrijven, blok
is ook aluminium...)
Na de montage dien je de rode markering van de
grondplaat over te brengen naar de buitenzijde van het blok, een
nauwkeurig werkje. Ik heb de locatie met een platte schroevendraaier in het
blok geslagen en deze met een rode stift gemarkeerd.
|
|
De oude en nieuwe grondplaat naast elkaar. Diameter is gelijk en sleufgaten komen overeen voor een juiste montage in de 4L |
|
|
Detail van de bedrading. Omdat ik net als bij de originele ontsteking het blok wil kunnen verwijderen heb ik de nieuwe bedrading later ingekort en voorzien van AMP connectoren |
|
|
Passen en meten van de grondplaat en de bekabeling. Ik wilde deze draden zo min mogelijk achter de grondplaat hebben zitten omdat er dan minder kans is dat deze klem komen te zitten bij de montage van de grondplaat |
|
|
De stator dient te worden verwijderd om de grondplaat vast te kunnen zetten met de bijgeleverde boutjes. Daarna weer terug monteren en niet over de kop draaien (grondplaat is alumium) |
|
|
De uiteindelijke montage. Als je goed kijkt zie aan de bovenzijde de kabelmantel over de tule heen geschoven zitten en vastgemaakt met een tiewrap, ik kreeg de mantel niet in de rubber tule en omdat die toch al snel stuk gaan heb ik voor deze methode gekozen |
|
|
|
De rode markering op de grondplaat heb ik hier overgezet op het blok (inkeping gemaakt in blok), op de foto lijkt het niet helemaal te kloppen dat komt echter door de groothoeklens van de camera... |
|
|
Omdat ik slechts één tule nodig heb, immers de bougiekabel verhuist naar het koplamphuis, heb ik de overgebleven tule maar even afgeknipt en waterdicht gemaakt met een grote parker uit de oudijzerbak, niet fraai maar voor dit moment voldoende |
|
|
|