Andere foto van Tomos1 op de home
pagina geplaats. Foto heb ik gemaakt nabij de Stichtse Brug in
Flevoland (nabij Huizen) op de terugreis van de Haarlemmermeer Rit
die deze zondag werd verreden. Moet nog een keer opnieuw met
stuur andersom en beter licht...
Carburateur (Bing15) klopt
trouwens nog niet want nog steeds is het lastig om weg te rijden
wanneer ik even heb stilgestaan (verzuipt). Denk dat de verstelbare
spoeier roet in het eten gooit en dat ik die beter kan vervangen
door een vaste...
Ik heb dit jaar meegedaan aan een
paar ritten en soms zijn daar foto's van. Ik heb dus maar een nieuw
ritten-gedeelte aangemaakt op deze site
waar ik deze foto's kwijt kan. De foto's van de
Haarlemmermeerronde
staan er al bij.
17 September
Vanmiddag even met de Bing15
bezig geweest omdat Tomos-1 moeilijk stationair liep (verzoop).
Uiteindelijk de gasnaald een streepje lager gezet en het
resultaat is een stuk beter nu.
Tevens maar even de
cilinderkop eraf gehaald (koppaking lekte) en een onaangename verrassing was het
resultaat in de vorm van een door pingelen beschadigde kop en
zuiger. Tevens viel me op dat de zuiger niet helemaal bovenin
komt en de spoel- en uitlaat-poorten niet helemaal openen.
Inmiddels heb ik de onsteking nu een stuk later staan (1mm voor
BDP) waardoor het pingelen achterwege blijft maar het koppel
onderin iets minder is geworden.
25 Augustus
Een maand lang geen updates
geweest vanwege de vakantieperiode waarin ik me ook niet echt met de
hobby heb beziggehouden met uitzondering van de
Puch66 Zomerrit gisteren waar ik
prima van heb genoten. Het is de bedoeling om vanaf nu Tomos-3 weer
op te pakken zodat die toch nog voor het eind van het jaar gereed
komt...
Tuning
gedeeltevoorzien van diverse updates, is nog wel werk in
uitvoering
Nieuwe bijdrage aan de
tuning pagina's gemaakt, eigenlijk meer een
opsomming van wat we vroeger
minimaal deden om de 4L sneller te laten lopen met wat anekdotes...
13 Juli
Met het gereedkomen van Tomos-1 is
het lastig om nieuws te vinden voor deze website. Dat is ook te
merken aan de bezoekersaantallen waar de groei afneemt hoewel dat
ook door de vakantie kan komen.
De laatste tijd ben ik vooral
bezig geweest met het optimaliseren van Tomos-1, noem het tunen of
opvoeren maar het resultaat is een lekker lopend machientje met een
klein nadeel, terugval bij wind tegen. Hoewel dat nu minder het
geval is doordat ik nu met 12/33 rij zit me dat toch een beetje
dwars omdat het rijgedrag beter is met 13/34.
Aldus heb ik de beslissing genomen
om een gedeelte van de site te besteden aan
het
tunen van de 4L. Uiteraard is alles volledig op eigen risico...
22 Juni
Door allerlei oorzaken is het er
minder van gekomen om de website bij te houden in de afgelopen
weken. Vandaag dus een beetje een inhaalslag gemaakt. Zo zijn de
statuspagina's bijgewerkt en de laatste updates hieronder
toegevoegd. Op de homepage heb ik de actuele foto's gehandhaafd, de
andere heb ik weggehaald omdat het geheel wat te groot werd.
Hoewel Tomos-1 wel lekker rijdt nu
werd ik erop gewezen dat er een plasje olie uitlaat stond. Heb er
even een foto van gemaakt ter verduidelijking voor de
ptsite
21 Juni
Het frame van Tomos-3 is eindelijk
in de primer komen te staan. Ik kan dus weer aan het plamuren en
schuren slaan...
8 Juni
Tomos-1 is nu ook voorzien van het
originele logo plaatje op de koplamphuis. Bovendien is het kleine
stuur vervangen door een nieuw exemplaar.
