Na de eerste proefrit kwam ik toch een probleem
tegen, de 4L startte slecht (aanduwen) en ik was er kwa motorisch gedrag
niet helemaal tevreden mee. Doortrekken ging prima tot in de 4e
versnelling maar de 5e had wat moeite om door te pakken. Voorheen was
dat echter geen enkel probleem. Als ik de 4e echt helemaal doortrok dan
pakte die wel goed op in zijn 5 doch dit is maar een halve versnelling
dus het zou niet nodig moeten zijn om zo abnormaal hoge toeren te
maken...
In eerste instantie dacht ik dat het temaken had
met het feit dat een CDI ontsteking weliswaas en hogere spanning levert
doch gedurende een kortere tijd dan met puntjes waardoor de motor gewoon
moeilijker start, bovendien bij nagenoeg vries temperaturen is het
starten gewoon moeilijker. Ik was er echter niet gerust op, dus de
kappen weer verwijderd (doe ik inmiddels met de ogen dicht...) en de
timing gechecked. Deze bleek nu spontaan op 1mm voorontsteking te staan.
Dit kon alleen maar doordat het vliegwiel zou zijn verschoven...
In een aantal dagen heb ik bekenen hoe dit nu kon
gebeuren, weliswaar heb ik geen spietje meer in de krukas die het
vliegwiel op de juiste positie houdt maar de coniciteit tussen krukas en
vliegwiel zou toch voldoende moeten zijn om dit te garanderen? Aldus wat
metingen verricht met de schuifmaat en daaruit bleek al een indicatie
dat de coniciteit niet geheel overeen kwam. Normaal is het zo dat
wanneer je een tik met de rubberhamer geeft op het vliegwiel (niet op de
kruktap...) dat de verbinding al niet meer los te krijgen zou moeten
zijn, dat was echter wel het geval. Ik heb deze test nog eens uitgevoerd
met de originele krukas en originele vliegwiel en daar had ik een
poelietrekker nodig om ze weer los te maken.
Ik heb diverse metingen uitgevoerd op zowel oude
originele als de nieuwe ritro krukas die immers in mijn blok zit en
uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat het probleem zit in de
maatvoering van de ritro krukas en dus niet in die van PowerDynamo. Nu
is het erg lastig om dit even aan te pakken met een reeds ingebouwde
krukas en dus heb ik ervoor gekozen om de beide onderdelen op elkaar in
te slijpen middels slijppasta. Dat is een tijdsrovend karweitje trouwens
maar de volhouder wint...
UPDATE: de hele klus is me erg meegevallen, liever
had ik gehad dat het niet nodig was geweest maar uiteindelijk heb ik
middels een omslagsleutel het hele verhaal in ca 20 minuten gepiept. Na
de klus was er duidelijk een borst te voelen op de kruktap welke ik op
advies alsnog heb weggeslepen met een dremel en wat fijn schuurpapier.
Belangrijk evenwel omdat het vliegwiel anders tegen deze borst aan komt
tijdens de montage en dus de tapse werking tegen kan gaan.
De praktijk moet het gaan leren of dit probleem nu
achterwege blijft. Mocht het zo zijn dan laat ik het hier weer horen
maar ik heb niet die verwachting...
|
|
Om de passing te controleren heb ik de krukas met een watervaste stift gekleurd. Door nu het vliegwiel er overheen te draaien kan je zien waar de passing wel en niet aangrijpt |
|
|
Duidelijk zichtbaar dat de passing niet over de hele lengte in orde is |
|
|
Blik op binnenzijde vliegwiel na passingtest |
|
|
En nogmaals van de andere (buiten) zijde |
|
|
Aldus heb ik een oude originele krukas genomen en rood gemaakt met stift |
|
|
|
en daarna met een origineel vliegwiel getest |
|
|
waaruit bleek dat de passing veel beter was |
|
|
Nog maar eens rood gemaakt |
|
|
en getest met het nieuwe PowerDynamo vliegwiel op de oude krukas |
|
|
En daar blijkt uit dat deze passing wel degelijk goed is! |
|
|
|
Binnenzijde aanzicht |
|
|
Ik heb dus het nieuwe vliegwiel wat harder aangedrukt tijdens de test op de ritro krukas en toen bleek het resultaat al wat beter maar nog niet optimaal. De marges zijn kennelijk wat ruimer en dat verschil moet weggewerkt worden |
|
|
Ik heb gekozen voor het inslijpen van de beide onderdelen middels slijppasta op diamant basis (Merk Duro) wat ook wel voor het slijpen van kleppen wordt gebruikt. Het met de hand draaien van het vliegwiel is echter niet te doen, dus heb ik de poelietrekker erin gedraaid... |
|
|
En middels deze aandrijving gaat het een stuk beter :). De krukas houd ik tegen met een zuigerstop in het bougiegat |
|
|
Slijppasta van Duro, 2 doosjes grof en fijn |
|
|
|
Aanmaken tot een papje met wat schone 10W40 olie engelijkmatig aanbrengen op de krukas |
|
|
Dit is het resultaat na ca 10 minuten |
|
|
en idem de binnenzijde van het vliegwiel. Denk dat ik nog wel een uurtje nodig ga hebben :) |
|
|
Uiteindelijk heb ik een omslagsleutel erbij gepakt en met 15min was het gepiept. Op de kruktap was duidelijk een borst te voelen. Overigens (dank Fred) een goed idee om die naderhand weg te slijpen zodat het vliegwiel bij montage er niet door tegen wordt gehouden... |
|
|
En een blik op het vliegwiel na het slijpen |
|
|
|