De montage van de spanningsregelaar was niet te
ingewikkeld nadat de plaats was bepaald, zo als gezegd in het
koplamphuis. Om de plaats te bereiken moet het stuur worden verwijderd
zodat je het koplamphuis kan verwijderen (na het losmaken van de kabel
voor KM-teller).
De regelaar heb ik strak tegen het huis gemonteerd met
een M6 x 30 tapeindje en dito moer omdat de metalen lip tevens voor afvoer
van warmte uit de electronica dient. Wel opletten dat je de boel niet
stuk draait, aluminium is zacht en je draait de boel zo dol. Let op een goede
verbinding van de massadraad met kartelring en extra moer, het
koplamphuis zelf vorm geen goede massa vanwege de verbinding via de
balhoofdlagers.
Even opletten bij de spanningsregelaar, de massa
aanduiding op de metalen lip lijkt zodanig dat de massa op een van de
buitenste connectoren zou moeten zitten, dit is echter NIET het geval.
De massa komt alleen aan de metalen lip, de 2 ongeregelde AC draden
komen op de buitenste connectoren terwijl de geregelde uitgang op de
middenste connector dient te zitten.
De kabels zelf zijn afgemonteerd met AMP klemmen.
Het is belangrijk dat je de krimpverbindingen goed controleerd op een
juiste montage, beter nu een ader uit de klem lostrekken dan later alles
weer moeten demonteren voor een verkeerd gemonteerd exemplaar...
|
|
Geen eenvoudige operatie, de 4L moest behoorlijk ver worden gestript om de nieuwe onderdelen en bedrading kwijt te raken... |
|
|
Zoals aangegeven vond ik dit de beste plaats voor de spanningsregelaar, lekker droog onder in het koplamphuis waar voldoende ruimte was voor de montage |
|
|
Voor de montage heb ik een M6 tapeindje gebruikt die over de volledige lengte (dus door het huis heen) is gemonteerd, het huis is van redelijk zacht aluminium en doldraaien is zo gebeurd... |
|
|
Een blik op de gemonteerde spanningsregelaar. Ik heb redelijk dikke draad gebruikt (2,5mm2) om spannings-verlies te voorkomen, denk dat 1mm2 ook wel genoeg was geweest maar dit had ik nog liggen... |
|
|
Liever te lange draden dan later te kort op te moeten lassen, ook al omdat op dit moment nog niet duidelijk was hoe de bedrading precies ging lopen |
|
|
|