Filmpje gemaakt van Tomos-1
rijdend op toptoeren met de 12 tands...
29 Mei
Voortandwiel van Tomos-1 naar 12
tands gebracht. Met 13 tands was er terugval bij windlast en een
drempel bij het doortrekken in de 5e versnelling. Dat probleem is nu
over, de 4L trekt nu vlot door tot in het max toeren gebied. Denk
dat het achtertandwiel nu een tandje kleiner moet worden (nu 34
tands).
Nieuwe poortmap toegevoegd van een
ongemodificeerde 4L-Type-A cilinder.
26 Mei
Deze nieuw pagina was op de een of
andere manier corrupt geraakt, size was 16MB zonder enige redenen en
ik kon hem ook niet meer editten in Frontpage. Ergens bij het
inplakken van de youtube filmpjes is iets fout gegaan want er zat
een enorme hoeveelheid voor mij onbekende data in. Met behulp van
een editor heb ik dat overschot verwijderd en de file is nu weer
iets van 60KB.
In de afgelopen dagen heb ik niet
veel gedaan, alleen de Bing15 is weer terug op Tomos-1. Deze keer
wel luchtdicht op het filter aangesloten.
22 Mei
Nieuwe uitlaat gehaald en
inmiddels gemonteerd op Tomos-1. Beschikt over een buisdemper met
klepjes en gaten die in 3 hoofdschotten valt. Geluid is wat rouwer,
minder 4L-achtig dus maar ik heb wel het idee dat die er beter mee
loopt en minder heet wordt.
Nog even getest met Bing12 maar
dat is geen goed plan (meer) in deze setup. Aanzienlijk minder
trekkracht en minder soepel tijdens schakelen (moet verder
doortrekken). Dus die gaat er weer af morgen...
Ik heb gemerkt dat deze pagina erg
langzaam opent, size is ruim 16MB en dat begint een beetje op te
breken. Ga de boel dus maar weer opsplitsen...
21 Mei
Helaas de onderdelenzaak in
Soest was gesloten, morgen maar weer op stap voor de andere uitlaat.
Poortmap toegevoegd van 4L type-b
cilinder, er zijn dus toch afwijkingen...
20 Mei
Foutje gemaakt in de
portmap pagina gisteren, is nu
weer benaderbaar.
Nog even bij locale bromfiets
handelaar geweest voor andere uitlaat maar die had hij dus niet,
wordt vervolgd...
Ik heb onderstaande foto's
toegevoegd aan de
5e
versnellings pagina in het techniek gedeelte vanwege een topic
hierover op de
ptsite.
18 Mei
Vandaag mijn eerste toerrit
verreden, de
Edevaartsrit.
Ik was de enige 2-takt in een veld van (o.a. Honda) 4-takts. Was wel
een leuke rit hoewel horen en zien me af en toe verging, zoveel
herrie als die 4-takt's kunnen maken, niet normaal gewoon. Verder
heb ik het vooral erg koud gehad tijdens de 150km die ik gisteren
verreden heb, wordt dus tijd voor echte handschoenen...
17 Mei
Het frame van Tomos-3 is nog niet
in de primer gezet. Ga deze week maar eens overleggen want het gaat
nu wat lang duren.
Ik heb het gevoel dat de imitatie
uitlaat begrenzend werkt, met name de demper vertrouw ik niet
helemaal. Om dit te kunnen bespreken heb ik een pagina gemaakt met
foto's van de demper.
Update: inmiddels heb ik de demper
vervangen door een originele 4L met kort pijpje, ook de originele 4L
kelk zit er nu op. Beter zou een lange pijp met gaatjes zijn, die
past echter niet...
16 Mei
De koppeling rammelt weer als
vanouds. Eigenlijk heel jammer dat Tomos dit nooit heeft weten op te
lossen want vooral als de motor stationair loopt is het werkelijk
geen gehoor.
