Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012 |
|
De originele BOSCH ontsteking heeft 2 belangrijke nadelen. De lichtopbrengst is sterk afhankelijk van het toerental waarbij bovendien het vermogen veel te laag is voor een behoorlijke wegverlichting. Daarnaast gaat een ontsteking op basis van contactpuntjes problemen opleveren bij een te hoog toerental, naast het feit dat deze aan slijtage onderhevig is. Ik heb toch wel een tijdje nagedacht voordat ik de Power Dynamo bestelde. Ik wilde in elk geval een systeem waarbij de looks van de Tomos 4L zoveel mogelijk behouden konden worden. Dit sluit eigenlijk het gebruik van een accu uit. Ik heb eerst gekeken naar oudere systemen uit de jaren 80 maar veelal komen deze echter met een beperkt aantal lichtspoelen en is de lichtopbrengst dus weer afhankelijk van het toerental. Zo kom je al snel op een systeem met zo'n 8 spoelen voor de verlichting. De ontsteking is bij de meeste merken op basis van pickup spoel(en), een bobine stuurspoel (immers geen accu) en een externe bobine met een CDI. Dan is er nog de keuze tussen DC of AC systemen meestal 12V maar in alle gevallen is er sprake van een externe spanningsregelaar. De meeste DC systemen vergen een ACCU en eigenlijk heb je geen DC nodig bij de 4L omdat er immers geen toerenteller en/of knipperlichten aanwezig zijn. Aldoende kwam ik uit bij Chinese of Japanse exemplaren waar ik geen goed gevoel over kreeg maar er bestaan ook europese merken en uiteindelijk heb ik op basis van wat recenties en foto's gekozen voor een exemplaar van Power Dynamo uit Berlijn in Duitsland. De prijs is niet van doorslaggevend belang geweest, denk dat deze zelfs aan de hoge kant is maar na wat communicatie met Power Dynamo kreeg ik er echt vertrouwen in. Power Dynamo maakt overigens gebruik van onderdelen van het bedrijf VAPE uit Tjechië, een bedrijf dat opgericht is in 1991 en verder werd uitgebreid met Europese ondersteuning tot een inmiddels regenomeerde onderneming in dit segment. . |
|