Archief 2008

Laatste wijziging op 24-dec-2012

Home
Up
Archief 2006
Archief 2007
Archief 2008
Archief 2009
Archief 2011

 

  • 30 September

    • Andere foto van Tomos1 op de home pagina geplaats. Foto heb ik gemaakt nabij de Stichtse Brug in Flevoland (nabij Huizen) op de terugreis van de Haarlemmermeer Rit die deze zondag werd verreden. Moet nog een keer opnieuw met stuur andersom en beter licht...

     

    • Carburateur (Bing15) klopt trouwens nog niet want nog steeds is het lastig om weg te rijden wanneer ik even heb stilgestaan (verzuipt). Denk dat de verstelbare spoeier roet in het eten gooit en dat ik die beter kan vervangen door een vaste...

    • Ik heb dit jaar meegedaan aan een paar ritten en soms zijn daar foto's van. Ik heb dus maar een nieuw ritten-gedeelte aangemaakt op deze site waar ik deze foto's kwijt kan. De foto's van de Haarlemmermeerronde staan er al bij.

  • 17 September

    • Vanmiddag even met de Bing15 bezig geweest omdat Tomos-1 moeilijk stationair liep (verzoop). Uiteindelijk de gasnaald een streepje lager gezet en het resultaat is een stuk beter nu.

    • Tevens maar even de cilinderkop eraf gehaald (koppaking lekte) en een onaangename verrassing was het resultaat in de vorm van een door pingelen beschadigde kop en zuiger. Tevens viel me op dat de zuiger niet helemaal bovenin komt en de spoel- en uitlaat-poorten niet helemaal openen. Inmiddels heb ik de onsteking nu een stuk later staan (1mm voor BDP) waardoor het pingelen achterwege blijft maar het koppel onderin iets minder is geworden.


  • 25 Augustus

    • Een maand lang geen updates geweest vanwege de vakantieperiode waarin ik me ook niet echt met de hobby heb beziggehouden met uitzondering van de Puch66 Zomerrit gisteren waar ik prima van heb genoten. Het is de bedoeling om vanaf nu Tomos-3 weer op te pakken zodat die toch nog voor het eind van het jaar gereed komt...

    • Tuning gedeelte voorzien van diverse updates, is nog wel werk in uitvoering

  • 22 Juli

  • 21 Juli

    • Nieuwe bijdrage aan de tuning pagina's gemaakt, eigenlijk meer een opsomming van wat we vroeger minimaal deden om de 4L sneller te laten lopen met wat anekdotes...

  • 13 Juli

    • Met het gereedkomen van Tomos-1 is het lastig om nieuws te vinden voor deze website. Dat is ook te merken aan de bezoekersaantallen waar de groei afneemt hoewel dat ook door de vakantie kan komen.

    • De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met het optimaliseren van Tomos-1, noem het tunen of opvoeren maar het resultaat is een lekker lopend machientje met een klein nadeel, terugval bij wind tegen. Hoewel dat nu minder het geval is doordat ik nu met 12/33 rij zit me dat toch een beetje dwars omdat het rijgedrag beter is met 13/34.

    • Aldus heb ik de beslissing genomen om een gedeelte van de site te besteden aan het tunen van de 4L. Uiteraard is alles volledig op eigen risico...

  • 22 Juni

    • Door allerlei oorzaken is het er minder van gekomen om de website bij te houden in de afgelopen weken. Vandaag dus een beetje een inhaalslag gemaakt. Zo zijn de statuspagina's bijgewerkt en de laatste updates hieronder toegevoegd. Op de homepage heb ik de actuele foto's gehandhaafd, de andere heb ik weggehaald omdat het geheel wat te groot werd.

    • Hoewel Tomos-1 wel lekker rijdt nu werd ik erop gewezen dat er een plasje olie uitlaat stond. Heb er even een foto van gemaakt ter verduidelijking voor de ptsite

  • 21 Juni

    • Het frame van Tomos-3 is eindelijk in de primer komen te staan. Ik kan dus weer aan het plamuren en schuren slaan...