Stickers op het frame en de
tank zijn nu geplaatst, nu is het officeel een Tomos 4L met 5
versnellingen.
15 Mei
Na wat overleg heb ik de
verstelbare sproeier maar vervangen door een vast exemplaar (maatje
60). Helaas heb ik geen 58 of 62 maar nu al loopt Tomos-1 vele malen
beter dan voorheen met de verstelbare sproeier die ik niet goed
afgesteld kon krijgen in deze Bing 15 carburateur.
13 Mei
Even een pas op de plaats. De
resultaten van de gemodificeerde cilinder (verbreedde inlaatpoort)
op het blok van Tomos-1 vallen me een beetje tegen, dat wil zeggen
dat die rijdt als een speer maar de terugval bij een windje tegen
bevalt me niet. Op o.a. de ptsite.nl staan een aantal portmaps van
diverse originele maar snellere Tomos cylinders zoals de TS50 die ik
nu aan het vergelijken ben. Ook heb ik het idee de Bing15 niet ten
volle benut wordt, met 3/4 gas loopt die net zo vlot namelijk...
11 Mei
Vanavond heb ik het blok onder
Tomos-1 verder afgemaakt. Ziet er weer fraai uit (foto's komen nog).
Maar wat belangrijker is, de resultaten van de werkzaamheden aan de
cilinder mogen er wezen. Zeker tijdens het optrekken en
doorschakelen gaat Tomos-1 als een speer. De enige tegenvaller is
nog steeds de terugval bij windje tegen. Ook de 15mm Bing wordt
volgens mij niet optimaal benut, zal nog eens testen met een
standaard 12mm Bing om te zien of dat verschil geeft.
10 Mei
Dankzij het snelle schuren van
gisteren is de carterdeksel inmiddels gepolijst, lekker in de tuin
in de volle zon, zie nog groene ballen in mijn ogen van de bling
bling zon reflectie...
Het motorblok voor Tomos-1 is
inmiddels weer in elkaar gezet en hangt zelfs al weer onder Tomos-1.
Het werd helaas te laat om hem nog te starten. Morgen dus verder
afwerken en eens zien of dat de werkzaamheden aan de cylinder effect
hebben...
De homepage van de site is
aangepast met actuele foto's van de 3 projecten. Weet niet of ik het
zo laat trouwens...
9 Mei
Iets eerder thuis vandaag en dus
gelijk naar de doehetzelf zaak geweest om een mooie
handschuurmachine te halen. Dat had ik dus veel eerder moeten doen
want het schuren met korrel 180, wat het meeste werk is normaal, was
nu een klusje van nog geen uur! Inmiddels heb ik verder geschuurd
met de hand tot korrel 800 (nat)zodat ik morgen eindelijk kan
polijsten.
8 Mei
Jawel nog wat geschuurd aan de
carterdeksel maar schiet niet echt op en krijg onderhand blaren op
mijn vingers. Morgen ga ik een schuurapparaatje halen want anders
komt de boel nog niet af dit (lange) weekend...
7 Mei
Begonnen met het schuren van de
carterdeksel voor het blok van Tomos-1, het polijsten was nog niet
gebeurd namelijk en nu de boel toch weer los is moet het maar
gebeuren, maar leuk werk is anders...
Het blok voor tomos-1 zit al in
elkaar. Dat wil zeggen, de twee carterhelften met bijbehorende
assen.
5 Mei
Een gewone werkdag voor mij maar
toch kans gezien om vanavond het blok van Tomos-1 te ontvetten, af
te plakken en te spuiten met laagjes grondverf, zilververf en twee
maal vernis. Foto's hieronder; links zonder vernis (mat), rechts met
vernis (glanzend). Gaat er weer degelijk uit zien. Morgen de carterdeksel
schuren en aanvangen met polijsten...
4 Mei
Vandaag niet zo heel veel tijd
voor de hobby gehad maar vanavond heb ik, met hulp van de self made
tool, de
krukas in het
blok van Tomos-1 voorzien van nieuwe lagers en met veel minder
aan shims, nu zit er 0,3mm minder op (was 0,6mm)...
