Na de volledige installatie van de PowerDynamo kit
bleek ik toch een probleem te hebben. Ik kreeg de brommer maar met
moeite gestart, eigenlijk alleen na aanduwen. Omdat dit tijdens de
winter speelde met sneeuw enzo heb ik zelfs mijn pols bezeerd tijdens
het aandraaien met de hand aan de trapper...
Iets was er niet goed. Zodra die liep was alles
prima, een puist van licht en dito toerental en gasreactie hoewel dat
toch minder powerfull was dan ik had verwacht. Bovendien liep die wat
hoger stationair terwijl ik verwachtte dat dat juist wat lager zou zijn.
Ik heb aldus de gehele installatie meerdere malen losgehaald om er zeker
van te zijn dat ik geen fout gemaakt had. PowerDynamo geeft overigens
zelf aan dat er meer toeren nodig zijn voor het ontsteken van de CDI
ontsteking dus ik vermoedde in eerste instantie dat het daarmee te maken
had.
Om dit wat nader te bekijken heb ik met de bougie
uit de cilinder tegen massa getest, met de hand aan de trapper langzaam
draaien en steeds sneller. bij langzaam draaien had ik dus geen enkele
vonk terwijl ik zeker 4 slagen per seconde nodig had om vonk te krijgen.
Omdat ik de powerdynamo installatie al meerdere malen had gechecked (ook
ohms gemeten om te checken of er geen kabels klem zaten achter de
grondplaat) werden uiteindelijk de bougie en bougiedop verdacht. Die
zaten er al een aantal jaren op dus waarom niet...?
Aldus heb ik deze onderdelen opnieuw aangeschaft,
normaal rij ik met een NGK 8BHS bougie en een standaard NGK bougiedop (5
kOhm weerstand). Helaas bij de locale "scooter" dealer was alleen de
7BHS bougie leverbaar en door tijdgebrek (werk) had ik geen mogelijkheid
om even naar b.v. Harderwijk te rijden. Aldus ging ik met een B7HS bougie
en standaard bougiedop huiswaarts om het 's-avonds in de garage te
kunnen testen...
Uiteraard werd er eerst getest met de nieuwe
bougie, ja het was niet de juiste maar op het starten heeft dat geen
invloed toch? Nou dat maakte dus niets uit. Na 10 keer trappen ben ik
maar opgehouden. En dus was de bougiedop aan de beurt, dat kon het toch
niet zijn dacht ik? Ik heb er nog mee op het circuit Zandvoort gereden tijdens de
laatste Haarlemmermeerrit en toen liep die als een speer (zie youtube).
Toch maar dat ding vervangen en zonder verwachtingen een kick op de
trappers gegeven en zowaar het ding liep! Stoppen en weer starten en ja
hoor gelijk lopen %$#@!
Al die tijd was het dus een defecte bougiedop! Dat
was dus het laatste waar ik aan had gedacht, sterker nog ik had die
uitgesloten als oorzaak omdat die gewoon goed werkte vóór de vervanging
van de PowerDynamo... Zo zie je maar dat je echt op het verkeerde been
kan worden gezet, deels door de documentatie van PowerDynamo kwa minimum
toeren nodig voor het starten (hoger dan normaal) en deels omdat ik een
bestaand goed werkend onderdeel (niet dus) had uitgesloten...
Omdat ik het nog niet helemaal vertrouwde ben ik de
volgende avond teruggegaan om nomaals het koud starten te testen, immers
eerder sloeg doe ook aan na 10-15 maal trappen. Het was nul graden
celsius en het starten lukte bij de eerste kick! Dus probleem opgelost
uiteindelijk na tal van dagen hoofdbreken. Kan er nog steeds niet bij
dat de bougiedop de oorzaak was van deze ellende...
Mijn zoon Rick was toevallig aanwezig tijdens het
vervangen van de bougiedop en terwijl ik een testrondje over het
garageterein reed maakte hij wat foto's. Toch is wel de opluchting af te
lezen van mijn gezicht, hoewel een beetje wazig en onderbelicht op deze
winteravond. Lachuh...
Zelf heb ik de koude start op de volgende dag op
video gezet, alsmede heb ik de hoeveelheid licht aan de voorzijde
opgenomen waarvan hieronder de resulaten.