  • 8 Juni

    • Tomos-1 is nu ook voorzien van het originele logo plaatje op de koplamphuis. Bovendien is het kleine stuur vervangen door een nieuw exemplaar.


 

  • 29 Mei

    • Voortandwiel van Tomos-1 naar 12 tands gebracht. Met 13 tands was er terugval bij windlast en een drempel bij het doortrekken in de 5e versnelling. Dat probleem is nu over, de 4L trekt nu vlot door tot in het max toeren gebied. Denk dat het achtertandwiel nu een tandje kleiner moet worden (nu 34 tands).

    • Nieuwe poortmap toegevoegd van een ongemodificeerde 4L-Type-A cilinder.

  • 26 Mei

    • Deze nieuw pagina was op de een of andere manier corrupt geraakt, size was 16MB zonder enige redenen en ik kon hem ook niet meer editten in Frontpage. Ergens bij het inplakken van de youtube filmpjes is iets fout gegaan want er zat een enorme hoeveelheid voor mij onbekende data in. Met behulp van een editor heb ik dat overschot verwijderd en de file is nu weer iets van 60KB.

    • In de afgelopen dagen heb ik niet veel gedaan, alleen de Bing15 is weer terug op Tomos-1. Deze keer wel luchtdicht op het filter aangesloten.

  • 22 Mei

    • Nieuwe uitlaat gehaald en inmiddels gemonteerd op Tomos-1. Beschikt over een buisdemper met klepjes en gaten die in 3 hoofdschotten valt. Geluid is wat rouwer, minder 4L-achtig dus maar ik heb wel het idee dat die er beter mee loopt en minder heet wordt.

    • Nog even getest met Bing12 maar dat is geen goed plan (meer) in deze setup. Aanzienlijk minder trekkracht en minder soepel tijdens schakelen (moet verder doortrekken). Dus die gaat er weer af morgen...

    • Ik heb gemerkt dat deze pagina erg langzaam opent, size is ruim 16MB en dat begint een beetje op te breken. Ga de boel dus maar weer opsplitsen...

  • 21 Mei

    • Helaas de onderdelenzaak in Soest was gesloten, morgen maar weer op stap voor de andere uitlaat.

    • Poortmap toegevoegd van 4L type-b cilinder, er zijn dus toch afwijkingen...

  • 20 Mei

    • Foutje gemaakt in de portmap pagina gisteren, is nu weer benaderbaar.

    • Nog even bij locale bromfiets handelaar geweest voor andere uitlaat maar die had hij dus niet, wordt vervolgd...

  • 19 Mei

  • 18 Mei

    • Vandaag mijn eerste toerrit verreden, de Edevaartsrit. Ik was de enige 2-takt in een veld van (o.a. Honda) 4-takts. Was wel een leuke rit hoewel horen en zien me af en toe verging, zoveel herrie als die 4-takt's kunnen maken, niet normaal gewoon. Verder heb ik het vooral erg koud gehad tijdens de 150km die ik gisteren verreden heb, wordt dus tijd voor echte handschoenen...

  • 17 Mei

    • Het frame van Tomos-3 is nog niet in de primer gezet. Ga deze week maar eens overleggen want het gaat nu wat lang duren.

    • Ik heb het gevoel dat de imitatie uitlaat begrenzend werkt, met name de demper vertrouw ik niet helemaal. Om dit te kunnen bespreken heb ik een pagina gemaakt met foto's van de demper.

    • Update: inmiddels heb ik de demper vervangen door een originele 4L met kort pijpje, ook de originele 4L kelk zit er nu op. Beter zou een lange pijp met gaatjes zijn, die past echter niet...

  • 16 Mei

    • De koppeling rammelt weer als vanouds. Eigenlijk heel jammer dat Tomos dit nooit heeft weten op te lossen want vooral als de motor stationair loopt is het werkelijk geen gehoor.

 

 

  • Stickers op het frame en de tank zijn nu geplaatst, nu is het officeel een Tomos 4L met 5 versnellingen.