3 Mei
Mooi weer vandaag en dus Tomos-1
met het blok voor Tomos-3 maar eens de sporen gegeven om alvast in
te rijden. Ritje van 90km vanuit Zeewolde via Amersfoort naar
DenDolder en weer terug. Volgende keer handschoenen aan want mijn
vingers hebben in geen tijden zo zeer gedaan van het tintelen. Blok
loopt als een speer trouwens, te hard voor de RDW keuring in elk
geval...
Reden van de rit was de aanschaf
van een tappenset. Deze had ik nodig om mijn alternatieve L17 krukas
lager trekker af te maken. En dat is prima gelukt getuige de laatste
foto waar de binnenring van het lager nog inzit. Zal deze tool later
even beschrijven.
2 Mei
Vandaag wezen shoppen bij Rinky
Toys in hun nieuwe locatie in Breda. Ze zijn nog niet helemaal
georganiseerd daar maar met een paar weken zal dat wel loslopen. Heb
voornamelijk spullen gehaald voor de her-opbouw van het motorblok
voor Tomos-1. Heb bovendien een mooi nieuw stuur gekocht van het
type tietenknijper maar nu zonder roest.
Ben vandaag verder bezig geweest
met een alternatieve L17 lagertrekker, eigenlijk best goed gelukt
totdat mijn tapset van een erbarmelijke kwaliteit bleek te zijn.
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer, moet nu dus op zoek naar de
echte schroefdraad tapsetjes...
Vanwege de security problemen met
tal van browsers bij het afspelen van embedded Windows Media
filmpjes heb ik inmiddels de meeste video bestanden omgezet naar flash op
Youtube.
Zoals het onderstaande voorbeeld van de motorgeluiden van Tomos-1 toen ik die net
had aangeschaft en aan de praat had gekregen...
1 Mei
Het blok van Tomos-1 ligt uit
elkaar vanwege krukas lager bijgeluiden. Blijkt toch te strak te
hebben gezeten...
Nu het blok toch uit elkaar ligt
grijp ik deze kans gelijk aan voor een leuk experimentje met de
inlaatpoort die op de meeste 4L cilinders asymetrisch is uitgevoerd.
Hele dag dus met vijlen en dremel aan de slag geweest. Nog niet
helemaal klaar maar alvast de eerste resulaten. Dit gaat een appart
onderwerp worden op de site. Eerste foto bovenste poort. Inlaat is
van 18mm naar 28mm gegaan, kwa timing is niet gewijzigd. De hapjes
in de spoelpoorten zijn af fabriek en de uitlaatpoort wordt
gepolijst. Excuus voor de klad-poortmap...
30 April
Leuke tellerstand op de site met
11111 homepage hits:
29 April
Ik werd er op geattendeerd dat
Loods 41 tegenwoordig wel een
website heeft. Ik heb de info op deze site dus aangepast alsmede een
link opgenomen.
Het motorblok van Tomos-1 moet er
weer onderuit helaas. De kruk-as lagers zaten toch te strak wat ik
vermoedde na het avontuur met het blok voor Tomos-3.
Kijk hier voor een
geluidsimpressie
Ik heb nog een aantal complete
blokken liggen en een aantal keren heb ik de vraag gekregen of ik
niet zo'n ding wilde slijten. Vandaag dus lekker in de tuin drie
verschillende blokken getest door ze onder Tomos-2 te hangen.
Morgen ga ik het gereviseerde blok
van Tomos-3 onder Tomos-2 hangen. Moet dan ook iets doen aan het
voorwiel (zit een ei in de band...) om hem weer rijklaar te maken.
27 April
Eerste grotere rit gemaakt met
Tomos-1, vanuit Zeewolde via Harderwijk over Ermelo en Putten naar
Nijkerk en weer terug naar Zeewolde. 50km zonder problemen, er is
niets afgevallen of zo. Alleen het zadel moet ik even naar achteren
plaatsen (de zadelpen beugel omdraaien), is beter voor mijn rug...
