Grondplaat

Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

Ik verwachtte weinig problemen met de montage van de nieuwe grondplaat en dat bleek ook zo te zijn. De diameter is exact gelijk aan de oude en er zitten voldoende sleufgaten in die perfect overeenkomen met montage gaten van het blok zelf.

Omdat ik het motorblok demontabel wil houden heb ik de bedrading dus op ongeveer dezelfde lengte als bij de originele ontsteking doorgeknipt, van te voren wel even de kabelkous verwijderen, die komt later weer van pas aan o.a. de voorzijde van het frame. De aders zijn eenvoudig stuk voor stuk door de reeds aanwezige rubber tule te voeren. De verbinding naar de bekabeling in het frame heb ik met AMP connectoren uitgevoerd.

Ik wilde de bedrading achter de grondplaat zo kort mogelijk hebben zodat die niet klem kan komen te zitten onder de plaat. Dit is het beste mogelijk door de zwarte bobine hulpspoel aan de bovenzijde te houden. Vóór de definitieve montage dient de stator te worden losgedraaid zodat je de drie montageboutjes voor de grondplaat eenvoudig kunt vastdraaien. Omdat ze later niet meer los hoeven voor het op tijd zetten (dat gebeurd nu middels de juiste plaatsing van het vliegwiel) dien je deze boutjes dus direct goed vast te zetten (niet overdrijven, blok is ook aluminium...)

Na de montage dien je de rode markering van de grondplaat over te brengen naar de buitenzijde van het blok, een nauwkeurig werkje. Ik heb de locatie met een platte schroevendraaier in het blok geslagen en deze met een rode stift gemarkeerd.

De oude en nieuwe grondplaat naast elkaar. Diameter is gelijk en sleufgaten komen overeen voor een juiste montage in de 4L

Detail van de bedrading. Omdat ik net als bij de originele ontsteking het blok wil kunnen verwijderen heb ik de nieuwe bedrading later ingekort en voorzien van AMP connectoren

Passen en meten van de grondplaat en de bekabeling. Ik wilde deze draden zo min mogelijk achter de grondplaat hebben zitten omdat er dan minder kans is dat deze klem komen te zitten bij de montage van de grondplaat

De stator dient te worden verwijderd om de grondplaat vast te kunnen zetten met de bijgeleverde boutjes. Daarna weer terug monteren en niet over de kop draaien (grondplaat is alumium)

De uiteindelijke montage. Als je goed kijkt zie aan de bovenzijde de kabelmantel over de tule heen geschoven zitten en vastgemaakt met een tiewrap, ik kreeg de mantel niet in de rubber tule en omdat die toch al snel stuk gaan heb ik voor deze methode gekozen

De rode markering op de grondplaat heb ik hier overgezet op het blok (inkeping gemaakt in blok), op de foto lijkt het niet helemaal te kloppen dat komt echter door de groothoeklens van de camera...

Omdat ik slechts één tule nodig heb, immers de bougiekabel verhuist naar het koplamphuis, heb ik de overgebleven tule maar even afgeknipt en waterdicht gemaakt met een grote parker uit de oudijzerbak, niet fraai maar voor dit moment voldoende