  • 15 Mei

    • Na wat overleg heb ik de verstelbare sproeier maar vervangen door een vast exemplaar (maatje 60). Helaas heb ik geen 58 of 62 maar nu al loopt Tomos-1 vele malen beter dan voorheen met de verstelbare sproeier die ik niet goed afgesteld kon krijgen in deze Bing 15 carburateur.

  • 13 Mei

    • Even een pas op de plaats. De resultaten van de gemodificeerde cilinder (verbreedde inlaatpoort) op het blok van Tomos-1 vallen me een beetje tegen, dat wil zeggen dat die rijdt als een speer maar de terugval bij een windje tegen bevalt me niet. Op o.a. de ptsite.nl staan een aantal portmaps van diverse originele maar snellere Tomos cylinders zoals de TS50 die ik nu aan het vergelijken ben. Ook heb ik het idee de Bing15 niet ten volle benut wordt, met 3/4 gas loopt die net zo vlot namelijk...

  • 11 Mei

    • Vanavond heb ik het blok onder Tomos-1 verder afgemaakt. Ziet er weer fraai uit (foto's komen nog). Maar wat belangrijker is, de resultaten van de werkzaamheden aan de cilinder mogen er wezen. Zeker tijdens het optrekken en doorschakelen gaat Tomos-1 als een speer. De enige tegenvaller is nog steeds de terugval bij windje tegen. Ook de 15mm Bing wordt volgens mij niet optimaal benut, zal nog eens testen met een standaard 12mm Bing om te zien of dat verschil geeft.

  • 10 Mei

    • Dankzij het snelle schuren van gisteren is de carterdeksel inmiddels gepolijst, lekker in de tuin in de volle zon, zie nog groene ballen in mijn ogen van de bling bling zon reflectie...

    • Het motorblok voor Tomos-1 is inmiddels weer in elkaar gezet en hangt zelfs al weer onder Tomos-1. Het werd helaas te laat om hem nog te starten. Morgen dus verder afwerken en eens zien of dat de werkzaamheden aan de cylinder effect hebben...

    • De homepage van de site is aangepast met actuele foto's van de 3 projecten. Weet niet of ik het zo laat trouwens...

  • 9 Mei

    • Iets eerder thuis vandaag en dus gelijk naar de doehetzelf zaak geweest om een mooie handschuurmachine te halen. Dat had ik dus veel eerder moeten doen want het schuren met korrel 180, wat het meeste werk is normaal, was nu een klusje van nog geen uur! Inmiddels heb ik verder geschuurd met de hand tot korrel 800 (nat)zodat ik morgen eindelijk kan polijsten.

  • 8 Mei

    • Jawel nog wat geschuurd aan de carterdeksel maar schiet niet echt op en krijg onderhand blaren op mijn vingers. Morgen ga ik een schuurapparaatje halen want anders komt de boel nog niet af dit (lange) weekend...

  • 7 Mei

    • Begonnen met het schuren van de carterdeksel voor het blok van Tomos-1, het polijsten was nog niet gebeurd namelijk en nu de boel toch weer los is moet het maar gebeuren, maar leuk werk is anders...

    • Blok-3 is inmiddels verkocht, nog 2 te gaan...

  • 6 Mei

    • Het blok voor tomos-1 zit al in elkaar. Dat wil zeggen, de twee carterhelften met bijbehorende assen.

  • 5 Mei

    • Een gewone werkdag voor mij maar toch kans gezien om vanavond het blok van Tomos-1 te ontvetten, af te plakken en te spuiten met laagjes grondverf, zilververf en twee maal vernis. Foto's hieronder; links zonder vernis (mat), rechts met vernis (glanzend). Gaat er weer degelijk uit zien. Morgen de carterdeksel schuren en aanvangen met polijsten...

  • 4 Mei

  • 3 Mei

    • Mooi weer vandaag en dus Tomos-1 met het blok voor Tomos-3 maar eens de sporen gegeven om alvast in te rijden. Ritje van 90km vanuit Zeewolde via Amersfoort naar DenDolder en weer terug. Volgende keer handschoenen aan want mijn vingers hebben in geen tijden zo zeer gedaan van het tintelen. Blok loopt als een speer trouwens, te hard voor de RDW keuring in elk geval...