24 April
De verlichting is in orde gemaakt,
was een lastig foutje maar nu werkt alles naar behoren, zie
status pagina voor meer
details.
Carburateur is middels een
tussenstukje nu beter gemonteerd, niet de meest eenvoudige klus maar
het resultaat oogt beter en de vlotterkamer loopt nu niet meer over.
Alle kabels zijn nu op maat en ook
de kettingkast en nieuwe trappers zijn gemonteerd
23 April
Vanavond bij Tomos-1 de
voorremkabel ingekort en de verlichting in orde gemaakt, heb daar
nog een foutje in want het achterlicht brandt nu constant en
het remlicht alleen heel zwak. Denk dat ik draden heb omgewisseld
ergens, morgen maar even nalopen. Voor het testen van de verlichting
natuurlijk even de motor gestart, choke-loos een keer trappen en
stationair lopen, geeft toch wel een goed gevoel.
Morgen komen de kentekenplaat en
een nieuwe ketting er op te zitten dus kan ik wat verder rijden dan
zondagavond. Als het allemaal mee zit zal ik wat op video zetten...
De standaard zat niet helemaal
naar mijn zin, stond te rechtop doordat er een extra plaat zit op de
voetrembeugel die de onderkant van het frame a.h.w. 4mm lager maakt.
Ik heb de beugel dus vervangen door een exemplaar zonder deze plaat.
De foto hieronder is zoals die was voordat ik begon vanavond.
Inmiddels zit de tank er ook op en begint het op een 4L te
lijken....
16 April
Ik heb de keuze gemaakt om Tomos-1
af te maken als voorlopig mijn eigen brommer tot Tomos-3 af is. Dit
heeft als voordeel dat het motorblok onder Tomos-2 nu daadwerkelijk
naar Tomos-1 gaat terwijk ik het nieuwe blok voor Tomos-3 dan kan
inrijden op Tomos-2. Kan je het nog volgen...?
Vandaag dus het
voorspatbord en de wielen op Tomos-1 gemonteerd. Daarbij kwam ik
erachter dat de naaf van het voorwiel niet geheel in het midden zat
(axiaal gezien). Heb dit weten te corrigeren door aan een zijde alle
spaken anderhalve slag aan te draaien.
13 April
Het blok zit in elkaar. Te laat
voor proefdraaien helaas dus dat wordt ergens deze week als het weer
het toe gaat laten...
12 April
Helemaal vergeten om naar het
frame te kijken bij de spuiter, ik ga morgen wel even langs.
Het motorblok vordert gestadig
maar weet niet of ik aan proefdraaien toe ga komen dit weekend...
10 April
De carterdeksel is gepolijst en ik
kan het blok voor Tomos-3 nu verder afwerken.
9 April
Klaar met tussendoor schuren tot
korrel 800, als het mooi weer blijft ga ik in de middag buiten
polijsten want die zooi wil ik niet meer in mijn werkkamer...
Nog geen nieuws van de spuiter,
zal morgen eens langsgaan
Ik werd geattendeerd op het feit
dat firefox gebruiker problemen hebben met mijn foto pagina's, heb
zelf ook even getest en deze pagina's zijn inderdaad te breed met
FF. De oorzaak zit hem in de opmaak door MS FrontPage en is niet
eenvoudig te verhelpen. Ben dus op zoek naar een oplossing.
4 April
Vandaag heb ik
de
koppeling in elkaar gezet maar voordat het blok dicht kan moet
ik het
carterdeksel polijsten want bij zo'n mooi gespoten blok kan dat
niet anders natuurlijk.
Morgen ga ik het frame ophalen bij
de spuiter, hoop ik...
3 April
De beide carterhelften zijn
inmiddels samengevoegd nadat ik alle assen waren opgebouwd en
uitgebalanceerd.
2 April
Alle carterlagers zijn nu
geplaatst. De keerringen doe ik pas nadat alle assen zijn
uitgebalanceerd.
