Spanningsregelaar

Voor het laatst gewijzigd op 01-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

De montage van de spanningsregelaar was niet te ingewikkeld nadat de plaats was bepaald, zo als gezegd in het koplamphuis. Om de plaats te bereiken moet het stuur worden verwijderd zodat je het koplamphuis kan verwijderen (na het losmaken van de kabel voor KM-teller).

De regelaar heb ik strak tegen het huis gemonteerd met een M6 x 30 tapeindje en dito moer omdat de metalen lip tevens voor afvoer van warmte uit de electronica dient. Wel opletten dat je de boel niet stuk draait, aluminium is zacht en je draait de boel zo dol. Let op een goede verbinding van de massadraad met kartelring en extra moer, het koplamphuis zelf vorm geen goede massa vanwege de verbinding via de balhoofdlagers.

Even opletten bij de spanningsregelaar, de massa aanduiding op de metalen lip lijkt zodanig dat de massa op een van de buitenste connectoren zou moeten zitten, dit is echter NIET het geval. De massa komt alleen aan de metalen lip, de 2 ongeregelde AC draden komen op de buitenste connectoren terwijl de geregelde uitgang op de middenste connector dient te zitten.

De kabels zelf zijn afgemonteerd met AMP klemmen. Het is belangrijk dat je de krimpverbindingen goed controleerd op een juiste montage, beter nu een ader uit de klem lostrekken dan later alles weer moeten demonteren voor een verkeerd gemonteerd exemplaar...

Geen eenvoudige operatie, de 4L moest behoorlijk ver worden gestript om de nieuwe onderdelen en bedrading kwijt te raken...

Zoals aangegeven vond ik dit de beste plaats voor de spanningsregelaar, lekker droog onder in het koplamphuis waar voldoende ruimte was voor de montage

Voor de montage heb ik een M6 tapeindje gebruikt die over de volledige lengte (dus door het huis heen) is gemonteerd, het huis is van redelijk zacht aluminium en doldraaien is zo gebeurd...

Een blik op de gemonteerde spanningsregelaar. Ik heb redelijk dikke draad gebruikt (2,5mm2) om spannings-verlies te voorkomen, denk dat 1mm2 ook wel genoeg was geweest maar dit had ik nog liggen...

Liever te lange draden dan later te kort op te moeten lassen, ook al omdat op dit moment nog niet duidelijk was hoe de bedrading precies ging lopen