    • Reden van de rit was de aanschaf van een tappenset. Deze had ik nodig om mijn alternatieve L17 krukas lager trekker af te maken. En dat is prima gelukt getuige de laatste foto waar de binnenring van het lager nog inzit. Zal deze tool later even beschrijven.


  • 2 Mei

    • Vandaag wezen shoppen bij Rinky Toys in hun nieuwe locatie in Breda. Ze zijn nog niet helemaal georganiseerd daar maar met een paar weken zal dat wel loslopen. Heb voornamelijk spullen gehaald voor de her-opbouw van het motorblok voor Tomos-1. Heb bovendien een mooi nieuw stuur gekocht van het type tietenknijper maar nu zonder roest.

    • Ben vandaag verder bezig geweest met een alternatieve L17 lagertrekker, eigenlijk best goed gelukt totdat mijn tapset van een erbarmelijke kwaliteit bleek te zijn. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer, moet nu dus op zoek naar de echte schroefdraad tapsetjes...

    • Vanwege de security problemen met tal van browsers bij het afspelen van embedded Windows Media filmpjes heb ik inmiddels de meeste video bestanden omgezet naar flash op Youtube. Zoals het onderstaande  voorbeeld van de motorgeluiden van Tomos-1 toen ik die net had aangeschaft en aan de praat had gekregen...

  • 1 Mei

    • Het blok van Tomos-1 ligt uit elkaar vanwege krukas lager bijgeluiden. Blijkt toch te strak te hebben gezeten...

    • Nu het blok toch uit elkaar ligt grijp ik deze kans gelijk aan voor een leuk experimentje met de inlaatpoort die op de meeste 4L cilinders asymetrisch is uitgevoerd. Hele dag dus met vijlen en dremel aan de slag geweest. Nog niet helemaal klaar maar alvast de eerste resulaten. Dit gaat een appart onderwerp worden op de site. Eerste foto bovenste poort. Inlaat is van 18mm naar 28mm gegaan, kwa timing is niet gewijzigd. De hapjes in de spoelpoorten zijn af fabriek en de uitlaatpoort wordt gepolijst. Excuus voor de klad-poortmap...


  • 30 April

    • Leuke tellerstand op de site met 11111 homepage hits:

  • 29 April

    • Ik werd er op geattendeerd dat Loods 41 tegenwoordig wel een website heeft. Ik heb de info op deze site dus aangepast alsmede een link opgenomen.

    • Het motorblok van Tomos-1 moet er weer onderuit helaas. De kruk-as lagers zaten toch te strak wat ik vermoedde na het avontuur met het blok voor Tomos-3. Kijk hier voor een geluidsimpressie

    • Het gereviseerde blok voor Tomos-3 hangt nu onder Tomos-1 om kilometers te maken. De eerste start ging niet helemaal vlekkeloos door een te grote vaste sproeier...

 

  • 28 April

    • Ik heb nog een aantal complete blokken liggen en een aantal keren heb ik de vraag gekregen of ik niet zo'n ding wilde slijten. Vandaag dus lekker in de tuin drie verschillende blokken getest door ze onder Tomos-2 te hangen.

    • Rapportage van blok1 (te koop voor 100 euro)

    • Rapportage van blok2 (te koop voor 75 euro)

    • Rapportage van blok3 (te koop voor 125 euro)

    • Morgen ga ik het gereviseerde blok van Tomos-3 onder Tomos-2 hangen. Moet dan ook iets doen aan het voorwiel (zit een ei in de band...) om hem weer rijklaar te maken.



  • 27 April

    • Eerste grotere rit gemaakt met Tomos-1, vanuit Zeewolde via Harderwijk over Ermelo en Putten naar Nijkerk en weer terug naar Zeewolde. 50km zonder problemen, er is niets afgevallen of zo. Alleen het zadel moet ik even naar achteren plaatsen (de zadelpen beugel omdraaien), is beter voor mijn rug...

  • 24 April

    • De verlichting is in orde gemaakt, was een lastig foutje maar nu werkt alles naar behoren, zie status pagina voor meer details.