1 April
Nee geen grap, heb toch de hele
boel weer losgehaald want dat zwaar lopen zat me dwars. Nader
onderzoek liet een afwijking zien in de schuifmaat, het 30 jaar oude
exemplaar vertoont een afwijking van 0,2mm! De krukas loopt
inmiddels dus als een zonnetje met de juiste opvulringen...
31 Maart
De krukas
lagers zijn geplaatst en het geheel draait iets zwaarder rond
dan ik zou willen doch niet zodanig dat de boel wordt geforceerd. Ik
laat het dus maar zo en kijk na 500km wel of er nog iets veranderd
moet worden. Morgen gaat het blok dicht als het meezit...
30 Maart
Toch nog gestart met het samenbouwen
van het blok voor Tomos-3, namelijk met de plaatsing van de L17
lagerringen in de beide carterhelften met de bekende "opwarmen in de oven"
truuk...
Kwam erachter dat ik op deze site een
aantal foto's bij Tomos-1 ben
vergeten. Het laatste gedeelte van het
uitbalanceren van de krukas stond er om een of andere redenen
namelijk niet (meer?) op. Nu dus weer wel en eveneens voorzien van
commentaar.
Helaas is het frame van Tomos-3 door drukte bij de spuiter nog niet in de primer gezet, als het goed
is gaat dat deze week gebeuren.
Gedurende de afgelopen week heb ik alle
onderdelen voor het motorblok schoongemaakt en indien nodig
geborsteld met een roterende borstel. Deze week ga ik het blok
opbouwen is het plan...
24 Maart
Weekje vakantie zit erop, iets
minder ver gekomen dan gedacht maar de cartergaten zijn nu beiden
definitief dicht met de alu-plug methode dus de assemblage van het
motorblok kan nu eindelijk beginnen. Echter een drukke week voor de
boeg kwa werk dus kan even duren. Het frame hoop ik eind deze week
op te halen zodat ik kan plamuren en schuren. Heb trouwens nog een
week vrij in de week van koninginnedag dus wie weet haal ik de
achterstand nog wel in. Plan is nog steeds om mijn eigen Tomos-3
eind mei klaar te hebben...
Frame pagina
gemaakt met straal en laswerkzaamheden die door Henk zijn
uitgevoerd. Het frame is inmiddels afgeleverd bij de Spuiter voor de
eerste laag primer.
21 Maart
Zoals gezegd vandaag een lengte
12mm rondstaf aluminium gehaald en daarmee
aan de slag gegaan
om de gaten te vullen
De foto's van de afgelopen dagen
worden nog verder geordend. Ook een verslag van het stralen en
lassen door Henk wordt nog toegevoegd...
20 Maart
Vandaag een dagje verloren. Ben
bezig geweest met het zoeken naar een oplossing om de beide gaten in
de krukas ruimte netjes op te vullen. Morgen ga ik op pad voor een
rondstaf aluminium...
Nou ik heb de spullen gehaald hoor
en ja het WAS een aderlating...
Je vraagt je af waarom een 4L zo
goedkoop was vroeger. Maar ik kan weer aan de slag. Alle onderdelen
voor het blok, dito voor de wielen, een nieuw zadel en achterrek en
ga zo maar door.
Vanavond heb ik het blok ontdaan
van de oude lak. Morgen als het goed is kan ik de boel weer mooi
zilver gaan spuiten, dat wil zeggen morgen en misschien wel overmorgen want er
komen drie lagen op (primer, zilver en transparant). Maar vroeg
beginnen (en de over gebruiken) want anders verlies ik een dag...
Boodschappenlijstje gemaakt voor
Rinky Toys, morgen ga ik de meeste onderdelen halen die nodig zijn
voor Tomos-3, zal wel een aderlating worden nu ik alles in keer ga
halen...
