De bedrading was nog een behoorlijk klusje, in dit
geval moest ik namelijk 7 draden naar de voorzijde trekken omdat alles
nu in het koplamphuis zit. De aansluitingen zijn als volgt:
- Zwart: Massa (dik)
- Rood: Hulpspoel aansluiting naar CDI/Bobine (dun)
- Wit: CDI pulsgever aansluiting (dun)
- Groen (2x): AC ongeregelde aansluiting (dun)
- Geel: Schakeldraad achterlicht (dik)
- Rood: geregelde AC aansluiting (dik)
Ik heb de doorvoertule in het frame boven het motorblok niet meer
gebruikt, passen geen 7 draden in namelijk dus in plaats daarvan heb ik
een flink stuk kabelhoes over de dunne kabels geschoven tot ruim in het
frame, de 3 overgebleven dikke aders heb ik zonder hoes in het frame in
zitten. Aan de voorzijde heb ik wel twee kabelhoezen gebruikt omdat het
gat daar groter is, dus de 4 dunne aders in de ene en de resterende 3
dikke in de andere.
De tekening rondom het probleem achterlicht kan je
desgewenst negeren omdat dit niet klopt, ik had het idee dat de
geregelde spanning alleen positief zou zijn doch dat is dus niet het
geval (stom want daarvoor staan de letters AC in de artikel code) nadat
ik later met een scoop heb gekeken blijkt het om puur wisselspanning te
gaan en de diode schakeling gaat dan niet op. De oplossing wordt er nu
een met een relais, 2 diodes en een elco maar dat komt later wel indien
echt nodig want ik rij eigenlijk altijd met verlichting. Ik heb de
achterlicht draad (geel) nu rechtstreeks op de geregelde AC aansluiting
(rood) gelast.
In het koplamphuis is het nu een ware spagetti van
draden en het vergt wat moeite om uiteindelijk de koplamp te monteren
zonder dat er draden tussen klem komen te zitten, maar het is goed te
doen. Ik heb twee vierpuntslassen gemaakt voor respectievelijk de massa
draden en de geregelde AC spanning. Niet vergeten een massadraad te
verbinden met de bobine! Verder wijst alles zich vanzelf, AC draden naar
spanningsregelaar, geregelde AC (rood) naar stuurschakelaar, remlicht
(rood) en achterlicht (geel). De hulpspoel met pulsgever naar de
CDI/Bobine en als laatste de stop draad eveneens naar de CDI/Bobine.
|
|
Zoals gezegd heb ik originele kabels doorgeknipt omdat ik het blok wil kunnen demonteren, net zoals bij de originele ontsteking |
|
|
De lengte van de kabels uit het blok heb ik gelijk gehouden aan die van de oude ontsteking |
|
|
Op een white- board heb ik uit zitten vogelen hoeveel aders ik nodig heb in het frame (7). Dat zijn er aanzienlijk meer omdat zowel de spannings- regelaar als de bobine/CDI in de koplamp zitten |
|
|
Ik had een extra wiite draad getrokken voor het kunnen schakelen van het achterlicht. Dit bleek later niet te kunnen omdat de geregelde spanning puur AC is. Ik heb de aansluiting nu dus maar rechtstreeks aan de geregelde AC gehangen |
|
|
De patient maar even op de zijkant gelegd om overal goed bij te kunnen tijdens het draadtrekken |
|
|
|
Hier zijn alle draden afgemonteerd met AMP klemmen. Tegen de onderzijde van het frame had ik al een massapunt gemaakt waar ik nu ook de extra aarde draad naar de nieuwe ontsteking heb ondergezet, dus 3 massa draden in totaal |
|
|
Het blok wordt er weer ondergehangen, te zien is een detail van de verbindingen, zoveel mogelijk kleur op kleur gelast, had alleen geen zwarte draad meer voor de AC verbinding die nu dus groen zijn geworden |
|
|
Blok hangt er weer netjes onder en van de bedrading is nu nauwelijks meer wat te zien. Uiteraard mis je de bougiekabel omdat die aan de voorzijde onder het koplamphuis uit gaat komen |
|
|
Het is aardig vol in het koplamphuis. De gaskabel heb ik even gemonteerd omdat de chokeknop te stroef ging, uiteindelijk een gepakt van een standaard carb, die paste ook in de Bing17 maar was niet zo verweerd dat die bleef hangen |
|
|
De definitieve plaats van de bobine met de bougiekabel uit de onderzijde van het koplamphuis. De inspectie vindt plaats door mijn zoon Rick :) |
|
|
|
De eindmontage met twee 4-punts-lassen voor zowel de massa (zwart) als de geregelde AC aansluiting (rood). Ik had geen lasdoppen in de garage voorhanden en heb ze dus maar in elkaar getwijnd en doorgesoldeerd waarna ik ze met tape strak heb ingepakt. De lasdoppen komen later wel een keer... |
|
|
Laatste blik op de opstelling. De bobine is vastgezet rondom de km-kabel met een tywrap doch er zit nog te veel beweging in. De bedoeling is dat ik deze nog inpak in bubbelplastic zodat die niet tegen de zijkant aan gaat rammelen. Ook zichtbaar is de massa-aansluiting op de bobine |
|
|
|