    • Carburateur is middels een tussenstukje nu beter gemonteerd, niet de meest eenvoudige klus maar het resultaat oogt beter en de vlotterkamer loopt nu niet meer over.

    • Alle kabels zijn nu op maat en ook de kettingkast en nieuwe trappers zijn gemonteerd


  • 23 April

    • Vanavond bij Tomos-1 de voorremkabel ingekort en de verlichting in orde gemaakt, heb daar nog een foutje in want  het achterlicht brandt nu constant en het remlicht alleen heel zwak. Denk dat ik draden heb omgewisseld ergens, morgen maar even nalopen. Voor het testen van de verlichting natuurlijk even de motor gestart, choke-loos een keer trappen en stationair lopen, geeft toch wel een goed gevoel.

    • Morgen komen de kentekenplaat en een nieuwe ketting er op te zitten dus kan ik wat verder rijden dan zondagavond. Als het allemaal mee zit zal ik wat op video zetten...

  • 21 April

  • 20 April

    • Tomos-1 rijdt! Zie status pagina

    • Remlicht schakelaar gereviseerd, details volgen later...

  • 18 April

  • 17 April

    • De standaard zat niet helemaal naar mijn zin, stond te rechtop doordat er een extra plaat zit op de voetrembeugel die de onderkant van het frame a.h.w. 4mm lager maakt. Ik heb de beugel dus vervangen door een exemplaar zonder deze plaat. De foto hieronder is zoals die was voordat ik begon vanavond. Inmiddels zit de tank er ook op en begint het op een 4L te lijken....

  • 16 April

    • Ik heb de keuze gemaakt om Tomos-1 af te maken als voorlopig mijn eigen brommer tot Tomos-3 af is. Dit heeft als voordeel dat het motorblok onder Tomos-2 nu daadwerkelijk naar Tomos-1 gaat terwijk ik het nieuwe blok voor Tomos-3 dan kan inrijden op Tomos-2. Kan je het nog volgen...?

    • Vandaag dus het voorspatbord en de wielen op Tomos-1 gemonteerd. Daarbij kwam ik erachter dat de naaf van het voorwiel niet geheel in het midden zat (axiaal gezien). Heb dit weten te corrigeren door aan een zijde alle spaken anderhalve slag aan te draaien.

  • 13 April

    • Het blok zit in elkaar. Te laat voor proefdraaien helaas dus dat wordt ergens deze week als het weer het toe gaat laten...


  • 12 April

    • Helemaal vergeten om naar het frame te kijken bij de spuiter, ik ga morgen wel even langs.

    • Het motorblok vordert gestadig maar weet niet of ik aan proefdraaien toe ga komen dit weekend...

  • 10 April

    • De carterdeksel is gepolijst en ik kan het blok voor Tomos-3 nu verder afwerken.

  • 9 April

    • Klaar met tussendoor schuren tot korrel 800, als het mooi weer blijft ga ik in de middag buiten polijsten want die zooi wil ik niet meer in mijn werkkamer...

    • Nog geen nieuws van de spuiter, zal morgen eens langsgaan

    • De motor assemblage pagina is nu volledig voorzien van commentaar.

  • 6 April

    • Schuren en schuren en nog eens schuren, korrel 280 gehad, nu met korrel 400 maar dat gaat een stuk sneller nu alle deuken en krassen eruit zijn...

    • De motor assemblage pagina is deels voorzien van tekst, nog niet helemaal klaar...

  • 5 April

    • Nog steeds druk doende met het schuren van de carterdeksel...

    • Frame was nog niet gespoten helaas. Kan nog wel even duren.

    • Teksten bij koppelings pagina afgemaakt

    • Ik werd geattendeerd op het feit dat firefox gebruiker problemen hebben met mijn foto pagina's, heb zelf ook even getest en deze pagina's zijn inderdaad te breed met FF. De oorzaak zit hem in de opmaak door MS FrontPage en is niet eenvoudig te verhelpen. Ben dus op zoek naar een oplossing.

  • 4 April

    • Vandaag heb ik de koppeling in elkaar gezet maar voordat het blok dicht kan moet ik het carterdeksel polijsten want bij zo'n mooi gespoten blok kan dat niet anders natuurlijk.