16 Maart
De vakantie is voorbij, de griep
ook en mijn buitenlandtrip zit er op, dus weer tijd voor wat actie
op restauratiegebied. Gelukkig heb ik deze week vrijgenomen en het
is de bedoeling om minimaal het blok voor Tomos-3 af te maken zodat
ik die kan gaan inrijden onder Tomos-2.
Tijdens mijn afwezigheid heeft men
hier niet stil gezeten, het frame van Tomos-3 is inmiddels gestraald
en het achterspatbord is gelast (nieuw achterkantje en
binnenspatbord). Heb het resultaat nog niet gezien, ga de spullen
woensdag ophalen en dan volgen er foto's.
En een feestje waard: de site
heeft 10000 hits gehad op de homepage, wetende dat velen met
bookmarks naar de nieuw-pagina gaan is dit voor een hobby site toch
een leuk resultaat. Bedankt voor de aandacht dus!
6 Maart
Deze pagina aangepast zodat je
direct op de actuele nieuw pagina komt met optie om terug te gaan in
de tijd
Door de vakantieperiode en enige
familiegriep heeft het tomosgebeuren even stil gestaan. Vanwege een
buitenlandtrip in deze periode komt er waarschijnlijk nog niet veel
van doch ergens in deze maand heb ik een week vrij genomen zodat we
de verloren tijd weer in kunnen halen.
5 Maart
Begonnen met het reinigen en
strippen (lagers en simmeringen) van de carterdelen. Plan is om dat
deze week af te ronden. Dit carter is van een begrensd type (2 gaten
tussen krukas en extra ruimte in het carter, ook wel gatenkamer
genoemd...)
Teksten geplaatst bij
het fotoverslag
van de bloksplitsing die ik in Februari heb gedaan.
Vandaag heb ik het blok gesplits
omdat ik deze in April in bedrijf wil nemen, zie
het fotoverslag.
20 Februari
Het binnenspatbord voor Tomos-3 is
ook nog afgeleverd, als alles goed gaat wordt de boel binnenkort
gestraald en gelast. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Er waren nog een aantal foto's die
in de verkeerde resolutie waren, dit is nu ook gecorrigeerd.
Plan is om vandaag ook aan de slag
te gaan met het motorblok om een boodschappenlijstje te maken voor
het reviseren.
18 Februari
Vandaag alle te stralen delen van
Tomos-3 afgeleverd bij Henk die al eerder voor
perfecte resultaten heeft gezorgd bij het Tomos-1 project. Alleen
behoorlijk stom dat ik het spatbord ben vergeten mee te nemen dat
als binnenspatbord dienst gaat doen in het achtergedeelte, zal dus
nog even terug moeten deze week. Kan nog net voor de wintersport...
Zal al wel opgevallen zijn, ben de
site een beetje aan het reorganiseren omdat de laadtijden van
bepaalde pagina's te lang werden. Zo is deze pagina nu opgedeeld per
jaartal dus diegene die een bookmark hadden staan naar "de nieuw en
gewijzigd pagina" zullen verbaast opkijken, er is echter niets
verloren gegaan, hoop ik...
17 Februari
Gedurende de afgelopen week
voornamelijk bezig geweest met het reinigen en klaar maken van de te
stralen onderdelen voor Tomos-3. Behoorlijk wat tijd nodig gehad
voor de voorvork omdat het originele exemplaar krom bleek te zijn.
Ik zal wat extra aandacht gaan besteden aan de voorvork omdat bij
Tomos-1 gebleken is dat er toch nog laterale speling (in de rij- of
rem-richting) op de voorvork poten zit die vooral merkbaar zal zijn
bij het remmen met de voorrem. Blijkt dus dat de nylon bussen toch
kunnen slijten, misschien dat ik die maar op maat moet (laten) maken
of in aluminium moet (laten) uitvoeren.
Alle onderdelen inclusief het
frame zijn nu klaar om gestraald te worden. Alle "schroefdraad
delen" zijn voorzien van bouten of moeren zodat die niet beschadigd
kunnen worden. Het frame heeft wel wat te lijden gehad ter hoogte
van het achterspatbord (beetje dun geworden op het hoge middendeel)
maar met een nieuw binnenspatbord is de verwachting dat een en ander
weer op sterkte komt. Er vallen in elk geval geen gaten in...