    • Morgen ga ik het frame ophalen bij de spuiter, hoop ik...

  • 3 April

    • De beide carterhelften zijn inmiddels samengevoegd nadat ik alle assen waren opgebouwd en uitgebalanceerd.


  • 2 April

    • Alle carterlagers zijn nu geplaatst. De keerringen doe ik pas nadat alle assen zijn uitgebalanceerd.

  • 1 April

    • Nee geen grap, heb toch de hele boel weer losgehaald want dat zwaar lopen zat me dwars. Nader onderzoek liet een afwijking zien in de schuifmaat, het 30 jaar oude exemplaar vertoont een afwijking van 0,2mm! De krukas loopt inmiddels dus als een zonnetje met de juiste opvulringen...

  • 31 Maart

    • De krukas lagers zijn geplaatst en het geheel draait iets zwaarder rond dan ik zou willen doch niet zodanig dat de boel wordt geforceerd. Ik laat het dus maar zo en kijk na 500km wel of er nog iets veranderd moet worden. Morgen gaat het blok dicht als het meezit...

  • 30 Maart

    • Toch nog gestart met het samenbouwen van het blok voor Tomos-3, namelijk met de plaatsing van de L17 lagerringen in de beide carterhelften met de bekende "opwarmen in de oven" truuk...

    • Kwam erachter dat ik op deze site een aantal foto's bij Tomos-1 ben vergeten. Het laatste gedeelte van het uitbalanceren van de krukas stond er om een of andere redenen namelijk niet (meer?) op. Nu dus weer wel en eveneens voorzien van commentaar.

    • Diverse pagina's mbt het Tomos-3 project zijn aangemaakt of aangepast waaronder de status pagina en de krukas pagina

  • 29 Maart

    • Helaas is het frame van Tomos-3 door drukte bij de spuiter nog niet in de primer gezet, als het goed is gaat dat deze week gebeuren.

    • Gedurende de afgelopen week heb ik alle onderdelen voor het motorblok schoongemaakt en indien nodig geborsteld met een roterende borstel. Deze week ga ik het blok opbouwen is het plan...

  • 24 Maart

    • Weekje vakantie zit erop, iets minder ver gekomen dan gedacht maar de cartergaten zijn nu beiden definitief dicht met de alu-plug methode dus de assemblage van het motorblok kan nu eindelijk beginnen. Echter een drukke week voor de boeg kwa werk dus kan even duren. Het frame hoop ik eind deze week op te halen zodat ik kan plamuren en schuren. Heb trouwens nog een week vrij in de week van koninginnedag dus wie weet haal ik de achterstand nog wel in. Plan is nog steeds om mijn eigen Tomos-3 eind mei klaar te hebben...

  • 22 Maart

  • 21 Maart

    • Zoals gezegd vandaag een lengte 12mm rondstaf aluminium gehaald en daarmee aan de slag gegaan om de gaten te vullen

    • De foto's van de afgelopen dagen worden nog verder geordend. Ook een verslag van het stralen en lassen door Henk wordt nog toegevoegd...

  • 20 Maart

    • Vandaag een dagje verloren. Ben bezig geweest met het zoeken naar een oplossing om de beide gaten in de krukas ruimte netjes op te vullen. Morgen ga ik op pad voor een rondstaf aluminium...

  • 18 Maart

    • Nou ik heb de spullen gehaald hoor en ja het WAS een aderlating...

    • Je vraagt je af waarom een 4L zo goedkoop was vroeger. Maar ik kan weer aan de slag. Alle onderdelen voor het blok, dito voor de wielen, een nieuw zadel en achterrek en ga zo maar door.

    • Vanavond heb ik het blok ontdaan van de oude lak. Morgen als het goed is kan ik de boel weer mooi zilver gaan spuiten, dat wil zeggen morgen en misschien wel overmorgen want er komen drie lagen op (primer, zilver en transparant). Maar vroeg beginnen (en de over gebruiken) want anders verlies ik een dag...