Inmiddels ook informatie aan het
inwinnen naar Metal Flake spuiten, zeg maar zoals de botswagens op
de kermis er uit zien. Ik wil proberen om dus meer accent te geven
aan de bruine kleur omdat het resultaat me 25 jaar geleden wat tegen
viel. Was wel metalic en met de volle zon goed zichtbaar maar wil
toch proberen om wat meer effect te bereiken. Hieronder zie je wat
ik bedoel, misschien wordt het wel niet bruin want primair blauw,
groen of rood zien er ook wel gaaf uit...
10 Februari
Heerlijk zonnig weertje vandaag en
dus de tijd genomen om Tomos-3 verder te demonteren. Hier en daar
helaas wel wat bouten afgebroken maar ik baal nog meer van het feit
dat het kroonstuk dus krom bleek te zijn.
Tussentijdse update, er is wat
misgegaan bij enkele foto's de resolutie is te laag, zal dit morgen
even corrigeren...
9 Februari
Het klein en hoog stuurtje van
Tomos-2 afgehaald omdat deze naar de chromerij moet en er tijdelijk
maar een origineel stuur op gezet, ziet er niet uit eigenlijk maar
bij een proefritje valt het stuurgedrag eigenlijk best wel weer mee,
gewoon een goed stuurtje toch dus.
4 Februari
Hoeveelheid disk-ruimte voor de
site is verdubbeld naar 200MB, ik kan er dus weer tegenaan.
3 Februari
Noodgreep gemaakt op de site. De
phb omgeving waar jullie vragen konden stellen werd niet of
nauwelijks gebruikt terwijl hackers hun best deden om te spammen in
dit gedeelte. Regelmatig heb ik nepgebruikers moeten deleten en hun
porno content verwijderd. Vanwege het lage gebruik en de hackers heb
ik nu dit feedback gedeelte weer verwijderd. Dan maar weer email
gebuiken indien je vragen hebt...
Tomos-1 staat nog even in de
wacht. Deels vanwege zakelijke reizen en deels omdat ik aan
Tomos-3 ben begonnen. Plan is om deze versneld te restaureren omdat
ik hier zelf op ga rijden. Update hiervan volgt later.
Site loopt uit zijn disk-ruimte en
ik ben nu bezig om dit op te laten schroeven bij de host.
2 Februari
Tomos-3 maar onder het zeil
vandaan gehaald en de demontage weer opgepakt. Wil proberen om voor
het eind deze maand de boel gestraald te hebben en in de epoxy te
hebben staan.
9 Januari
Alles staat even op een lager
pitje vanwege o.a. buitenlandtrip en dergelijke. De zwart
geschilderde uitlaat (nieuw) exemplaar en het gele spatbord (ook
nieuw) zijn inmiddels al wel van hun verf ontdaan. Voordat de
spullen naar de verchromer kunnen moet ik eerst nog even de tank
ontroesten, daarna kan de boel samen met een origineel stuur op
transport. De verwachting is dat wel een maand of wat kan gaan
duren...
Naast het verchromen (zie boven)
heb ik ook besloten om de ijzeren bouten, moeren etc te laten
verzinken, wellicht op het zelfde adres maar dat is nog niet zeker.
Tomos-1 gaat dus van de werkbank
af binnenkort zodat ik met Tomos-3 kan gaan beginnen die ik voor de
zomer af wil hebben...
Ben begonnen met het verwijderen
van de verf van een nieuwe doch zwart gespoten uitlaatdemper en een
dito voorspatbord zodat het naar de verchromer kan samen met het
stuur en de tank. Foto's komen later...
Ik loop een beetje achter hier op de
website. Vooral met de assemblage pagina's dus heb ik in elk geval die
pagina's zover mogelijk ge-update, o.a. de
montage van de balhoofd lagers met de reeds gemonteerde
voorvork.