    • Motorblok pagina toegevoegd

  • 17 Maart

    • Boodschappenlijstje gemaakt voor Rinky Toys, morgen ga ik de meeste onderdelen halen die nodig zijn voor Tomos-3, zal wel een aderlating worden nu ik alles in keer ga halen...

  • 16 Maart

    • De vakantie is voorbij, de griep ook en mijn buitenlandtrip zit er op, dus weer tijd voor wat actie op restauratiegebied. Gelukkig heb ik deze week vrijgenomen en het is de bedoeling om minimaal het blok voor Tomos-3 af te maken zodat ik die kan gaan inrijden onder Tomos-2.

    • Tijdens mijn afwezigheid heeft men hier niet stil gezeten, het frame van Tomos-3 is inmiddels gestraald en het achterspatbord is gelast (nieuw achterkantje en binnenspatbord). Heb het resultaat nog niet gezien, ga de spullen woensdag ophalen en dan volgen er foto's.

    • En een feestje waard: de site heeft 10000 hits gehad op de homepage, wetende dat velen met bookmarks naar de nieuw-pagina gaan is dit voor een hobby site toch een leuk resultaat. Bedankt voor de aandacht dus!

  • 6 Maart

    • Deze pagina aangepast zodat je direct op de actuele nieuw pagina komt met optie om terug te gaan in de tijd

    • Door de vakantieperiode en enige familiegriep heeft het tomosgebeuren even stil gestaan. Vanwege een buitenlandtrip in deze periode komt er waarschijnlijk nog niet veel van doch ergens in deze maand heb ik een week vrij genomen zodat we de verloren tijd weer in kunnen halen.

  • 5 Maart

    • Begonnen met het reinigen en strippen (lagers en simmeringen) van de carterdelen. Plan is om dat deze week af te ronden. Dit carter is van een begrensd type (2 gaten tussen krukas en extra ruimte in het carter, ook wel gatenkamer genoemd...)

    • Teksten geplaatst bij het fotoverslag van de bloksplitsing die ik in Februari heb gedaan.

  • 21 Februari


  • 20 Februari

    • Het binnenspatbord voor Tomos-3 is ook nog afgeleverd, als alles goed gaat wordt de boel binnenkort gestraald en gelast. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

    • Er waren nog een aantal foto's die in de verkeerde resolutie waren, dit is nu ook gecorrigeerd.

    • Plan is om vandaag ook aan de slag te gaan met het motorblok om een boodschappenlijstje te maken voor het reviseren.

  • 18 Februari

    • Vandaag alle te stralen delen van Tomos-3 afgeleverd bij Henk die al eerder voor perfecte resultaten heeft gezorgd bij het Tomos-1 project. Alleen behoorlijk stom dat ik het spatbord ben vergeten mee te nemen dat als binnenspatbord dienst gaat doen in het achtergedeelte, zal dus nog even terug moeten deze week. Kan nog net voor de wintersport...

    • Zal al wel opgevallen zijn, ben de site een beetje aan het reorganiseren omdat de laadtijden van bepaalde pagina's te lang werden. Zo is deze pagina nu opgedeeld per jaartal dus diegene die een bookmark hadden staan naar "de nieuw en gewijzigd pagina" zullen verbaast opkijken, er is echter niets verloren gegaan, hoop ik...

  • 17 Februari

    • Gedurende de afgelopen week voornamelijk bezig geweest met het reinigen en klaar maken van de te stralen onderdelen voor Tomos-3. Behoorlijk wat tijd nodig gehad voor de voorvork omdat het originele exemplaar krom bleek te zijn. Ik zal wat extra aandacht gaan besteden aan de voorvork omdat bij Tomos-1 gebleken is dat er toch nog laterale speling (in de rij- of rem-richting) op de voorvork poten zit die vooral merkbaar zal zijn bij het remmen met de voorrem. Blijkt dus dat de nylon bussen toch kunnen slijten, misschien dat ik die maar op maat moet (laten) maken of in aluminium moet (laten) uitvoeren.

    • Alle onderdelen inclusief het frame zijn nu klaar om gestraald te worden. Alle "schroefdraad delen" zijn voorzien van bouten of moeren zodat die niet beschadigd kunnen worden. Het frame heeft wel wat te lijden gehad ter hoogte van het achterspatbord (beetje dun geworden op het hoge middendeel) maar met een nieuw binnenspatbord is de verwachting dat een en ander weer op sterkte komt. Er vallen in elk geval geen gaten in...

    • Inmiddels ook informatie aan het inwinnen naar Metal Flake spuiten, zeg maar zoals de botswagens op de kermis er uit zien. Ik wil proberen om dus meer accent te geven aan de bruine kleur omdat het resultaat me 25 jaar geleden wat tegen viel. Was wel metalic en met de volle zon goed zichtbaar maar wil toch proberen om wat meer effect te bereiken. Hieronder zie je wat ik bedoel, misschien wordt het wel niet bruin want primair blauw, groen of rood zien er ook wel gaaf uit...

  • 10 Februari

    • Heerlijk zonnig weertje vandaag en dus de tijd genomen om Tomos-3 verder te demonteren. Hier en daar helaas wel wat bouten afgebroken maar ik baal nog meer van het feit dat het kroonstuk dus krom bleek te zijn.

    • Tussentijdse update, er is wat misgegaan bij enkele foto's de resolutie is te laag, zal dit morgen even corrigeren...


  • 9 Februari

    • Het klein en hoog stuurtje van Tomos-2 afgehaald omdat deze naar de chromerij moet en er tijdelijk maar een origineel stuur op gezet, ziet er niet uit eigenlijk maar bij een proefritje valt het stuurgedrag eigenlijk best wel weer mee, gewoon een goed stuurtje toch dus.

  • 4 Februari

    • Hoeveelheid disk-ruimte voor de site is verdubbeld naar 200MB, ik kan er dus weer tegenaan.

  • 3 Februari

    • Noodgreep gemaakt op de site. De phb omgeving waar jullie vragen konden stellen werd niet of nauwelijks gebruikt terwijl hackers hun best deden om te spammen in dit gedeelte. Regelmatig heb ik nepgebruikers moeten deleten en hun porno content verwijderd. Vanwege het lage gebruik en de hackers heb ik nu dit feedback gedeelte weer verwijderd. Dan maar weer email gebuiken indien je vragen hebt...

    • Tomos-1 staat nog even in de wacht. Deels vanwege zakelijke reizen en deels omdat ik aan Tomos-3 ben begonnen. Plan is om deze versneld te restaureren omdat ik hier zelf op ga rijden. Update hiervan volgt later.

    • Site loopt uit zijn disk-ruimte en ik ben nu bezig om dit op te laten schroeven bij de host.

  • 2 Februari

    • Tomos-3 maar onder het zeil vandaan gehaald en de demontage weer opgepakt. Wil proberen om voor het eind deze maand de boel gestraald te hebben en in de epoxy te hebben staan.

  • 9 Januari

    • Alles staat even op een lager pitje vanwege o.a. buitenlandtrip en dergelijke. De zwart geschilderde uitlaat (nieuw) exemplaar en het gele spatbord (ook nieuw) zijn inmiddels al wel van hun verf ontdaan. Voordat de spullen naar de verchromer kunnen moet ik eerst nog even de tank ontroesten, daarna kan de boel samen met een origineel stuur op transport. De verwachting is dat wel een maand of wat kan gaan duren...

    • Naast het verchromen (zie boven) heb ik ook besloten om de ijzeren bouten, moeren etc te laten verzinken, wellicht op het zelfde adres maar dat is nog niet zeker.

    • Tomos-1 gaat dus van de werkbank af binnenkort zodat ik met Tomos-3 kan gaan beginnen die ik voor de zomer af wil hebben...

  • 4 Januari

    • Assemblage pagina's verder bijgewerkt

    • Ben begonnen met het verwijderen van de verf van een nieuwe doch zwart gespoten uitlaatdemper en een dito voorspatbord zodat het naar de verchromer kan samen met het stuur en de tank. Foto's komen later...

    • Kettingkast pagina toegevoegd

  • 2 Januari

  • 1 Januari 2008, de beste wensen!